Senaste nytt

Bästa Star Alliance loungen i Hong Kong?

Senator

Moderator
Lounge 1: United Global First

Ok, tyst och lugnt. Jag är ensam medan jag väntar på brorsan. Vi kommer nog vara själv här ett tag med tanke på Uniteds tidtabell härifrån

1eb2f529e27642756e66fca1b5615941.jpg


Table-side service

6d23fa54ebc5334c97e5ac54782f57fd.jpg


Luftigt med bra vyer

6c169a52b79f9f3f655e1c669f1b93dd.jpg


585553bd2e9bad7273ef846716de0bee.jpg


4feac3cb465946df454618907d501ee8.jpg


Avsaknad av kvalitésfika så vi går strax vidare

494b3590db797068487e112eaf5d4217.jpg
 

Senator

Moderator
Lounge 2: Thai Orchid, First

Vände i loungen. Inga bilder. Numera avgränsat område med rep i business loungen a la LH First på Newark i Senatorloungen.

Ljust men inte alls känsla av First
 

FF#1

Medlem
Hur gick det med lounge nr 3?
För mycket "go-fika" ?

Håller med om din spaning, United had dock anständig champagne när jag var där här om året. Thai hade inte ens mousserande vin...
den installationen av First lounge håller inte måttet
 

Agö

Medlem
Det vore flott med en riktig Star Alliance-lounge i Hong Kong. Skapligt med Star Alliance-bolag som flyger till och från HKG.
  • Air Canada
  • Air China
  • Air India
  • Air New Zealand
  • ANA
  • Asiana
  • Austrian Airlines
  • Ethiopian Airlines
  • EVA Air
  • Lufthansa
  • SAS
  • Shenzhen Airlines
  • Singapore Airlines
  • South African Airways
  • Swiss
  • Thai Airways
  • Turkish Airlines
  • United Airlines
Torde med andra ord finnas underlag för en gemensam lounge när 18 av 27 bolag flyger till och från Hong Kong.
 

Brandten

Medlem
Det vore flott med en riktig Star Alliance-lounge i Hong Kong. Skapligt med Star Alliance-bolag som flyger till och från HKG.
  • Air Canada
  • Air China
  • Air India
  • Air New Zealand
  • ANA
  • Asiana
  • Austrian Airlines
  • Ethiopian Airlines
  • EVA Air
  • Lufthansa
  • SAS
  • Shenzhen Airlines
  • Singapore Airlines
  • South African Airways
  • Swiss
  • Thai Airways
  • Turkish Airlines
  • United Airlines
Torde med andra ord finnas underlag för en gemensam lounge när 18 av 27 bolag flyger till och från Hong Kong.
En hel del ja! Bra hub att köra eurobonus awardtickets genom.
Är alla dessa från T1?
 

Agö

Medlem
En hel del ja! Bra hub att köra eurobonus awardtickets genom.
Är alla dessa från T1?
Det är bara check-in som skiljer sig på HKG. Thai och Shenzhen har alltjämt check-in i Terminal 2 (SAS bytte mot slutet av 2016 till incheckning i Terminal 1). Sedan kommer alla passagerare till en och samma terminal (airside alltså). Terminal 2 är alltså inget annat än en särskild incheckningsbyggnad.
 

Senator

Moderator
Hur gick det med lounge nr 3?
För mycket "go-fika" ?

Håller med om din spaning, United had dock anständig champagne när jag var där här om året. Thai hade inte ens mousserande vin...
den installationen av First lounge håller inte måttet

Ha ha.. blev en lång promenad från SQ loungen till gate 32 och min SQ F B777-300ER flight till Singapore. Kommer bilder och rapport snart
 

Tonton

Medlem
@Senator, ni provade inte Amex-loungen?

Ifall ni gjorde det, hur tycker ni att den står sig mot Star Alliance-loungerna?

Min personliga rankning bland loungerna är:
(1. Amexloungen)
1. Singaporeloungen
2. Unitedloungen
3. Thailoungen

För att vara tydlig så har jag bara provat Businessdelarna :)
 

Senator

Moderator
@Tonton det blev inget besök där tyvärr på grund av tidsbrist. Fokus var på First-lounger ;)

Lounge 3: Singapore First nära Gate 15

Ok, nu börjar det ordna upp sig :) Lite mer lyxkänsla, men kanske inte helt First Class hela vägen.

Inchecking - grymt bemötande innan vi går ner den längre korridoren mot Business där det skall finnas en dörr. "Turn left Mr. Senator" är trots allt något vi gillar höra eller hur? :p Möts utanför dörren av en annan trevlig kvinna som på något sätt har stenkoll på att vi skall till Firstloungen.

Överraskande mycket folk (12-14 personer) med tanke på att B77W bara har 4 platser, men jag tror PPS Solitaire får access samt det kanske fanns andra gäster från andra bolag med tanke på de usla alternativen.

Relativt bra utbud av mat och dryck, men ingenting riktigt top-shelf. Samma känsla som Singapore First loungen i London, bra med inte lyx för en out station. Här tycker jag LH/LX förtjänar lite beröm för det båda erbjuder t.ex. på JFK och i fallet Swiss, ORD.

Det jag dock gillade var:
Två duktiga tjejer tog hand om alla beställningar
Blandat miljö: arbetsplats, matbord, soffa
Buffetmat eller a la carte

Dock är den som en källarlokal: ganska tråkigt efter man har varit i de ljusa, öppna lokalerna som både United och Thai har. Så, vad tror ni om United och Singapore helt enkelt byter plats? :) Eller som tidigare förslag, en ny Star Alliance lounge med grym First och Business?

Lite bilder tillslut, bäst av alla 3 utan tvekan..

Photo 2018-01-21, 17 36 32.jpg


Photo 2018-01-21, 17 36 47.jpg


Photo 2018-01-21, 17 37 00.jpg


Photo 2018-01-21, 17 37 13.jpg
 
Toppen