Senaste nytt

Bästa sittplatsen i business class på SAS Airbus A330?

lnixon

Medlem
Jag håller med AHO; jag går upp mellan 3-5 gånger under en resa, och vill gärna göra detta utan att störa eller bli störd av någon.

Jag fattar inte hur ni prioriterar. Utsikten över Grönlands inlandsis! Afghanistan! De nattliga åskvädren över Sumatra! Manhattan i motljus! Men jag är naturligtvis tacksam över att inte behöva fajtas om fönsterplats med er. :)
 

Dr. Miles

Expert
Jag gillar fönsterplats. Men praktik går före preference.

(Få gånger när jag flyger långrutt i Business) Jag bokar ofta mittenraden i förväg, sedan vid check in frågar jag check in agenten om beläggning av flighten.
Om det är låg beläggning, ändrar jag till fönsterplats och ber snällt om det går att blockera sätet bredvid mig.
 

agehall

Medlem
Långresor utan fönsterplats är ju döden. Jag vill se nånting, inte bara insidan av en bullrande låda.

Inget hindrar dig från att titta ut genom fönster trots att du inte sitter precis där. Jag föredrar att ha gång av flera anledningar, förutom på nattflyg då jag vill sova.
 

Roger J

Medlem
Långresor utan fönsterplats är ju döden. Jag vill se nånting, inte bara insidan av en bullrande låda.

För EWR-ARN, BKK-CPH, ORD-CPH osv. så gäller ju fönsterskydden nere förutom vid start och landning eftersom det är nattflyg...
Åker man däremot ARN-EWR, BJS-CPH eller andra dagflygningar kan jag köpa att det är värt med fönsterplats även om man måste kliva över en medpassagerare när man ska resa sig eftersom det möjligen finns en del att sitta och titta på.
Rad 1 eller 7 gäller hur som helst för att kunna bli av med lutningen på stolen.
 

HenrikT

Medlem
Angående spädbarn. På A330 är det korrekt att rad 1 är enda platsen där det går att placera vagga på väggen. Detta kan man tycka är ett problem eller inte, men är det någon som blivit FLYTTAD på grund av det? Tror inte SAS flyttar runt folk så. Vill man ha en sådan plats är det i mån av tillgång, svårt att komma som barnfamilj och köra bort någon som redan valt säte. Dessutom gäller detta enbart resande med väldigt små barn. Min erfarenhet är att detta är ovanligt i Business. Så fort man har lite större barn kan man ändå inte använda vagga och blir placerad var som helst.

Sist jag åkte EWR-ARN på SK904 var jag seatad på 4A. Jag fick en hel barnfamilj bredvid mig på resten av rad 4. Jag snackade med pursern och i ett nafs fixade hon så jag fick flytta till 1A istället. Ingen vagga så långt ögat kunde nå. ;) Ville bara berätta det som en trevlig grej liksom... Dessutom var det den bästa flygningen jag gjort på länge i Business Class. Riktigt bra service!
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Nyfiken på vad hemliga spaken är och var den är placerad ?

I SAS forum på FlyerTalk kan du hitta förklarling.
FlyerTalk Forums - View Single Post - Best C & S seats CPH-NRT ?

VC10 Boy(FlyerTalk) skrev:
For those of you who don’t know your way round an SK Intercontinental seat it’s one of the lay flat at an angle types adopted by BMI, Lufthansa and the like. Personally I prefer to sleep at 180 degrees and this is quite possible. Between the seats at floor level is a little panel.
http://skintercontinental.shutterfly...=1207133868668
Press the black button and away it comes revealing a set of levers.
http://skintercontinental.shutterfly...=1207133909876
These are an override in case the electric mechanism fails. Now the seat will go completely flat using these and then you can use the electric seat controls to bring it back up. The problem is the pitch isn’t quite long enough so you have to curl up in a foetal position. At least it gets you flat. This also works on Luftwaffe.
 
Oavsett fönster eller "enkelsäte" i mitten så är det viktigt med rad 1 för att kunna höja fotstödet extra (antingen med väska/kuddar eller med den hemliga spaken).
Observera en kraftig varning gällande A340 och den bakre kabinen: B och G stolarna på rad 7 är de sämsta ombord. Galleyn och toamodulerna framför är snett placerade i förhållande till dessa så i utfällt läge stöter alla som passerar (inklusive carts) i dina fötter. Detta förvärras av skynket som gör att ingen ser att fotstödet är där mitt i gången. Dessa två säten är en enda stor no no no på SAS.

Reser till Peking på Lördag med A340-300 och platstillgången ser ut enligt bifogad bild, där jag och min kollega är seatade på 8A+B. Verkar vara delade mening om dessa plaster, bör man byta till någon annan? Kanske dela på sig och ta varsin sida på första raden?
New Picture (2).jpg
 
Toppen