Senaste nytt

Bästa first och business class champagnerna framröstade

Jacob

Medlem
I tävlingen Cellars in the sky, arrangerad av tidningen Business Traveller, har de bästa vinerna och champagnerna i luften röstats fram.

Det som lär intresserad mest hos läsarna på BusinessClass.se är champagnerna.

Så här ser första klass resultatet ut:


1. Taittinger Comtes de Champagne 1999, Champagne, France (Qantas)
2. Henriot Brut Millésimé 1996, Champagne, France (United)
3. Krug Grande Cuvée, Champagne, France (Qatar, ANA, Cathay Pacific)
4. Bollinger 1999, Champagne, France (Thai)
5. Dom Pérignon 2002, Champagne, France (Malaysia Airlines, Jet Airways)

Och business class resultatet:

1. Laurent-Perrier Grand Siècle 1996, Champagne, France (Qatar)
2. Henriot Blanc Souverain, Champagne, France (Etihad)
3. Delad mellan Charles Heidsieck Brut Réserve (BA, Qantas, Singapore Airlines) och Louis Roederer Brut Premier, Champagne, France (LAN)
5. Dom Pérignon 2002, Champagne, France (Jet Airways)

Övriga utmärkelser:

Bästa Business Class White: Wegeler Bernkasteler Doktor Riesling 2007, Bernkastel, Mosel, Germany (American Airlines)
Bästa Business Class Red: Matariki Syrah 2007, Hawkes Bay, New Zealand (Air New Zealand)
Bästa Business Class Port/Dessert: Taylor’s 20-Year-Old Tawny Port, Douro, Portugal (Qatar, ANA)
Bästa First Class White: Peter Lehmann Wigan Eden Valley Riesling 2004, Barossa, Australia (Qantas)
Bästa First Class Red: Clonakilla Shiraz Viognier 2006, Canberra, Australia (Qantas)
Bästa First Class Port/Dessert: Domaine Weinbach Clos des Capucins Furstentum Grand Cru Vendanges Tardives Gewurztraminer 2005, Alsace, France (Qatar)
Bäst presenterade vinlista: Air New Zealand
Bästa vinkällaren: Qantas
Mest konsekvent utbud av vin i first och business: Qantas
Bästa allians: One World
Mest förbättrade vinutbud i businesss:Lufthansa
Mest förbättrade vinutbud i first: All Nippon Airways

Cellars in the Sky Awards: The results - Business Traveller
 

rob74

Medlem
Kör inte SQ med Krug längre? Har för mig att de hade den och Dom Pérignon förut.
Dom Pérignon 2002 hade de på TG i våras, alternativt Veuve Clicquot Rosé 200x. Har de börjat med Bollinger sedan dess då, eller är det skiftande beroende på rutt?

Kul att se listan! Tack för det, Jacob.
 

Jacob

Medlem
Jag vet inte riktigt hur flygbolagen kommit dit, det är ju ingen skillnad mellan Dom Pérignon 2002 på ett flygbolag och Dom Pérignon 2002 på ett annat flygbolag.

Tror nog man ska titta på sorterna och ignorera det där med flygbolagen.

Kul att Air New Zealand är med på bäst presenterade vinlista. De hade bra viner och personalen kunde sin sak.
 

Concorde

Founding Member
Hmm, det här ser väldigt bekant ut?

Tvivlar starkt på att Thai serverar Bolli Grand Annee 1999. Den tog slut för två år sedan. 2000 ersatte den och idag är det 2002, som för övrigt är en fantastisk årgång.

EDIT: nu förstår jag. Jacob, artikeln är ju från 2011, det är alltså 2010 års viner man smakat och röstat på... "visslar"...
Old news ;)
 

Jacob

Medlem
Nu avslöjade du mig Alex. 2012 års resultat kom ut igår men dessa hade inte publicerats än i detalj så tog 2011 års resultat av misstag.

Nåja det är intressanta fakta ändå. Ska komplettera med senaste resultatet så fort jag får tag på det.
 

JacobGBG

Medlem
Kan man hoppas på att ni för upp 2012 års resultat när tillgång finns? Det här är ju viktig data som kan ge en hård produkt steget över den andra! ;-)
 
Last edited:
Toppen