Senaste nytt

Bästa Business class inom Europa?

NotRyan

Medlem
Mycket bra jämförelse, och som fcx skrev, att jämföra en Premium Economy-produkt med en Business-produkt blir inte rätt. Även om Premium Economyn spöar vissa av konkurrenternas avarter rätt friskt så är det fortfarande inte menat att vara samma nivå....

Tack fcx, då vet man vad man skall välja, och absolut inte välja av C-produkterna...
 

Palazzi

Medlem
Vill revidera min lista, efter att ha gjort lite fler flygningar. När man, som jag, väljer bort långdistansflygningar kan man spendera mer inom Europa. En fördel är att man slipper tänka på allianstillhörighet när man flyger business, man får "alla" fördelar ändå. Bara att boka det bolag som erbjuder bäst restider :)

Kostar resan under 5.000kr T/R blir det business, annars ekonomiklass. Några gånger kan betald biljett hamna under 5.000kr, men inte sällan går det att lösa in poäng för ett värde under 5.000kr :)

1. Air Serbia
Har nu gjort 7 legs med bolaget, och nog hamnar alla resorna inom topp 10 av mina Europaresor. Givetvis är de fantastiska stolarna den största fördelen, men trerättersmåltid med servis, och en egen tekanna - vem har det 2014!? Största nackdelen är att avgångarna är så få...

2. Austrian
Bättre mat än på SWISS, och en "varmare" service. Visst är de något mer inkonsekventa än SWISS o Lufthansa, men jag gillar verkligen det österrikiska bolaget.

3. SWISS
Bolaget som aldrig gör fel, men som sällan heller överraskar positivt. Man blir bortskämd med den konstant höga nivån.....om än lite stel. Jag tycker maten lämnar mer att önska, men det är nog en smaksak. SWISS är i mitt tycke Lufthansa 2.0 .

4. British Airways
De har inte den bästa maten (kanske den sämsta?), de är inte prickfria i sin service, och de har inte den bästa hårdvaran. Ändå är det något speciellt med British Airways. Det är något med den brittiskt, charmiga, nonchalansen som jag fastnar för.
British Airways kabinpersonal känns äkta och okonstlad, och det är viktigare än maten för mig.

5. Lufthansa
Lufthansa är ofta prickfria i alla kabinklasser, men man får inget grepp om deras personal. Ibland finns det guldkorn, men ofta alltför strikta i sitt agerande. Jag vet att det kan vara kulturellt betingat, men man känner sig inte direkt viktig för personalen... Jag tycker serveringen är generellt bra.

6. Aegean
Har förut hållt detta bolag lite högre, men nu har jag mer erfarenhet. Maten är den näst bästa, efter Air Serbia, men de är alltför ojämna i sin service. Ibland känns kabinpersonalen som om de redan tagit ut ledigheten, men det finns också gånger de varit mycket alerta. Det största problemet är att man ofta har smutsiga kabiner, och det tycker jag inte känns OK.

7. Alitalia
Pendlar mellan OK, och värdelöst...men sällan mer. Tycker att bolaget är godtagbart i ekonomiklass, men i business är det snarare att jämföra med SAS PLUS.
Finns ett stort undantag, i positiv bemärkelse: Alitalia har två "flagship-linjer" till London City, som flygs med Embraer E195. De har dedikerade C-säten med 86cm pitch, och även servicen upplevdes mycket vassare.

8. Turkish Airlines
Jag vet att flera personer placerat bolaget i toppen på denna lista, men jag kan bara inte med bolaget. Jag tycker servicen är ouppmärksam, och det finns en hierakisk ordning som tycks sortera passagerare efter titel och plånbok. Hamnar man på samma flyg som en arabisk ämbetsman ser man inte röken av kabinpersonalen...
Att de byter flygplan hela tiden känns inte heller bra, och jag bolaget ligger även i topp gällande försenade flyg för mig personligen.
Maten är tredje bäst i Europa, och loungen bäst (tätt följt av LH x2).

Kan ha glömt någon, men tror inte det...
 

agehall

Medlem
@Palazzi - får man BA's nya kabin så skulle jag säga att de är bland de sämsta. Det är precis att jag får plats med benen och det är inte vad man vill ha i business! SAS plus klår den kabinen varje dag imho...
 

Palazzi

Medlem
@Palazzi - får man BA's nya kabin så skulle jag säga att de är bland de sämsta. Det är precis att jag får plats med benen och det är inte vad man vill ha i business! SAS plus klår den kabinen varje dag imho...

Jag har sett den på bild, men turligt nog inte hamnat på en flygning. Nu är väl du ytterligare lite längre än mig, men mina 187cm kanske också ställer till bekymmer..

Jag får omvärdera när jag testar nya Club Europe helt enkelt. Normalt tycker jag pitchen är nära likvärdig inom Europa, men att klämmas som en sardin låter inte trevligt.
 

agehall

Medlem
Ja, även om jag är en decimeter längre än dig, så kommer du nog att uppleva det som trångt. Det är absolut inte vad man vill uppleva när man köpt business. Det känns lika illa som att sitta i economy.
 

Glenn E

Medlem
Jag flög nyligen med Finnair i businessclass Milano - Helsingfors - Köpenhamn och var mycket nöjd med det.
Iittala glasen tycker jag är de trevligaste glasen i luften.
Visserligen bara ett val av varmrätt men den var god (rigstoni från Milano och Lax med potatismos från Helsingfors)

God champagne och väldigt gott rödvin och uppmärksam service .
Särskilt överraskad blev jag över att det var så bra mat från Helsingfors till Köpenhamn.

