Senaste nytt

Bästa first flygbolag o class/buisness class Köpenhamn - Dubai?

Loffas

Medlem
Jag har hamnat lite fel i mina försök att ställa frågor, men har nu fått hjälp att det är här jag skall posta och också använt rekommenderad mall:


  • Varifrån vill du börja din resa? Köpenhamn
  • Var är din destination? Dubai
  • När vill/behöver du resa ut? 30/3 (I andra hand 29/3)
  • När vill/behöver du komma hem? 12/4 (I andra hand 13/4)
  • Hur många personer som skall resa? 2
  • I vilken kabinklass? First class (om det finns?) annars business så bra som möjligt
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? De som har bäst business/first class
  • Vad är din budget? (per person) Ingen budget 2-4-1 voucher Amex eurobonus
  • Vad är det viktigaste för dig? Komfort, upplevelse ombord bara ett byte.
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej

Jag och en väninna planerar att åka med eurobonus 2-4-1 från Köpenhamn till Dubai 30/3-12/4. Tyvärr är vouchern bara giltig 2018 ut, så vi kan inte satsa på att kunna ändra till Lufthansabiljetter 1 class två veckor innan avresa, då jag förstår det hade räknats som en ombokning och det inte går att göra. Om man trots allt gör en avbokning av resan, så att vouchern förfaller får man ändå tillbaka flygskatt o avgifterna från Star Alliancebokningen? Jag önskar gärna tips på lyxigaste bokningen att göra i så fall. Vilket flygbolag och rutt skall vi satsa på då det blir business class biljetter som gäller? Vi vill ju gärna bara ha ett byte och så smidig resa som möjligt, men samtidigt så bra service och bekvämlighet som möjligt. Tacksam för hjälp och info om vad som skiljer de olika alternativen åt så vi kan göra ett väl avvägt val. Vi kan tänka oss att komma ner en dag tidigare eller åka en dag senare om det skulle vara avgörande för att kunna få till det bästa bolaget och rutten. Ingen av oss är så känsliga för när vi kommer fram (tidpunkt på dygnet), det viktiga är upplevelsen i business class och att den resan i sig blir trevlig.


Tacksam för all input och era tips!
 

agehall

Medlem
De enda du kan boka förstaklass dit med inom *A är väl Lufthansa och då är det 14 dagar före avresa som gäller vilket gör det svårt att få F åt båda hållen.

Annars har du väl Lufthansa, Swiss och Austrian att välja på i business. Bara att kolla på SAS egna söksidor vad av det som ev går att boka, men du är ganska sent ute så risken är att det inte finns platser.
 

Loffas

Medlem
De enda du kan boka förstaklass dit med inom *A är väl Lufthansa och då är det 14 dagar före avresa som gäller vilket gör det svårt att få F åt båda hållen.

Annars har du väl Lufthansa, Swiss och Austrian att välja på i business. Bara att kolla på SAS egna söksidor vad av det som ev går att boka, men du är ganska sent ute så risken är att det inte finns platser.
Ja, har också förstått det som att det blir kört med första klass med Lufthansa. Ja, vilka har best business till Dubai av Lufthansa, Swiss och Austrian? Såg ut att finnas Turkish airlines också då jag letade tidigare. Sedan verkar det finnas en massa olika flygplanstyper, vilket jag inte kan något om. Därför jag tänkte att någon här på forumet kanske känner till vad som är bästa biljetterna/bokningsrutten att göra just mellan Köpenhamn och Dubai
 

agehall

Medlem
Finns hur mycket som helst skrivet om detta - bättre att du läser lite reserapporter själv än att vi ska sammanfatta allt åt dig. Då får du en bättre bild av vad de olika bolagen erbjuder.
 

Loffas

Medlem
Finns hur mycket som helst skrivet om detta - bättre att du läser lite reserapporter själv än att vi ska sammanfatta allt åt dig. Då får du en bättre bild av vad de olika bolagen erbjuder.
Problemet är att det finns just hur mycket som helst att läsa av allt på internet (och stora forum). Därför bra med levande forum, där man kort kan kommentera, hjälpa till och bidra om man vill och annars bara hålla tyst. Det är frivilligt att svar.
 

adhoc76

Medlem
best business till Dubai av Lufthansa, Swiss och Austrian?

Det är mycket en fråga om tycke och smak som avgör vad man föredrar. Om du inte är en van resenär i Business så kommer du sannolikt bli nöjd oavsett vad du väljer.

bättre att du läser lite reserapporter själv

Detta är ett bra råd. Det gäller särskilt eftersom det inte är jättestora skillnader för en mer ovan resenär i Business mellan bolagen du listar. Det skiljer dock i detaljer och som sagt tycke och smak. Så det bästa råd man kan ge är att faktiskt läsa på själv. Finns en uppsjö av reserapporter!

Edit: många brukar framhålla Swiss i "Lufthansa-gruppen". Visst, Swiss är bra, men jag tycker inte skillnaden är enormt stor faktiskt. Austrian har bra mat vilket kanske är en avgörande faktor för dig?
 

Loffas

Medlem
Det är mycket en fråga om tycke och smak som avgör vad man föredrar. Om du inte är en van resenär i Business så kommer du sannolikt bli nöjd oavsett vad du väljer.



