Senaste nytt

Börja resan på annan flygplats pga risigt väder

Charlie D

Medlem
Dear Knights of the Forum,
Familjen ska flyga på en awardresa till USA i SAS Plus. Vi utgår från en svensk flygplats och flyger via CPH till SFO och sedan vidare därifrån med United på annan PNR (Star Alliance award - dock bokat av SAS). Nu visar väderrapporten rejäl snöstorm vid avgångstiden från den svenska flygplatsen och jag vet av erfarenhet att om väderrapporten slår in kommer vi garanterat missa vår connection i CPH. Vädret i CPH verkar dock ok. Min fråga är således om vi tar oss till CPH via tåg/bil kan vi då påbörja resan där istället? Det blir riktigt struligt med alla små barn om vi fastnar och blir ombokade, missar alla anslutningsflyg etc. Jag är EBD (om det nu spelar någon roll).
 

mha321

Medlem
Normalt sett kan du inte göra det. Åker du inte första benet så blir du av med hela resan.

Men - om det är award resa så är den ju ombokningsbar. Så du borde kunna höra av dig till sas/Amex och helt enkelt ta bort första benet.

(alternativt kanske man kan snacka sig till det i just en väder situation, men se då till att ha gjort det i förväg och fått det bekräftat, och inte chansa eller räkna med det)
 

jsn

Medlem
Bokad via SAS eller Tallinn?
Prata med SAS. Det är de som kan ställa ut en ny biljett, men om de inte gör det så får ni rätta er efter det.
Edit: Prova även mha321 tips.
 

Dr. Miles

Expert
Normalt sett kan du inte göra det. Åker du inte första benet så blir du av med hela resan.

Men - om det är award resa så är den ju ombokningsbar. Så du borde kunna höra av dig till sas/Amex och helt enkelt ta bort första benet.

(alternativt kanske man kan snacka sig till det i just en väder situation, men se då till att ha gjort det i förväg och fått det bekräftat, och inte chansa eller räkna med det)
Fast man måste ändra bonusresan senast 1 arbetsdag före avresa.
Om vädret på avresedagen är orsaken till ändring tror jag inte att man kommer undan från den regeln.

SAS skrev:
Rebooking of flight awards is allowed (date & time) up to one 24 hours before the outward departure time, provided that your points have not expired. Once you have started your award trip, return trip cannot be rebooked nor refunded.
EuroBonus award rules & service fee - SAS
 

Dr. Miles

Expert
Innebär detta att jag har hela arbetsdagen på måndagen på mig att ändra om utresan är tisdag morgon?
På engelska säger de fram till 24 timmar före avresan.
På svenska säger de fram till en arbetsdag före avresan.

SAS skrev:
4.5 Om inget annat anges:
- Ombokning är, under förutsättning att
poängen fortfarande är giltiga, tillåten upp
till en (1) arbetsdag innan det aktuella
erbjudandet ska utnyttjas (förfallna poäng
kan inte återanvändas). Ombokning sker
mot en serviceavgift.
https://www.flysas.com/upload/Eurobonus/Members guide/eb_cond_jul08_se.pdf
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Innebär detta att jag har hela arbetsdagen på måndagen på mig att ändra om utresan är tisdag morgon?
Jag tolkar det så, men jag skulle ändå kontakta SAS och fråga.
I och med att det är en award så borde det gå att ta bort första flighten, men detta måste som sagt sas göra och lika bra att höra av sig och ställa frågan direkt tycker jag. Om det nu är så att resan sker på tisdag så är det inte jättemycket tid att spela på.
 

mha321

Medlem
Fast man måste ändra bonusresan senast 1 arbetsdag före avresa.
Om vädret på avresedagen är orsaken till ändring tror jag inte att man kommer undan från den regeln.
Good point. Däremot har man ju en ganska tydlig väderprognos dagen innan. Och om alternativet är bil/tåg måste man ju ha lite marginal innan med att ta beslutet också.

På engelska säger de fram till 24 timmar före avresan.
På svenska säger de fram till en arbetsdag före avresan.
Lysande tydlighet. Vill man vara säker bör man naturligtvis då inrikta sig på att det är det sämsta (för resenären) av de två alternativen som gäller.

Bokad via sas.se med MasterCard rabatten.
Fördelen med det i kombination med att du är EBD är ju att du ska prata med "vanliga SAS" och inte amex-gänget i Tallinn, och de har bättre öppettider med prioritet för EBD. (När det handlar om att boka resorna är det ofta bättre att "vara tvungen" att använda Tallinn, men i detta fall är ju tillgängligheten viktigare)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Lauda 777

Medlem
När reser ni och från vilken flygplats? Vi är ju tämligen bra på att hålla flygplatser öppna i snö i det här landet.

Hur lång transfer har ni i Köpenhamn? Flög ARN-CPH-ORD (med 1h i Köpenhamn) förra julen och vårt anslutningsflyg blev över en timme försenat ut från Arlanda. Vi landade samtidigt som Chicago-flighten skulle lyfta från Köpenhamn men vi kom med utan problem, Sas höll planet. Till och med bagaget kom med!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Berglund

Medlem
EBG och uppåt har ju telefonsupport 24 timmar om dygnet hos "vanliga SAS". De både kan och får hjälpa dig med en Mastercard FlyPremiumbokning, ring och och fråga direkt så att du vet vad du har för alternativ. Om du nu försöker vara proaktiv finns det ingen anledning att vänta och nöja sig med spekulationer.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen