Senaste nytt

Bästa stad att besöka nära Malaga/Torremolinos

Trox

Medlem
Hej,

Jag har tre nätter som jag inte bokat under semestern i Juli. Jag tänkte göra en avstickare från Malaga/Trremolinos till en annan stad. Förra året blev det Tanger, och det är inget jag behöver se mer av.

Vad kan ni rekommendera?

Önskemål

- Gärna sevärdheter/arkitektur
- Bör gå att ta sig dit utan bil på några timmar
- Bra utbud av restauranger
- Behöver ej vara en kuststad

Tacksam för tips
 

SK989

Medlem
Gibraltar är intressant och är enligt mitt tycke inte för litet för ett par dagars vistelse. Förutom "the Rock" som man åker upp till med linbanan finns lite andra sevärdheter som fästningar, en stor grotta, kolonialarkitektur, några museer samt en hel del bra restauranger. Gibraltar är en helt annan stad på kvällen när alla dagturister har åkt hem. När jag var där bodde jag på Caleta hotell som jag tyckte var bra, ett trevligt läge vid en av Gibraltars stränder en bit utanför själva stadskärnan. Det är lite kul med en bit av Storbritannien vid Medelhavet - det är ju inte euro som är betalningsmedel utan självklart pund, mobilen blippar över till Gibraltars telenät och alla talar god brittisk engelska.
 

rvarttinen

Medlem
... och Córdoba, om du är beredd att köra knappt två timmar rakt norrut (kanske med stopp i Granada eller Sevilla, skulle bli en omväg dock).
 

Homer

Medlem
Mkt bättre än Granada?


Bättre är väl inte rätt ord, men mer av allt du räknar upp.
Sevilla, Córdoba och Granada är liksom en "Golden Triangle"
Sevilla är dock lika stort som de andra två tillsammans.

Alla 3 är värda att besöka, och eftersom du skrev utan bil
till Córdoba kan du ta snabbtåget som tar 1 timme (tror jag)
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag gillar alla förslag hittills, men skulle vilja påminna om att det är juli och att Sevilla är Europas varmaste stad - var beredd på över 40 i skuggan. Måste inte vara så men mycket möjligt. Och på samma gång ger detta fördelen att det inte är så många som söker sig till Sevilla i juli av det skälet.
Om man skulle behöva svalka kan man antingen välja Gibraltar eller Cadiz på västkusten, eller åka upp högt i Sierra Nevada.
Det finns väldigt mycket sevärt i Andalusien så du har ett lyxproblem :)
 

Agö

Medlem
Det enda du ska tänka på är att Sevilla, m fl städer i juli kan vara hiskeligt varmt. Jag besökte staden i juli en gång, 44 grader varmt. Gör sig bättre i september men för en utflykt med övernattning går det nog an.
 

FFlash

Medlem
Sevilla är fantastisk!

Det sägs dock att Sevilla har bara två årstider: sommar och het sommar. Som sagt ger fördelen att i Juli kan vara helt tomt då alla andra flyr hettan.
 
Toppen