Detta är ett bra råd. Det gäller särskilt eftersom det inte är jättestora skillnader för en mer ovan resenär i Business mellan bolagen du listar. Det skiljer dock i detaljer och som sagt tycke och smak. Så det bästa råd man kan ge är att faktiskt läsa på själv. Finns en uppsjö av reserapporter!

Edit: många brukar framhålla Swiss i "Lufthansa-gruppen". Visst, Swiss är bra, men jag tycker inte skillnaden är enormt stor faktiskt. Austrian har bra mat vilket kanske är en avgörande faktor för dig?

Det du skrev om Swiss här är t.ex. för mig väldigt värdefull information för att kunna sortera och inrikta mig på vad jag skall söka information om vidare.

Jag tyckte det var skillnad på SAS och Austrian och även Lufthansa first class, men har förstått - eller tror mig förstå - att samma flygbolag kan ha helt olika maskiner på olika rutter.
Jag häpnar lite över att man på forum hänvisar till att själv googla och läsa en massa reserapporter. Det är ju något man inte kan göra när allt är superbrett, utan det får man ju vänta med tills det har smalnat av något. Hela vitsen med forum är ju också att fungera som en plattform för snabbare kommuniation och att slippa göra en massa research i onödan utan hjälpa varandra där man själv sitter på erfarenheter. Om någon frågar mig om något jag har erfarenhet av (ex Lufthansa First Class), så tar det mig 30 sekunder att uttrycka det medan det kanske hade tagit personen som frågar 30 minuter att göra research själv. Det finns inte en fråga här på detta forum, som jag inte skulle kunna besvara om jag la ner tid på att undersöka saken, så i så fall är det ju meningslöst med samtliga frågor på forumet. Det känns inte så trevligt att bli bemött som att man är dum i huvudet och inte fattar att man själv kan leta information. Det kan väl alla. Frågan är hur mycket tid man vill lägga på detta och ett forum är väl toppen för detta så länge det finns personer som tycker det är kul att hjälpa till och fattar att det är ett effektivare sätt att överföra kunskap än att var och en skall leta om och om igen. Om det nu är så lätt att hitta, så hade man ju skickat en länk i så fall. Frågar man vad någon tycker på ett forum så förstår man ju att det är den enskilda personens uppfattning och har man då fått flera personers uppfattning så har man ju ett material att gå på. Säger 10 personer här att Austrian airlines är sämst, så kanske jag inte lägger lika mycket energi på att få de biljetterna som något annat. o.s.v. o.s.v. Man skriver inte här och ber om hjälp för att sedan bli otrevligt bemött (menar alltså inte dig) och det är fortfarande så att om man inte vill hjälpa till kan man ju hellre bara låta bli att svara. Ett forum bör ju fungera som en stor grupp människor med olika erfarenheter som delar med sig om och när man vill.
 

adhoc76

Medlem
tar det mig 30 sekunder att uttrycka det medan det kanske hade tagit personen som frågar 30 minuter att göra research själv.

Nu blir det OT: Det du skriver följer en viss logik. Invändningen brukar vara (det har diskuterats ett otal gånger både på detta forum och andra) att om det startas en ny tråd för varje fråga, trots att det redan finns flera trådar som svarar på i stort samma sak (ibland måste man korsläsa olika trådar dock) så tappar forumet i överskådlighet och blir rörigt. Därför brukar rådet förr eller senare dyka upp att alltid läsa på själv först så långt det nu är möjligt. Rådet brukar av naturliga skäl komma från de som har hängt här längst...
 

Loffas

Medlem
Nu blir det OT: Det du skriver följer en viss logik. Invändningen brukar vara (det har diskuterats ett otal gånger både på detta forum och andra) att om det startas en ny tråd för varje fråga, trots att det redan finns flera trådar som svarar på i stort samma sak (ibland måste man korsläsa olika trådar dock) så tappar forumet i överskådlighet och blir rörigt. Därför brukar rådet förr eller senare dyka upp att alltid läsa på själv först så långt det nu är möjligt. Rådet brukar av naturliga skäl komma från de som har hängt här längst...
Ja, jag förstår det, men oftast är ju en fråga mer komplex än så. Jag har svårt att tro att någon ställt exakt samma fråga som mig innan och också svårt att tro att inte någon som flugit sträckan med två olika bolag snabbt skulle kunna skriva en rad om vilket bolag det tyckte var bäst :).
 

Loffas

Medlem
Nu blir det OT: Det du skriver följer en viss logik. Invändningen brukar vara (det har diskuterats ett otal gånger både på detta forum och andra) att om det startas en ny tråd för varje fråga, trots att det redan finns flera trådar som svarar på i stort samma sak (ibland måste man korsläsa olika trådar dock) så tappar forumet i överskådlighet och blir rörigt. Därför brukar rådet förr eller senare dyka upp att alltid läsa på själv först så långt det nu är möjligt. Rådet brukar av naturliga skäl komma från de som har hängt här längst...
Tycker det är väldigt rolig logik också....heheh...vad skulle jag med ett forum till om jag redan har läst på och själv skaffat svaret? Att skriva en fråga i ett forum är ju en DEL av researchen man själv gör..haha. Nåja, hoppas folk slutar skriva om de ändå inte kan hjälpa till och att folk som vill hjälpa till skriver vad de tycker, så man kan diskutera det man frågat istället för forumpolitik.
 
Toppen