Senaste nytt

Bästa företagskortet

mha321

Medlem
Ett tips, om man köra Amex-korten, är att man kan ta ut en Additional Card på sig själv, som har ett separat kortnummer. Om man använder det extrakortet för alla företagsutgifter så blir det lätt att hålla isär, och alla transaktioner kommer även utseparerade på fakturan med en egen delsumma.

Finns det några fördelar med ett "företagskort" jämfört med privatkort och utläggsräkning om det gäller en enskild firma?

Svårt att se att det skulle finnas några fördelar i ett sådant läge förutsatt att man kör med ett separat kort enligt förslaget ovan. I en EF är man ju ändå personligt ansvarig, och med separat summering på fakturan så har man ju räknat in i princip alla de andra fördelar som företagskorten brukar pitcha.

Det är ett annat läge om det är ett företag som ger ut kort till sina anställda såklart. Om det faktiskt är företaget som står som betalningsansvarig så är det ju en klar fördel för den anställde. Dock är det ju i Sverige rätt vanligt att den anställde fortfarande är betalningsansvarig...

Generellt har ju i Sverige privatkorten bättre förmåner. Ser lite annorlunda ut i t.ex. USA där företagskorten har en annan nivå av fördelar.
 

jonas18z

Ny medlem
Fördelen med ett företagskort är att du inte behöver dras från lönekontot och lättare att separera. Har alternativet att ta ett vanligt företagskort från min bank kostar mig 1000 kr men det ger mig inga fördelar alls i princip.

Så var innne på att istället ta ett kort Amex, SAS eller något och få bonus på köpen
 

Delayed

Medlem
Fördelen med ett företagskort är att du inte behöver dras från lönekontot och lättare att separera.
Men det har väl egentligen inget med om det är ett företagskort eller privatkort att göra. Alla "normala" kredit-/betalkort, exempelvis American Express, Eurocard, nyligen (för svenskar i alla fall) avlidna Diners med flera, skickar en faktura som man betalar på det sätt som passar. Disciplin att dedikera ett visst kort till rörelsens inköp måste man ju ha även om det är ett företagskort. Jag använder i alla fall inte några kort där inköpen "dras från lönekontot".
 

Najk

Medlem
Jag har Amex Elite och har ett extrakort till min fru. Då kommer utgifterna på samma faktura men jag ser på specifikationen vad som handlats på de olika korten.
Om man skaffar ett Additional Card till Amex Elite för företagsutgifter, kommer de transaktionerna på samma faktura på samma sätt som extrakort eller är det en separat faktura? Skulle det gå att få en separat faktura?
 
Om man skaffar ett Additional Card till Amex Elite för företagsutgifter, kommer de transaktionerna på samma faktura

Ja, separerade på samma vis som med extrakort.

Skulle det gå att få en separat faktura?

Jag tror inte det, givet att jag aldrig sett någonting om detta skrivet någonstans. Men det kan inte skada att höra med kundtjänst om det går att lösa.
 
Amex ger det alltså poäng till bolaget inte till dig själv...synd i så fall..

Nej, tvärtom. Alla poäng överförs till samma Eurobonus-konto (dvs ditt), oavsett om spenderingen skett på huvudkortet, extrakort (i någon annans namn) eller additional card (andra kort i ditt eget namn för att enklare separera utgifter).

Detsamma gäller med kort som ger MR-poäng istället. Så så länge du inte har ett rent företagskort, hamnar alla poäng hos dig. Sen kan så klart ditt företag ha en policy som begränsar hur du får använda poäng intjänade på affärsresor, men det är något som Amex i så fall inte lägger sig i, utan helt en fråga mellan dig och arbetsgivaren.
 
En komplettering (efter att ha läst på en aning): Även med företagskort (Corporate Card och Corporate Gold Card), så går alla MR-poäng till individens konto. Däremot styr företaget om individen överhuvudtaget får ansluta sig till Membership Rewards eller inte.
 
Toppen