Senaste nytt

Bästa sätt att boka dagrum?

ericwg

Medlem
Hej! Vi har en mellanlandning i Frankfurt som är allt annat än optimal. Kommer in vid 6 på morgonen och planen är att flyga vidare sen på kvällen. Inser snabbt att vi inte är så sugna att sitta i en lounge hela dagen utan skulle behöva få lite sömn.

Googlade lite och såg att att Hilton hade en kampanjsida för dagrum men ingen bokningslänk. Hitttade också lite siter som t.ex. dayuse.com med lite varierande utbud.

Vad är nu bästa sätt att boka detta på, om ni har någon erfarenhet? Enklast att ringa hotellet direkt? Har noll erfarenhet av dessa lösningar :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Hej! Vi har en mellanlandning i Frankfurt som är allt annat än optimal.

Du skriver inte när resan är, men fram till och med 7 mars är det fortfarande lockdown i Tyskland, så att inga privata hotellvistelser tillåts. Men om du har ett bra skäl kan det funka (jobb/affärer/akuta familjebesök och liknande, allt ska kunna intygas skriftligt).
Man försöker begränsa resandet ännu mer än tidigare här, så det är mycket möjligt att det fortsätter vara hårda restriktioner för hotellvistelser även efter 7 mars.
 

fcx

Medlem
Du skriver inte när resan är, men fram till och med 7 mars är det fortfarande lockdown i Tyskland, så att inga privata hotellvistelser tillåts. Men om du har ett bra skäl kan det funka (jobb/affärer/akuta familjebesök och liknande, allt ska kunna intygas skriftligt).
Man försöker begränsa resandet ännu mer än tidigare här, så det är mycket möjligt att det fortsätter vara hårda restriktioner för hotellvistelser även efter 7 mars.
Räknas dagrum som hotellvistelse i det avseendet, eller rör det enbart övernattningar?
 

NyfikenGrau

Medlem
Räknas dagrum som hotellvistelse i det avseendet, eller rör det enbart övernattningar?

Alltså, jag kan inte se något specifikt om dagrum, har troligen inte tagits upp uttryckligen eftersom det utgör en så liten andel av ett hotells verksamhet. Men jag kan inte tänka mig annat än att det är skälet som avgör, inte tiden du tillbringar på hotellet. Kan du visa intyg från kund/arbetsgivare för jobbresa så kan du säkert hyra dagrum och allt annat hotellet kan erbjuda (TROR gym, pool bastu är stängt oavsett på alla hotell men ej säker).

Kan du inte visa intyg får du nog vända i receptionen oavsett om det gäller 3 timmar eller 3 dygn, tror inte man gör nån skillnad där. Jag vet inte 100 % men har mycket svårt att tänka mig det. Hotellen ska inte "tillåta" privata vistelser.

Om man verkligen måste så skadar det inte att skriva till hotellet i förväg och helt enkelt fråga om det funkar och vad de ev skulle vilja se för papper.

Officiella sidan för Hessen, vars delstatslagar gäller i Frankfurt:

Gaststätten und Hotels | Informationsportal Hessen

Inget om dagrum, eller längd på vistelse, men ganska mycket om vilka skäl som är giltiga eller ej.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: fcx

ericwg

Medlem
Tack för tips! Jag lyckades hitta Hiltons dagrum som du skrev, känns bättre än att boka på en tredjepartssite.

Gällande tyskland och deras lockdown måste jag läsa på litegrann nu, visste inte att det var ännu mer nya regler på plats :mad:

MYCLOUD är smidigt, men dyrt :eek:
 

NyfikenGrau

Medlem
Tack för tips! Jag lyckades hitta Hiltons dagrum som du skrev, känns bättre än att boka på en tredjepartssite.

Gällande tyskland och deras lockdown måste jag läsa på litegrann nu, visste inte att det var ännu mer nya regler på plats :mad:

MYCLOUD är smidigt, men dyrt :eek:

Dessa regler har gällt oförändrade sedan 2 november över hela Tyskland...däremot har man försökt försvåra resande på andra sätt därefter.

Du skriver fortfarande inte när resan är, men är den inom en månad skulle jag definitivt hålla mig till MyCloud. Undantag kanske om du kommer från nåt lågriskområde så du slipper karantän, men det finns inte många lågriskområden i nuläget vad jag vet. Och MyCloud verkar ju inte omfattas av karantänkravet.
 

Doctor-X

Medlem
”Kampanjen” som Hilton har på dagrum som kontor gäller bara USA, Kanada och UK om jag minns rätt.

Enligt villkoren stämmer detta, men enligt tråden på FlyerTalk verkar folk lyckats få poängen även vid bokningar i andra länder. Någon som hittade ett väldigt lågt pris i Turkiet (för 8€) om jag kommer ihåg rätt. Sen skulle man inte få några poäng blir det svårt att kräva det sen.

Hittade ett rum i Kanada, för 45CAD på ett HGI som låg längs HWY 401 när vi skulle köra till YYZ nu i januari, där jag föreslog att vi skulle stanna för en kiss och kaffepaus och samtidigt tjäna 10.000p, men Mrs Doctor-X vägrade (hon accepterar ofta mina några galna idéer för att tjäna poäng, men här låg tydligen gränsen :p)

Slut på OT.
 
Toppen