Bra sammanställning Rustscheff. Det jag dock vill få in ovanpå detta, ovanpå det mer uppenbara med mat, dryck och interiör, kanske något spa och någon limo, är den personliga delen. Det är den som jag tycker sorterar fram de riktigt bra loungerna från de bra loungerna.
Jag har exempelvis The Private Room som en favorit. Visst har de bra mat och god champagne. Om man gillar inredningen är väl en smaksak. Men en stor anledning är den otroliga koll personalen har på besökarna. Den kanske inte alltid syns eller märks, ibland behövs den inte, men den finns. Jag har varit där fem gånger nu och det krymper fram små hintar varje gång att det görs en massa i bakgrunden.
När jag var där första gången hade jag ganska kort om tid. När jag var klar med maten kom servitören och plockade av och frågade om jag ville ha kaffe och dessert efter maten. Jag var osäker på om det skulle hinnas med eftersom det började dra ihop sig mot boarding. Utan att blinka, utan titta på någon klocka eller några papper svarar han självsäkert "det är inga problem, du har ännu 45 minuter kvar till avgång och din gate ligger rakt under loungen, du har gott om tid". Jag var helt stum. Men han levde upp till det, fixade min dessert och mitt kaffe i tid och talade om när det var hög tid att börja röra sig iväg. Det kallar jag personlig service i världsklass.
Det har dykt upp flera liknande händelser under andra besök. Småsaker som jag nämnt i förbifarten som kollegor två timmar senare refererat till på ett passande sätt. Man skulle säkert kunna somna i loungen och jag vågar nästan lova att någon skulle komma och se till att man hann med flyget. Dessutom verkar de klara av att ordna fram en del saker i restaurangen som inte står på den ordinarie menyn.
Air France jobbade också med att försöka hålla samma koll. Min personliga assistent hade en A4 läderfolder med sig hela tiden som enbart rörde mig, och där stod precis allt. Det var ganska häftigt att hoppa in i limon efter landning och inse att hon visste exakt vem jag är. Nationalitet, reseplaner, Flying Blue status, bagage, tider, gater, rubbet. Saker jag sade löpande följdes också upp. De gjorde det perfekt.
Det är detta som jag tycker skapar en riktigt bra första klass upplevelse, förutsatt att det görs och nyttjas på ett bra sätt förstås, och givetvis i kombination med bra mat och dryck, men det har å andra sidan de flesta första klass lounger.
En fundering om access. Räcker det att man har en förstaklassbiljett med SQ från SIN för att komma in? Rent konkret tänker jag försöka klämma in SIN-MNL i F med SQ nästa sommar för att få möjlighet att besöka "the private room". Skulle det funka?
Det borde vara så rent regelmässigt. Rent praktiskt har det dock alltid stått "Invitation to The Private Room" på mitt boarding kort och det har de alltid tittat på. Sedan brukar de skriva ut en inbjudan också, inbjudan är i guld och skrivs alltid för hand. Men jag tror att det mer är en gimmick.