Senaste nytt

Bästa säte på Blue1 Boeing 717 ?

Pandion

Medlem
Kan någon f.ö. berätta vad skillnaden är på MD80 och B 717?
Bytte de bara namn när Boeing tog över Douglasfabrikerna?

MD80/B717 var från början en DC-9, när det var Douglas Company som tillverkade flygplan. Douglas Company gick sedan ihop med McDonnel och blev McDonnel-Douglas, därav bytte flygplansmodellerna namn till MD80 från DC-9, samt att MD80 var en ny generation. Sedan introducerades nästa generation som kallades MD90. MD led av ekonomiska problem, vilket gjorde att Boeing till slut köpte upp McDonnel Douglas, och då kom nästa generation som då fick heta Boeing 717. Boeing la dock ner produktionen av B717 rätt så omgående, så det kan diskuteras om man köpte MD endast för att döda konkurrensen?
 

Pandion

Medlem
För övrigt så flög jag en B717 med KF ARN-HEL för några veckor sedan, och tyckte då att det inte var några problem med benutrymmet. Jämfört med SAS MD80 så var det kanske en tum mindre benutrymme, men helt klart godkänt då jag kunde sträcka på benen utan problem. Satt på 6F på utresan och 2F på hemresan...
 

niksal

Medlem
Jag hade också äran att igår flyga med nya säten OSL-HEL. Riktigt snygga faktiskt. När jag satte mig så tyckte jag inte de var så bekväma, men plötsligt hade jag somnat och vaknade vid landning så helt tokiga kan de inte ha varit :p
 

Mauricio

Medlem
De nya stolarna är galet snygga och bekväma! Idag monterade vi nya stolar i OH-BLM, för att svara på tidigare frågor så JA stolarna är utrustade med coat hooks, dock inte vid nödutgången. Bifogar tre bilder från "inside" :) Efter att C checken är klar på denna kärra tror jag endast två har de nya sätena. Stolarna i kombination med "renoverad" inredning ger ett riktigt fräscht första intryck.

IMG_2287.jpg

IMG_2284.jpg

IMG_2286.jpg

mvh
 
Last edited:
Toppen