Senaste nytt

Bästa Hilton/Conrad Resort

EBGGOT

Medlem
@EBGGOT Jag kommer inte ihåg exakt vad allting kostade. Det fanns inga riktiga prislistor utan allt bara 'skrevs upp på rummet'. Dock var det så att jag fick ett mail ca 3 veckor innan där managern frågade mig om jag ville ha gratis frukost eller eftermiddagsdrinkar eftersom jag var HHD. Vi valde frukost för att jag kunde lista ut att en frukost var ca SEK 300 per person. Och med en stadig frukost står man sig hela dagen (Vi åt i princip bara två mål om dagen (dvs frukost o middag). Man kunde välja att äta sin frukost på vilken av öarna som man ville.

Conrad Maldives består av två öar (med en gångbro emellan) och vi bodde på den Västra. Den Västra upplevde vi som mycket tystare och 'exklusiv' än den Östra. Östra hade typ ett litet komplex med en butik och lite pool etc och där fanns även några uttråkade barn. De flesta restauranger finns på Östra ön. Vi provade de flesta restaurangerna på kvällarna och notan brukade hamna på SEK 1500-2500 (2 huvudrätter med en flaska vin). Maten håller extremt hög klass och själva restaurangerna är en upplevelse i sig med den mest exklusiva som är glasbubblan under vattnet (kostnad ca SEK 5000 per person med en 12 rätters meny, men värt varenda krona..)

Om jag minns rätt kostade nog en vanlig drink typ SEK200 och uppåt och typ en öl 150. Vi testade också 'private dining on the beach' vilket är en av de mest surrealistiska upplevelserna jag gjort. Två personer med ett bord på en sandtunga mitt i Indiska oceanen och med en hovmästare som trampar fram i sanden med silverfaten och champagne.

Jag vill poängtera att vår upplevelse baserar sig väldigt mycket på att vi hade en 'sunset villa' med extremt tyst och lungt. Hade vi tagit en av de 'lägenheterna' som finns på Östra ön så hade det inte alls varit lika exalterande.

Men som sagt jag skulle nog kunna sälja ett av barnen för att få fjorton dagar där igen...:)...

Har varit där 3 gånger och som andra sagt så är det mitt favoritställe. Det är dyrt och med en dollar på över 9 kr är det inte bättre. Finns massa options att äta och dricka. Billigast är baren med burgare, club sandwich etc. Inga oskäliga priser om jag kommer ihåg rätt. Sen finns buffén som jag tror kostade 100 dollar. Därefter Vilu som är min favorit med al a carte. Räkna med 200-250 för två med vin. Vin får du från 50 dollar. Vår favo är Champagne & Lobster on the beach men det kostar en slant.

Stället är ultimativ avkoppling och allt är lugnt. Vår favorit är piren där bara ett fåtal får plats. Börja dagen med en promenad runt öarna, njut av en god frukost, sola, bada och läs, god lunch, tillbaka till parasollet och sedan slappa innan middag och solnedgång. Inte mycket hålligång.

Åker dit i påsk igen. Tredje gången på poäng och detta är för mig det perfekta utnyttjandet av HH-poäng. Har du tur kan du få en upgrade till water villa. Kostade oss 200 dollar per natt men det kan det vara värt. Man kan mixa också.

Rekommenderas starkt men åk inte om du har en tajt budget.


Tusen tack för mkt BRA info! Med andra ord låter det helt "rimliga" priser på mat bara man håller sig ifrån det allra dyraste alternativen...
Det är helt ok att det är dyrt MEN det får inte vara orimligt för då blir man bara trött, 1500-2500kr för mat och vin på kvällen för 2 tycker jag är mer än ok!

Vad tror ni en tidsaspekten? Hur länge skall man vara där? Vad är min/ max antal nätter? Hur mkt kontakt får man med andra gäster?
 
Last edited:

rvarttinen

Medlem
...

Vad tror ni en tidsaspekten? Hur länge skall man vara där? Vad är min/ max antal nätter? Hur mkt kontakt får man med andra gäster?

På Maldiverna? Vi spenderade tio dagar på Moofushi första gången och kunde konstatera att vi ville ha två veckor, minst, nästa gång. I våras blev det två veckor, och för egen del så skulle jag säga att det är ett minimum för oss. Har en bokning nu till början av 2016 och vi har bokat precis 14 dagar på Moofushi och tre nätter innan dess på Al Maha utanför Dubai. Först mitt-i-öknen för att följas av mitt-ute-på-havet...!..

