Senaste nytt

Bästa första klass lounge?

Concorde

Founding Member
Virgin Clubhouse borde finnas med på listan. Får Concorde Room att blekna lite.

Glöm inte Concorde Room på JFK, som efter renovering är bättre än LHR varianten. Jänkarna kan det där med hospitality.
 

Rustscheff

Medlem
Hej alla: min egen ranking: 1) Svårt att slå FRA FCT-vad kan över huvud taget saknas här?
2) FCL MUC-här finns oxå det mesta med fantastisk mat dryck bad avslappning och limotransfer.
3) CCR LHR: bästa champagnen på marken, vackra engelska möbler och klassisk brittisk stil. OK mat. Inte så
fängslad av Elemis spa dock.
4) Thai BKK: för nöjet att få ett glas champagne vid incheckningen-göra "ingenting" efteråt-allt fixas, den lilla
buggytrippen till loungen och till planet-att bli hämtad vid dörren när man landar samt sist men inte minst-en
riktigt bra helkroppsmassage!
5) The Private Room Changi: Litet, exklusivt, tomt på folk och hamburgare med gåslever samt slipper lobster.
Men-möbler som i "vanlig lounge" och ganska sterilt i övrigt.
6) United First International lounge SFO: Stor lokal, slitna möbler men faktiskt riktigt bra mat och dryck. Ljusårs
skillnad från 1-5.
United First International lounge LAX: Får ingen siffra! Kvalificerat skräp, liksom UFI Chicago O´Hare,
F-loungen i Miami och SIA-loungen LHR samt alla SEN-lounger man hänvisas till om man i Tyskland flyger
F med annat än LH!
Räknar dagarna till SIA Suites.....
 

Jacob

Medlem
Jag vill gärna prova SIAs Private Room och Air Frances F-lounge och har nu detta som kommande projekt!
En lite cool sak med The Private Room är att det inte står ett ord om det på SIAs hemsida. Det finns en sida om den ordinarie första klass loungen som ligger precis utanför men The Private Room nämns aldrig. Inte ett ord, inte en bild. Likaså finns det inte en skylt på hela Changi där det står "The Private Room". Undantag en ytterst diskret skylt vid ingången, längst in i första klass loungen. Lite kaxigt är det!
 

henrik l

Medlem
En lite cool sak med The Private Room är att det inte står ett ord om det på SIAs hemsida. Det finns en sida om den ordinarie första klass loungen som ligger precis utanför men The Private Room nämns aldrig. Inte ett ord, inte en bild. Likaså finns det inte en skylt på hela Changi där det står "The Private Room". Undantag en ytterst diskret skylt vid ingången, längst in i första klass loungen. Lite kaxigt är det!

En fundering om access. Räcker det att man har en förstaklassbiljett med SQ från SIN för att komma in? Rent konkret tänker jag försöka klämma in SIN-MNL i F med SQ nästa sommar för att få möjlighet att besöka "the private room". Skulle det funka?
 

Dr. Miles

Expert
Inom de First class loungerna som jag har besökt skulle jag ranka som följande ordning:

  1. THAI Royal First lounge i Bangkok
  2. Galleries First South i London/LHR T5
  3. ANA First lounge i Tokyo/NRT
  4. Asiana First lounge i Seoul/ICN
  5. Cathay Pacific The Wing First class lounge i Hong Kong
  6. United Club First lounge i Tokyo/NRT
  7. Air China First class lounge i Beijing T3E
  8. THAI Royal First lounge i Hong Kong
  9. Qantas First class lounge i Auckland
 

Jacob

Medlem
Bra sammanställning Rustscheff. Det jag dock vill få in ovanpå detta, ovanpå det mer uppenbara med mat, dryck och interiör, kanske något spa och någon limo, är den personliga delen. Det är den som jag tycker sorterar fram de riktigt bra loungerna från de bra loungerna.

Jag har exempelvis The Private Room som en favorit. Visst har de bra mat och god champagne. Om man gillar inredningen är väl en smaksak. Men en stor anledning är den otroliga koll personalen har på besökarna. Den kanske inte alltid syns eller märks, ibland behövs den inte, men den finns. Jag har varit där fem gånger nu och det krymper fram små hintar varje gång att det görs en massa i bakgrunden.

När jag var där första gången hade jag ganska kort om tid. När jag var klar med maten kom servitören och plockade av och frågade om jag ville ha kaffe och dessert efter maten. Jag var osäker på om det skulle hinnas med eftersom det började dra ihop sig mot boarding. Utan att blinka, utan titta på någon klocka eller några papper svarar han självsäkert "det är inga problem, du har ännu 45 minuter kvar till avgång och din gate ligger rakt under loungen, du har gott om tid". Jag var helt stum. Men han levde upp till det, fixade min dessert och mitt kaffe i tid och talade om när det var hög tid att börja röra sig iväg. Det kallar jag personlig service i världsklass.

Det har dykt upp flera liknande händelser under andra besök. Småsaker som jag nämnt i förbifarten som kollegor två timmar senare refererat till på ett passande sätt. Man skulle säkert kunna somna i loungen och jag vågar nästan lova att någon skulle komma och se till att man hann med flyget. Dessutom verkar de klara av att ordna fram en del saker i restaurangen som inte står på den ordinarie menyn.

Air France jobbade också med att försöka hålla samma koll. Min personliga assistent hade en A4 läderfolder med sig hela tiden som enbart rörde mig, och där stod precis allt. Det var ganska häftigt att hoppa in i limon efter landning och inse att hon visste exakt vem jag är. Nationalitet, reseplaner, Flying Blue status, bagage, tider, gater, rubbet. Saker jag sade löpande följdes också upp. De gjorde det perfekt.

Det är detta som jag tycker skapar en riktigt bra första klass upplevelse, förutsatt att det görs och nyttjas på ett bra sätt förstås, och givetvis i kombination med bra mat och dryck, men det har å andra sidan de flesta första klass lounger.

En fundering om access. Räcker det att man har en förstaklassbiljett med SQ från SIN för att komma in? Rent konkret tänker jag försöka klämma in SIN-MNL i F med SQ nästa sommar för att få möjlighet att besöka "the private room". Skulle det funka?
Det borde vara så rent regelmässigt. Rent praktiskt har det dock alltid stått "Invitation to The Private Room" på mitt boarding kort och det har de alltid tittat på. Sedan brukar de skriva ut en inbjudan också, inbjudan är i guld och skrivs alltid för hand. Men jag tror att det mer är en gimmick.
 

Senator

Moderator
Jag har svårt att tro att du mår dåligt där just nu? ;)

Det var nog min bästa BA F upplevelse så långt. B777 är bättre tycker jag i F, medan B747 bättre i CW.

Hade med en rastlös 13 åring idag, så det är lite annorlunda när man har lite ansvar än om man åker själv. Men BA pysslade rejält med honom.

Blir nog sista F på ett tag nu, har bränt av mycket poäng/miles/vouchers och rätt tom i plånboken...
 

bL0m

Medlem
Det var nog min bästa BA F upplevelse så långt. B777 är bättre tycker jag i F, medan B747 bättre i CW.

Hade med en rastlös 13 åring idag, så det är lite annorlunda när man har lite ansvar än om man åker själv. Men BA pysslade rejält med honom.

Blir nog sista F på ett tag nu, har bränt av mycket poäng/miles/vouchers och rätt tom i plånboken...

Jag minns att du berättade detta i en tidigare tråd. Hoppas 13 åringen uppskattade resan samt matchen/matcherna... :)
 
Toppen