Senaste nytt

Bästa noise-cancelling hörlurarna?

Homer

Medlem
Har tänkt skaffa ett par brusreducerande hörlurar för långresor på flyg. Känner mig lite villrådig inför detta. Ska man satsa på bygel eller "i-örat" modell? Sladd eller Bluetooth? Har mest tittat på på Bose och Sennheiser. Någon som har prövat andra fabrikat?


Active Noise Cancelling (som Bose) - blockerar konstant ljud som flygmotorer och vindbrus.
Om du däremot vill utestänga ändlöst pladdrande Amerikaner och skrikande barn, ska du ha Noise Blocking (som Shure)
 
Det har talats mycket om Bose QC15 och QC3 och dessa två modeller är klart favoriter hos många resenärer. Det finns nästan inte en enda flygtidning med deras reklam.
Det också har lett till att så fort man säger ordet "brusreducering" i samband med flygresa så antar alla att det handlar just om Bose.
De må vara ett bra märke men marknaden är stor och smaken är inte likadan hos alla. Undertecknad har testat en del hörlurar under åren och tänkte skriva lite enkelt om olika alternativ till Boses lurar.

Det finns många punkter på vilka QC15 skiljer sig från mängden. Men förutom fördelar finns 2 nackdelar som brukar vara avgörande för många:

1. Priset. Med ett pris på $299 plus skatt i inköp dessa lurar ligger i en segment som är inte tillgänglig till många. Är man en frekvent resenär då kan man motivera en sådan investering. Gör man endast 2-3 långdistans flygningar om året då finns det andra saker som har högre prio.
2. Ingen livstidsgaranti.

När man tänker på ett pris för hörlurar som man gärna tar med sig till en resa blir det lite svårt att hitta rätt nivå. För en person kan det vara 100 dollar som en gräns, för en annan 150(tusenkronor) är rimlig.
Efter att ha läst tråden om NC-hörlurar kom jag till slutsatsen att en komfortnivå för många ligger vid $50-$100.
Men man kan ju inte få samma kvalité som Bose för 50 dollar!
Nej, det måste kollas upp, tänkte jag och hittade 4 kandidater.
1. Creative Aurvana Zen, $57 på Amazon. Inte testad.
2. Sony MDR-NC7, för $49.99 från BestBuy, men går att hitta överallt, bla på en BestBuy Express automat på EWR.
3. AblePlanet NC180, $39.99, hos B&H men kan också hittas överallt.
4. Unisar NC480, $26, köptes hos en lokal handlare, men finns också hos Amazon.

Det blev något strul med leveransen av Creative lurar och jag bestämde att strunta i de eftersom de är inte riktiga NC lurar utan passiva in-ear av bra kvalite.

För att inte plåga er med att skriva långt om hur basen är djup och blah blah sammanfattar jag snabt här vad jag gjorde.
Alla dessa testades på olika flygpan och sittandes på olika säten, både med egen iPod och med IFE.


Flygplanslistan: A380, A340, A330, A320, B747, B737, CRJ200, ERJ170, MD80, Subway, köksfläkt hemma, ventilationen på kontoret. Kanske missade något.

Vi utser 5 vinnare i olika klassar: bäst brusreducering, bäst fiffighet, bäst hantering, bäst ljudkvalité, bäst värde.

1. Bäst brusreducering ger AblePlanet. Man hör bruset i bakgrunden men det är ungefär samma nivå som t.ex. med lurar hos BA. Mycket bättre än SAS lurar på longhaul. På plats två kommer Unisar. Sony suger.

2. Mest fiffiga är nog Unisar sin metallisk finish och HAY(Hear aroung yourself) knappen. Lurarna ser futurustisk ut och känns inte som sköra. Däremot sitter de som QC3, on-ear. Det är inte alla som uppskattar det, man kan inte sova med de.
Strax efter kommer Sony med sin grym bra finish, fina knappar och reglage, väldig bra passform och vikt. Sist kommer Able Planet med sina a la 80-tals Kalles källare reglage. De sitter bra men är lite för tunga att ha 8-9 timmar på huvudet.

3. Vinnaren i kategorin bäst hantering är Sony. Lätt och logiska att vika och transportera, påsen som följer med är onödig, man vill sällan lägga dessa undan. Ganska lätt att byta batteri och det räcker långt, 30 timmar säkert. Både Able Planet och Unisar är nummer tva i denna kategorin då ena har dummaste sättet att vika i mitten och den andra är totalt ologisk. Brukade lägga dessa i carry-on utan att vika.

4. Bäst ljudkvalité ger ingen av dessa tre. Väl, alla NC-lurar SUGER FETT när det gäller att leverera ett bra ljud. Det spelar inte någon roll om man lyssnar på Led Zeppelin, Rammstein, Evita eller Barnens första visor. Dessa tre lurar som testades ger ett bra ljud men ni kan inte höra nyanser, man kan inte höra en riktig bass, uppskatta operasångarens djupa röst till fullo. Men best from worst är nog Able Planet som levererade ett jämn kvalité hela tiden, oavsett om det kom från IFE eller ipod. Sony är sist i denna matchen, ljudet är dämpad hela tiden.