Kontakt med andra gäster, ja, så mycket du vill och orkar. Det tycks mig som om de flesta på resorten respekterar varandras integritet men även socialt så fungerar det med lite snack och konversationer då och då.
 
Last edited:

XXX

Medlem
Tusen tack för mkt BRA info! Med andra ord låter det helt "rimliga" priser på mat bara man håller sig ifrån det allra dyraste alternativen...
Det är helt ok att det är dyrt MEN det får inte vara orimligt för då blir man bara trött, 1500-2500kr för mat och vin på kvällen för 2 tycker jag är mer än ok!

Vad tror ni en tidsaspekten? Hur länge skall man vara där? Vad är min/ max antal nätter? Hur mkt kontakt får man med andra gäster?
Har varit där mellan 7-10 dagar. Efter 1 vecka brukar vi vara nöjda men det är nog väldigt personligt. Inte mycket kontakt med andra gäster på Conrad men vi har heller inte sökt det. En hel del ryssar där.
 

rvarttinen

Medlem
Har varit där mellan 7-10 dagar. Efter 1 vecka brukar vi vara nöjda men det är nog väldigt personligt. Inte mycket kontakt med andra gäster på Conrad men vi har heller inte sökt det. En hel del ryssar där.
Kan svara på hur klientelet ter sig på Moofushi & Sheraton Furanafushi:
- Sheraton verkar rätt så blandat, en del från Mellanöstern, men i övrigt mötte vi både australiensare och europeer av olika nationaliteter
- Moofushi verker mer homogent med de flesta gästerna från Italien, Frankrike och Tyskland. En och annan britt och ett svensk par har vi också träffat. En del asiater på bröllopsresa har vi noterat.

Moofushi har håller med andra ord hög nivå på maten och vinkällaren, även om Sheraton, som har fler restauranger, också har hög klass. Jag undrar om inte de flesta resorter i Maldiverna har bra nivå på det som serveras, men kanske styrs lite av vilka nationaliteter som dominerar?

De flesta kontaker tycks bli under utflykter och liknande. T.ex. en tur för at se hur det ser bakom kulisserna på resorten, också intressant att se hur de fixar vattenförsörjningen, elproduktionen och en del annat på ön. Men, som sagt, det hänger nog mest på en själv hur benägen och villig man är själv.
 
Last edited:

SvartMjolk

Medlem
Jajjemen, Bambu Bali heter det, vi var där även i våras när vi bodde på Conrad för andra gången.

Senast fick vi en fantastisk uppgradering till en svit, kanske skulle skriva en liten rapport om senaste besöket som var riktigt bra.

Tack, ska genast kolla upp. Låter inte helt fel med uppgradering. Vad hade du bokat i grunden?
 

Ozz

Medlem
Tack, ska genast kolla upp. Låter inte helt fel med uppgradering. Vad hade du bokat i grunden?
Vi har vid båda tillfällena vi bott där bokat billigaste rummet.
För fem år sedan när vi var där fösta gången blev vi uppgraderade till ett executiverum och nu senast till en svit på över 100m2. Vi har fått en enastående service båda gångerna, om det beror på att jag är HHD eller inte vet jag inte. I mina ögon är loungen på Conrad Bali den bästa vi hittills upplevt på Hilton/Conrad och vi har väl bott på drygt 20 olika HH genom åren.
 

SvartMjolk

Medlem
Vi har vid båda tillfällena vi bott där bokat billigaste rummet.
För fem år sedan när vi var där fösta gången blev vi uppgraderade till ett executiverum och nu senast till en svit på över 100m2. Vi har fått en enastående service båda gångerna, om det beror på att jag är HHD eller inte vet jag inte. I mina ögon är loungen på Conrad Bali den bästa vi hittills upplevt på Hilton/Conrad och vi har väl bott på drygt 20 olika HH genom åren.

Ok! Jag har bokat DELUXE RESORT KING, vilket är näst billigaste nivån, och hoppas med på god tur:)
 
  • Gilla
Reactions: Ozz

jerixon

Medlem
Har man som vanligt tillgång till Loungen som HHD oavsett rumstyp?

MVH,
Johan

Vi har vid båda tillfällena vi bott där bokat billigaste rummet.
För fem år sedan när vi var där fösta gången blev vi uppgraderade till ett executiverum och nu senast till en svit på över 100m2. Vi har fått en enastående service båda gångerna, om det beror på att jag är HHD eller inte vet jag inte. I mina ögon är loungen på Conrad Bali den bästa vi hittills upplevt på Hilton/Conrad och vi har väl bott på drygt 20 olika HH genom åren.
 
Toppen