Senaste nytt

Bästa Reseupplevelse till Maldiverna i höst

toer00

Medlem
Bästa BC:are

Tacksam för lite tips

Jag och fru toeroo håller på och planerar för en liten trip till Maldiverna i höst.
Förutsättningar är Business och Baros, flyg max ca. 25 tkr.

De alt. jag har i dag (med just tanke på pris och att mina EuroBonus poäng nu är slut för tillfället) .

Utresa fr. Stockholm en lördag och antingen BRA Fly Bromma Göteborg och sedan Qatar 787 till Doha och vidare med A350 (Q-suites varianten, dock nattflyg DOH-MLE...) till Male, hem A320 till Doha och sedan 787 till GOT för att sedan ta BRA Fly sista benet hem...

Alternativet är Arlanda - London (LHR) med SAS, sedan vidare med Ethiad A380 till Abu Dhabi (AUH) och A320 till Male, hem A320 till AUH och sedan A380 till Paris (CDG) och präktiga SAS sista biten...

Vad rekommenderar ni om man vill maxa rese -upplevelsen...?:) Inga allt för långa omvägar accepteras av fr Toer00

Eller har jag glömt något alt...??

QR och EK fr. STO, för dyra idag... QR har kampanj fr. GOT men inte STO...
 

taxvalp

Medlem
Turkish har sina sidor men till Malé är det nattflyg båda vägarna vilket betyder mer resorttid med tidig ankomst och sen avgång. Själv trivs jag bättre under ett parasoll på stranden än i ett aldrig så brett businessäte, men på den punkten är vi alla olika...
 

toer00

Medlem
Hej alla kära BC vänner! ;-)

Jag har börjat tänka om då det gäller Maldiverna, både flyg och hotell och tacksam för om någon har lite färska erfarenheter att dela med sig...?
Till och börja med så har vi bokat om hotellet, Herritance Aarah (https://www.heritancehotels.com/aarah) istället för Baros.

Börjar också lite fundera på om TK ,STO-IST-MLE skulle vara ett alternativ istället för QR via GOT. (GOT-DOH-MLE) med separata biljetter
STO-GOT med SK eller TF (Braathens).


För TK: Ett byte (IST) i stället för för två (GOT, DOH), EB poäng (k-klass, 150%) , TK lounge i IST och TK catering (Dock osäker på om nattflyg avgående vid ca 2 tiden på natten fr. IST och 23:45 fr. MLE medför att catering-nivån är läger än annars...?)
Mot TK : TK har nyligen blivit nedgraderad till 3 stjärnor på Skytrax...
För QR: Bättre HW, B 787 plus A 350 (med dubbelsäng),
Mot QR: Två byten och relativt korta flygningar som innebär lite sömn

Totalpriset för bägge inkl. anslutningar drygt 25 tkr/ pers

Gällande hemresan så avgår TK från MLE kl 23:45 på kvällen..mot QR kl 20:20.

Vad säger ni som varit på Maldiverna senast? Tydligen kan man få transfer med inrikesflyg med Q2 (Maldivian och Dash8-300 (fr Gan Intl Airport)) om man har sena avgångar då sjöflyget tydligen inte flyger i mörker...? Loungen på MLE verkar inte vara någon plats man vill stanna för länge...?

Villrådig, så tacksam för alla kloka synpunkter/erfarenheter som ni övriga har...
 

taxvalp

Medlem
Jag har rest med Turkish. Ankomst tidigt och hemresa sent ger mer tid på ön. Med ett byte mindre skulle jag ha tagit det alla dagar i veckan. Turkish är ju (ö)kända för att ha samma servering oavsett avgångstid så en sen middag före nattning kan ni räkna med.

Loungen på MLE är ingen höjdare och är såklart torrlagd. Ta en tur på stan i stället. Det finns en minimal PP-lounge före säkerhetskontrollen med fräscha duschar där man kan fräscha till sig före hemfärd.
 

toer00

Medlem
Jag har rest med Turkish. Ankomst tidigt och hemresa sent ger mer tid på ön. Med ett byte mindre skulle jag ha tagit det alla dagar i veckan. Turkish är ju (ö)kända för att ha samma servering oavsett avgångstid så en sen middag före nattning kan ni räkna med.

Loungen på MLE är ingen höjdare och är såklart torrlagd. Ta en tur på stan i stället. Det finns en minimal PP-lounge före säkerhetskontrollen med fräscha duschar där man kan fräscha till sig före hemfärd.

Är inte servicen på TK väldigt ojämn...?
 

Taggen

Medlem
Finns nackdel med sen avfärd hem från Malé. När vi var där gick nämligen vårt sjöflygplan redan 13:30 från resorten och TK gick 23:50 så vi hade rätt många timmar att slå ihjäl på Malé's flygplats men glöm loungen och flygplatsen. Vi hamnade istället på kraftigt överprisade Hulhule Island Hotel ett stenkast från flygplatsen. De hade ett dagpaket för skämtpriset 65$ eller liknande och då ingick inget rum utan det var bara access till poolen och faciliteterna men vi var inte sugna på att åka över till Malé så det fick bli det. Vi satt mest och kollade film i foajén och käkade lite på någon restaurnag med undermålig mat till ocker-priser men så blir det då de mer eller mindre har monopol och som sagt, hänga på flygplatsen i 8 timmar var inte aktuellt. Du nämnde dock att ni kan ta inrikesflyget och få en senare avgång och det hade jag nog gjort istället för hotellhäng.
 

taxvalp

Medlem
Finns nackdel med sen avfärd hem från Malé. När vi var där gick nämligen vårt sjöflygplan redan 13:30 från resorten och TK gick 23:50 så vi hade rätt många timmar att slå ihjäl på Malé's flygplats men glöm loungen och flygplatsen. Vi hamnade istället på kraftigt överprisade Hulhule Island Hotel ett stenkast från flygplatsen. De hade ett dagpaket för skämtpriset 65$ eller liknande och då ingick inget rum utan det var bara access till poolen och faciliteterna men vi var inte sugna på att åka över till Malé så det fick bli det. Vi satt mest och kollade film i foajén och käkade lite på någon restaurnag med undermålig mat till ocker-priser men så blir det då de mer eller mindre har monopol och som sagt, hänga på flygplatsen i 8 timmar var inte aktuellt. Du nämnde dock att ni kan ta inrikesflyget och få en senare avgång och det hade jag nog gjort istället för hotellhäng.

Att hänga på flygplatsen är som sagt ett dåligt alternativ. Vi lämnade väskorna i bemannad bagageförvaring på flygplatsen och tog färjan till huvudstaden några minuter bort. Inte direkt världens åttonde underverk men håller för ett par timmars promenad och en middag vid vattnet. Hulhule är dock enda alternativet om man vill dricka alkohol men en avocadosmoothie satt fint för mig...
 
Toppen