Senaste nytt

Bästa första klass lounge?

Bonden

Medlem
Blir nog sista F på ett tag nu, har bränt av mycket poäng/miles/vouchers och rätt tom i plånboken...

Jag tror att det blir som en baksmälla för dig, nu ångrar du allt det goda och mår lite dåligt efteråt. Men sen kommer suget igen, trots dina löften ;)

Tänk 2 M&M vouchers och du sitter i SQ suite på väg till NYC :cool:

//Bonden
 

Senator

Moderator
Jag tror att det blir som en baksmälla för dig, nu ångrar du allt det goda och mår lite dåligt efteråt. Men sen kommer suget igen, trots dina löften ;)

Tänk 2 M&M vouchers och du sitter i SQ suite på väg till NYC :cool:

//Bonden

Man måste först ha pengar för att köpa D-klass från FRA till JFK :p Skall jag testa SQ F måste det vara från SIN
 

rob74

Medlem
Det där med att somna i loungen, som Jacob nämner, har jag ju gjort....
Landade med TG före 7 på morgonen i NRT och skulle vidare med LH till FRA bra många timmar senare. Behövde lite vila, så personalen i ANA's First Class lounge tog med mig ner till Business loungen. (Konstigt att det inte fanns vilrum i en F-lounge kan jag tycka...)
Väl där somnade jag hårt. Hörde inte mina egna dubbla alarm och vaknar plötsligt av att en värdinna klappar mig på axeln och säger att mitt flyg går om 10 minuter.
Jag samlar ihop resterna av mig själv och hon följer mig till planet och blir faktiskt inte den siste som går ombord.
Bra koll där!
 

Magino

Medlem
Väl där somnade jag hårt. Hörde inte mina egna dubbla alarm och vaknar plötsligt av att en värdinna klappar mig på axeln och säger att mitt flyg går om 10 minuter.

Du och ditt sovande, nära att missa din andra F-flight pga sömn ;) (vi alla kommer ju ihåg hur det gick när du skulle till Miami i vintras)
 

Jacob

Medlem
CX F lounger HKG
The Wing och The Pier tycker jag är överreklamerade. Inte minst The Wing kändes väldigt sliten och var alldeles för liten, man ska inte behöva leta efter en ledig plats när man besöker en första klass lounge.

Nu är dock The Wings första klass lounge stängd för renovering till slutet på året, jag besökte den nyrenoverade och alldeles nyöppnade business class loungen när jag var i Hong Kong senast och var oerhört imponerad, så ska bli mycket spännande att se vad de lyckas göra med första klass loungen.
 

Dr. Miles

Expert
The Wing och The Pier tycker jag är överreklamerade. Inte minst The Wing kändes väldigt sliten och var alldeles för liten, man ska inte behöva leta efter en ledig plats när man besöker en första klass lounge.

Nu är dock The Wings första klass lounge stängd för renovering till slutet på året, jag besökte den nyrenoverade och alldeles nyöppnade business class loungen när jag var i Hong Kong senast och var oerhört imponerad, så ska bli mycket spännande att se vad de lyckas göra med första klass loungen.

Jag håller med dig Jacob. Det är så lågt att en First class lounge är så liten och upptagen jämnt.
Men har de inte haft samma lounge sedan Chep Lap Kok flygplatsen öppnades? I så fall kan jag förstå att de kom på efterkälken.
Utveckling går ju i snabb takt i Asien trots allt.
 
Jag delar helt Jacobs uppfattning här, en viktig del av en riktig förstaklassupplevelse är att få personlig uppmärksamhet och service på ett sätt som man annars inte får vid vanligt kommersiellt flyg. Som marknaden ser ut idag får man ju det mesta på ganska hög nivå redan i business class, såsom loungetillgång, separat incheckning, fast track security, priority boarding, bekväma säten, vettig mat och dryck på planet osv.

Det som verkligen kan skilja ut förstaklass (förutom en mindre och mer intim kabin med en skönare säng förstås...) är för mig främst en trevlig och avkopplande flygplatsupplevelse som så mycket som möjligt är separerad från det vanliga flödet av passagerare och där man får mer personligt bemötande. Det får man helt eller delvis med t ex Lufthansa, Swiss och Thai som jag har upplevt det.

Här är däremot British Airways hopplöst underlägsen. Jag har åkt F från Heathrow T5 flera gånger och slås varje gång av hur "generisk" och vanlig markupplevelsen är trots att man åker F, det finns liksom ingenting som gör att upplevelsen känns speciell. Dessutom är personalen i Concorde Room (som annars i sig är en rimligt fin F-lounge) nästan alltid oengagerad och ointresserad.... Jag tycker att BA måste överväga hur de kan göra något bättre av flygplatsupplevelsen för F-passagerarna om de ska kunna konkurrera med de andra bolagens förstaklass.
 

rob74

Medlem
Jag rekapitulerade nyligen Jacobs härliga reportage från 2011 om Private Room på Changi, SIN. Är det fortfarande så att man har tillgång till detta inför en flygning med SQ i F när man landat dagen innan?
 

Jacob

Medlem
Jag rekapitulerade nyligen Jacobs härliga reportage från 2011 om Private Room på Changi, SIN. Är det fortfarande så att man har tillgång till detta inför en flygning med SQ i F när man landat dagen innan?
Jag känner inte till att det varit några ändringar i incheckningsreglerna så det borde fortfarande fungera.
 
Toppen