Bästa Star Alliance business till Kapstaden

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Matore, 22 Mars 2021.

  1. Jag tror vi har en medlem som har åkt deras A330NEO men här har du två reviews:
    Review: Biz Class on TAP Air Portugal's New A330-900neo
    TAP Portugal A330 Business Review I One Mile At A Time

    Hårdvaran ser väldigt lik ut American/Cathay så den är bra. Vad jag läser så är mat/dryck ett gäsp. Hemresan med avgångstid 02:05 skulle jag inte förvånas om att matfokus ligger på frukost.

    Austrians styrka är mat/dryck. Jag har ätit bättre ombord Austrian Business än Lufthansa First. Stolarna är helt ok för en dagsresa men kanske inte state-of-the-art för en säng och natt. Om fokus är mat/dryck så är Austrian nog före TAP. Är hårdvaran viktigast, då är TAP före Austrian.

    Turkish beror väl lite på vilken kärra. Svårslagna med deras mat/dryck som är väldigt bra, men jag gillar verkligen inte deras snorkiga service och känslan av deras säkerhetstänk.
     
    Last edited: 23 Mars 2021
    Matore gillar detta.
  2. Jag föredrar personligen direkt ner till CPT från Europa, däremot via JNB hem, av ett par anledningar:
    Ner: Ett nattflyg till Kapstaden anländer oftast senare än motsvarande till Johannesburg, alltså mindre dödtid ankomstdagen om man inte har early check in på hotellet. Via Johannesburg måste man ju dessutom gå genom passkontroll, hämta bagage, gå genom tull och checka in bagaget igen. Vill minnas det fanns en genväg för detta för SAA-flighter, men det bolaget skulle jag inte ta i med tång nu, har väl inte flugit på ett år.
    Upp: Flygen direkt från CPT till Europa går oftast mycket sent på kvällen, här uppstår också en massa dödtid då CPT inte direkt är Hong Kong eller Singapore och har ett begränsat loungeutbud. Via JNB däremot lyfter man ofta sen eftermiddag från CPT och tillbringar sedan ett par timmar på JNB där man inte behöver bekymra sig om bagaget i denna riktning, utan bara gå genom passkontrollen.

    Dagflyg till CPT kan vara ok, men då vill jag bo vid flygplatsen vid ankomst, som i praktiken blir mycket sent på kvällen.
     
    Matore gillar detta.
  3. Mr Basic

    Mr Basic Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    1. Turkish A333, min absoluta favorit när det gäller stolskomfort (bra i sitt- och loungeläge men oöverträffad när det gäller sovkomfort). Flugit både IST-Durban-CPT och IST-Mauritius. Mat/dryck håller också bra nivå.

    Edit och OT. Även LOT har den eminenta stol men där bäddas det inte med madrass (som hos Turkish).

    2. Instämmer med @Senator gällande mat och dryck hos Austrian. Jag flög en 11-timmars dagflight Mauritius-Wien i deras B777 och var mkt nöjd men provade aldrig ligg- och sovkomforten.

    3. Ethiopian B788. Gillade stol, mat och dryck men svårt att ge rättvist betyg då mellanlandningen i Wien förstörde helhetsupplevelsen (ADD-VIE-ARN).

    4. Ethiopian B767, CPT-ADD. Nu vet jag inte om de fortfarande opererar med B767 men detta var en riktigt gammal skrothög. Varken stolar eller IFE fungerade. Blev rätt mkt (bra) vin på denna 7-timmarsflight. Mat ok. Skulle varit en B788 men blev flygplansbyte ngn dag innan avresa. Undvik!
     
    Last edited: 23 Mars 2021
    Autonom och Matore gillar detta.
  4. Harnos

    Harnos Medlem

    Ort:
    Skåne
    Land:
    Sverige Sverige
    Kan varmt rekommendera Austrian, flög sträckan VIE-CPT i nov 2019 och en av våra bättre flygningar vad gäller mat/service.

    DSC01573.JPG

    DSC01574.JPG

    DSC01580.JPG

    DSC01584.JPG

    DSC01586.JPG

    DSC01587.JPG

    DSC01589.JPG

    DSC01593.JPG

    DSC01594.JPG

    DSC01596.JPG

    DSC01602.JPG

    DSC01603.JPG
     
    stopover, Alf, Juancarlos och 3 andra gillar detta.
  5. Matore

    Matore Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Japp poäng!
     
  6. Matore

    Matore Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Just det - SAA kanske dyker upp, hur står de sig i denna konkurrensen i C?
    Och kul att Austrian verkar falla flera av er i smaken, är de bättre än TAP?
    Och som jag skrev i första inlägget - tidtabellen bryr jag mig inte om det har jag koll på - vill höra era åsikter om mjuk- och hårdvara ombord på nämnda bolag :)
     
  7. Matore

    Matore Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Förresten var ser du att det är Edelweiss? Det står "Operated by Swiss" också när jag kollar.
     
  8. Hårdvara TAP bäst, mat Austrian bäst är nog slutsatsen. Har åkt samma hårdvara som TAP och den är bättre. Så du måste själv bestämma vad du prioriterar av de två.

    Det är Edelweiss:

    7039E712-11AB-4703-9488-AC5C8B6F7C33.jpeg
     
    Matore gillar detta.
  9. Matore

    Matore Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Intressant, på United står det Swiss, var har du klippt det där och vilket avresedatum?
     
  10. Januari 2022. United Mileage Plus kommer åt Edelweiss genom bilateralt avtal, inte SAS.

    Mitt exempel är från Swiss.com.

    ExpertFlyer är om möjligt tydligare

    13924FC3-240F-495C-92D2-A79ABF6D91A8.png

    Du ser också vilka dagar som Edelweiss flyger ZRH-CPT.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×