Bästa stället att växla pengar (Ungern)?

Diskussion i 'Övrigt' startad av DE9941, 27 Februari 2020.

1. DE9941

DE9941 Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej alla,

Jag jämför Forex valutakurser mot generella valutakurser och inser att de har ett påslag på ca 10%.
    Hur gör ni för att få bästa möjliga valutakurs när ni växlar pengar?

Tacksam för hjälp! (nybörjare)

2. bnr

bnr Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tar alltid ut i bankomat på plats. Det är ett ganska känt sätt för att inte bli rånad av diverse växlingskontor.

I vissa länder kan det vara bra att kolla upp uttagsavgifter för olika bankomater då dessa kan skilja sig åt mycket.

3. Tonton

Tonton Medlem

Revolut är det korta svaret.

Exempel
    Om du vill växla till dig 3000 HUF från SEK.

Revolut - 93,75 SEK
    Forex - 131,45 SEK (ca 40% dyrare)

Mer och mer ställen tar kort i centrala Budapest och andra populära turistorter likt Siófok. Vill du ta ut pengar i Bankomat så brukar Erste Bank vara bra. Jag har aldrig fått några uttagaavgifter där, vare sig med mitt Erste-kort eller något av mina Svenska bankkort.

4. Budgetresenär

Budgetresenär Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tonton gillar detta.
  5. Berglund

Berglund Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, de jobbar ju knappast gratis?! Det finns stora kostnader i att hantera sedlar och frakta dem fram och tillbaka, att Forex sedan försöker annonsera ”inga avgifter” gör ju att de måste tjäna pengar på något sätt. Alltså sätts växelkurserna därefter.

Johans00 och Nemo gillar detta.
  6. Ping

Ping Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Bankomatuttag när man är framme i landet

DE9941 gillar detta.
  7. Delayed

Delayed Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Växla svenska kontanter på plats kan vara billigast. Använder du bankomat så passa dig för "förmånlig" konvertering till "trygg" känd växelkurs.

DE9941 och bnr gillar detta.
  8. Valley

Valley Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Brukar köra lite kontanter hos Forex så jag har nödfallspengar med mig
    Sedan blir det någon bankomat. Ok att det skiljer lite men om det inte är några större summor så tar jag smällen att det kan vara en 40-50 spänn dyrare om jag väljer fel

9. direktörnSE

direktörnSE Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har inte växlat pengar i Sverige de senaste 20 åren och inte utomlands i överhuvudtaget, tar ut kontanter lokalt

10. Tamas

Tamas Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    I Ungern finns många ställen att växla pengar, de tar ut en liten commission men inte så stort som Forex. Bästa är dock att ta ut pengar lokalt, inga banker har ATM avgift, bara Euronet ATM:r. Undvik dem. Och undvik växla/ta ut pengar på flygplatsen, man kan betala för taxi eller buss med kort och hämta cash på stan sen.

DE9941 gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!