5. Bäst värde i klassen brusreducerande hörlurar för en resande människa i denna prisklassen är Able Planet. $40 är ett pris som man kan leva med och acceptera urgamla designen och hanteringen. Sony finns just nu på rea för $29 och det är ett jättebra pris. Och jag skulle behålla NC7 som allround lurar, mest pga hanteringen. De kan man ha på sig på tåget eller bussen utan att folk börjar titta snett på en. Det är också en bra och billig julklapp till en farbror som reser 2-3 gånger om året till Kanarieöarna eller Thailand.:)
Unisar är inget jag skulle gå för, mest pga dåliga passformen, HAY funktionen är bra att ha men sitter lurarna för dåligt då struntar man i allt annat.

Alla lurar drivs av ett AAA batteri och alla går att höra med även när batteriet är död. Alla utom Sony har separat ljudnivåreglage.

Min absoluta slutsats om ni har kommit så långt: vill man ha riktiga NC-lurar då får man hosta upp $300 och köpa antingen QC15 eller något i samma klass.
 
Testade ett par Bose QC15 i en större elektronikbutik i Barcelona – mitt under julrushen. Vilken känsla! Allt blev i stort sett knäpptyst men jag kunde ändå höra vad personerna runt mig säger om jag ville det. Körde igång lite musik och ljudbilden var bred, fyllig och djup. Inte överdriven tung bas och de satt skönt runt öronen. Köpbegäret växte direkt! Kan tänka mig att de är de ultimata reselurarna. Dock så skrämmer priset nog iväg en del personer.

Finns billigare alternativ, har hört bra saker om Sennheiser PXC450
Sennheiser PXC450 - Hrlur - Hitta lgsta pris, omdmen och information
 

Jonas C

Medlem
Tycker personligen att demo montrarna ger en felaktig demonstration av lurarna. Har ägt både QC3 och QC15, och i montrarna så dämpar QC3 mera buller än QC15, fast det i verkligheten är tvärt om (har testat i flera butiker). Detsamma gäller med dynorna på QC3 som är helt annorlunda i montern än i verkliga exemplaren. Känns lite som något slags försäljningsknep att försöka på QC3 att framstå som bättre, på grund av den högre prislappen.

Använde mina varje dag på tåget och bussen, och då är QC3 klart överlägsna om inte man vill se ut som en idiot förståss (QC15 är inte snygga alls). Buller reduceringen på QC3 dög perfekt för det ändamålet. Om man enbart ska använda dem på flyg är QC15 att rekommendera.

Tips: Apple store har "riktiga" exemplar av QC15 som man kan testa, och då även med möjlighet att köra sin egen musik genom lurarna.

@Stewi: Avsaknad på livstids garanti är inget problem då 2-års garantin återställs varje gång man får lurarna utbytta. Pajar de ofta nog så har man i princip garanti på livstid, och har man sönder dom själv får man köpa ett nytt par kraftigt rabatterat.
 
@Stewi: Avsaknad på livstids garanti är inget problem då 2-års garantin återställs varje gång man får lurarna utbytta. Pajar de ofta nog så har man i princip garanti på livstid, och har man sönder dom själv får man köpa ett nytt par kraftigt rabatterat.
IMHO lifetime warranty är ett tecken på kvalité över det ordinära. Har man ballar att backa sina produkter med LW då spelar man i en annan liga.
 

bL0m

Medlem
Hej,

Läste precis igenom denna tråd och det var ett bra initiativ av stewigriffin att summera all denna info, TACK! :)

Jag hittat ett liknande test från tidingen M3 där de testar AKG K495NC vs Bose QuietComfort 15:


Snabb fakta
AKG K495NC vs Bose QuietComfort 15
AKG K495NC
Pris: 3 500 kronor
Tillverkare: AKG

Frekvensåtergivning: 20 – 20 000 Hz
Impedans: 26 Ohm
Känslighet: 121 dB SPL/V
Kabellängd: 1,4 m
Batteritid: 40 timmar
Vikt: 235 gram

3036791999.jpg

Bose QuietComfort 15
Pris: 3 500 kronor
Tillverkare: Bose

Frekvensåtergivning: 20 – 20 000 Hz
Impedans: Ingen uppgift
Känslighet: Ingen uppgift
Kabellängd: 1,4 m
Batteritid: 35 timmar
Vikt: 207 gram


2526393867.jpg


Källa för fakta och bilder: AKG K495NC vs Bose QuietComfort 15: Den stora brusduellen - M3

Hoppas att det smakar!
 
Last edited:

Randy Marsh

Medlem
Personligen tycker jag att ljudkvaliteten från brusreducerande hörlurar som t ex Bose är ganska eländig, dessutom blockerar de inte alla frekvenser lika effektivt. Jag föredrar "i-örat"-modeller från t ex Shure eller Ultimate Ears. Köpte mina Ultimate Ears Triple fi 10 för 100 GBP (på erbjudande) från amazon. De levereras med bl a skumgummiproppar från Comply som är mycket mer effektiva än de vanliga silikonpropparna.
 
Toppen