Senaste nytt

Bästa Star Alliance business till Kapstaden

Matore

Medlem
Börjar skissa lite på nästa vinters long haul till CPT. Verkar vara Tap, Turkish, Swiss och Austrian som är aktuella (nä Etiopian blir det inte...) :)
Hur skulle ni rangordna dessa bolag i C? Turkish vet jag ligger högt men svårt att hitta tillgänglighet.
 

Tonton

Medlem
Börjar skissa lite på nästa vinters long haul till CPT. Verkar vara Tap, Turkish, Swiss och Austrian som är aktuella (nä Etiopian blir det inte...) :)
Hur skulle ni rangordna dessa bolag i C? Turkish vet jag ligger högt men svårt att hitta tillgänglighet.

Nu vill du ju inte flyga det, men jag tycker Ethiopian* (Inte Etiopian) är oslagbart från Stockholm. Bra avgångstid och sömn, innan mellanlandningen i Addis på morgonen för vidare förmiddagsfärd mot CPT. För mig är det en självklarhet att ta den rutten igen, när jag ska till CPT nästa gång.
 
Börjar skissa lite på nästa vinters long haul till CPT. Verkar vara Tap, Turkish, Swiss och Austrian som är aktuella (nä Etiopian blir det inte...) :)
Hur skulle ni rangordna dessa bolag i C? Turkish vet jag ligger högt men svårt att hitta tillgänglighet.
LH kan väl vara ett alternativ också?
 

Senator

Moderator
Det har historiskt sätt varit svårt att hitta direkt till CPT från Europa samt ADD med Ethiopian. Oftast hittar man platser till JNB och sen har det varit vidare med South African. Personligen är jag inte på samma lag som @Tonton jag undviker gärna Ethiopian om jag kan, eller min sambo har lagt veto på flygbolaget ;)

Nu vet vi inte vad som kommer hända med South African Airways men jag skulle kolla rutter till CPT, JNB och DUR för att kunna välja.
SAA business rescue expected to be completed by end of March

Till JNB flyger väl: Lufthansa, Swiss, Turkish, TAP och Ethiopian. Lite mer att välja på. Till CPT är det inte Swiss som flyger men Edelweiss. Dina alternativ blir då om jag tittar på jan-feb 22:
Lufthansa - daglig minus torsdag med A359 via MUC. Natt ner, dag hem
TAP - sön, ons, lör med en A339 från LIS. Dagsflight ner som kräver övernattning i LIS, och en hemsk avgångstid 02:05 hem
Austrian - tisdag och lördag dagsresa ner och natt hem
Ethiopian - varierar lite tabellen. Natt ner till ADD, dagtid till CPT och eftermiddag/natt hem

Sjukt nog har ET bästa flygplanen och tider i mitt tycke. Jag tror att du inte kommer kunna välja så mycket, men får ta det du hittar.
 
Börjar skissa lite på nästa vinters long haul till CPT. Verkar vara Tap, Turkish, Swiss och Austrian som är aktuella (nä Etiopian blir det inte...) :)
Hur skulle ni rangordna dessa bolag i C? Turkish vet jag ligger högt men svårt att hitta tillgänglighet.

Det beror väl lite på vart du reser ifrån. Det finns lite fler alternativ om du inte börjar från Europa.

upload_2021-3-22_21-12-5.png
 
Last edited:

Alf

Medlem
Det har historiskt sätt varit svårt att hitta direkt till CPT från Europa samt ADD med Ethiopian. Oftast hittar man platser till JNB och sen har det varit vidare med South African. Personligen är jag inte på samma lag som @Tonton jag undviker gärna Ethiopian om jag kan, eller min sambo har lagt veto på flygbolaget ;)

Nu vet vi inte vad som kommer hända med South African Airways men jag skulle kolla rutter till CPT, JNB och DUR för att kunna välja.
SAA business rescue expected to be completed by end of March

Till JNB flyger väl: Lufthansa, Swiss, Turkish, TAP och Ethiopian. Lite mer att välja på. Till CPT är det inte Swiss som flyger men Edelweiss. Dina alternativ blir då om jag tittar på jan-feb 22:
Lufthansa - daglig minus torsdag med A359 via MUC. Natt ner, dag hem
TAP - sön, ons, lör med en A339 från LIS. Dagsflight ner som kräver övernattning i LIS, och en hemsk avgångstid 02:05 hem
Austrian - tisdag och lördag dagsresa ner och natt hem
Ethiopian - varierar lite tabellen. Natt ner till ADD, dagtid till CPT och eftermiddag/natt hem

Sjukt nog har ET bästa flygplanen och tider i mitt tycke. Jag tror att du inte kommer kunna välja så mycket, men får ta det du hittar.
Du verkar ha en mycket förståndig sambo.
 

Mr Basic

Medlem
Vi flög
ARN-IST-(Durban)-CPT med Turkish
CPT-ADD-(Wien)-ARN med Ethiopian
Mkt nöjd med båda bolagen och det två saker som irriterade var mellanlandningen i Wien (okristlig tid som förstörde nattsömnen) och på frågan om vi kunde få frukost serverad mellan Wien och Arlanda var svaret ett kategoriskt ”NEJ”. :eek: Mellanlandningen i Wien är dock borta nu, ET flyger direkt ADD-ARN. Tror även TK flyger direkt IST-CPT (utan att landa i Durban). :)
 

Matore

Medlem
Tack jo men jag kan faktiskt välja mellan TAP, ET och Austrian i nuläget.
Så jag behöver lite hjälp med att rangordna dessa i business. Främst stol mat och dryck. Flygtider är inte så viktigt så bortse från det. Flyget från ARN.
TAP kör A330-900neo och spontant verkar de bäst av dessa, eller vad säger ni?
Sen kommer kanske TK släppa längre fram och då seglar de upp mot toppen för mig iallafall
 

pswe

Medlem
Tack jo men jag kan faktiskt välja mellan TAP, ET och Austrian i nuläget.
Så jag behöver lite hjälp med att rangordna dessa i business. Främst stol mat och dryck. Flygtider är inte så viktigt så bortse från det. Flyget från ARN.
TAP kör A330-900neo och spontant verkar de bäst av dessa, eller vad säger ni?
Sen kommer kanske TK släppa längre fram och då seglar de upp mot toppen för mig iallafall
Är det pengar eller poäng som ska användas?
Jag anar poäng och EuroBonus, då blir det ju tyvärr smalare med Lufthansa i business.
Jag hade biljetter med Swiss och South African över nyår som inte blev av. Via Johannesburg visserligen, men med nattflyg åt båda hållen och utan byte mitt på långa benet i resan. Passar oss bättre med den typen av tidtabell.
 
Toppen