Jag har flugit med Lufthansa mellan Göteborg och Frankfurt några gånger men där får man alltid kall mat.
Alltid när jag flugit med British Airways är det Afternoon Tea vilket jag tycker är för lite mat.
Dessutom är Finnairs champagne bättre och så gillar jag inte Heathrow.

Swiss tyckte jag var bra.

Turkishairlines hade bra mat men ouppmärksam service.

Så min rankning blir:

1. Swiss
2. Finnair
3. Turkishairlines
4. Lufthansa
5. British Airways

Bilder från Finnair Milano - Helsingfors

image.jpg
image.jpg
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Väcker denna tråd till liv då jag har hört att Belavia, från Vitryssland, har fått sig ett rejält lyft genom ny design (kunde väl knappast bli mer daterad) och nya flygplan (samma här....äldre gick väl knappast). Servicen har alltid varit bra, kanske just för att de inte ändrade på servicekonceptet som övriga hade på 80-talet och bakåt.

Nu ska jag komma till sak:
Iom sina inköp av Embraer E175 och 195LR, samt beställningar av 195-E2, är de förmodligen det enda Europeiska flygbolag som har dedikerade business class-säten värda namnet. Åtminstone så var sista gången jag såg sådana hos Air Serbia för 3-4 år sedan. Det är alltså ingen ofattbar lyx det handlar om, utan snarare vad man förväntar sig regional i USA.

Det verkar som om Arlanda-linjen alltid betjänas med en E175, men än löper man risken att få Boeing 737 t.o.m Februari nästa år då den sista 195-E2 ska vara levererad.

Kanske är det någon här på sidan som testat? Själv har jag inte flugit bolaget sedan de flög ryska maskiner och även det test som publicerats här på sidan var med en äldre maskin (och i ekonomiklass).

Ofta landar biljettpriserna på 7-8.000kr T/R, men ibland kanske det kan vara motiverat. Flygningar till Turkiet, Georgien, Israel mfl ansluter rätt smidigt genom Minsk, och på en sträcka som till Israel tycker jag också priset kan vara befogat.
 

airac

Medlem
Väcker denna tråd till liv då jag har hört att Belavia, från Vitryssland, har fått sig ett rejält lyft genom ny design (kunde väl knappast bli mer daterad) och nya flygplan (samma här....äldre gick väl knappast). Servicen har alltid varit bra, kanske just för att de inte ändrade på servicekonceptet som övriga hade på 80-talet och bakåt.

Nu ska jag komma till sak:
Iom sina inköp av Embraer E175 och 195LR, samt beställningar av 195-E2, är de förmodligen det enda Europeiska flygbolag som har dedikerade business class-säten värda namnet. Åtminstone så var sista gången jag såg sådana hos Air Serbia för 3-4 år sedan. Det är alltså ingen ofattbar lyx det handlar om, utan snarare vad man förväntar sig regional i USA.

Det verkar som om Arlanda-linjen alltid betjänas med en E175, men än löper man risken att få Boeing 737 t.o.m Februari nästa år då den sista 195-E2 ska vara levererad.

Kanske är det någon här på sidan som testat? Själv har jag inte flugit bolaget sedan de flög ryska maskiner och även det test som publicerats här på sidan var med en äldre maskin (och i ekonomiklass).

Ofta landar biljettpriserna på 7-8.000kr T/R, men ibland kanske det kan vara motiverat. Flygningar till Turkiet, Georgien, Israel mfl ansluter rätt smidigt genom Minsk, och på en sträcka som till Israel tycker jag också priset kan vara befogat.
Flyger en del t/r Minsk (3-4 om året). Tidigare har det ofta varit CRJ, avgångarna med E195 har det aldrig varit business class service på. Ibland lyckats få plats i främre delen. Även på bokade resan i April när sommartabellen börjar gälla kan jag reservera säte där framme (kostar nu dock) med eko biljett. Jag skulle med andra ord inte förvänta mig business class service på Arlanda-Minsk, men troligtvis på anslutningen.

Värsta är väl att de brukar snåla med endast en incheckningsdisk på Arlanda, så man kan stå i kö ordentligt. Senaste tiden har vi provat lite andra rutter men inget som drar, Wien och Frankfurt ökar restiden dramatiskt, även om Austrian är trevligt i business. Air Baltic funkar ibland men ingen höjdare och biz biljetternas pris står inte i relation med restiden (2x45min).
 

Palazzi

Medlem
Flyger en del t/r Minsk (3-4 om året). Tidigare har det ofta varit CRJ, avgångarna med E195 har det aldrig varit business class service på. Ibland lyckats få plats i främre delen. Även på bokade resan i April när sommartabellen börjar gälla kan jag reservera säte där framme (kostar nu dock) med eko biljett. Jag skulle med andra ord inte förvänta mig business class service på Arlanda-Minsk, men troligtvis på anslutningen.

Värsta är väl att de brukar snåla med endast en incheckningsdisk på Arlanda, så man kan stå i kö ordentligt. Senaste tiden har vi provat lite andra rutter men inget som drar, Wien och Frankfurt ökar restiden dramatiskt, även om Austrian är trevligt i business. Air Baltic funkar ibland men ingen höjdare och biz biljetternas pris står inte i relation med restiden (2x45min).

Oj tusan...tack för input!
De verkar sälja business class-biljetter, utan indikation om detta, för ganska så saftiga priser! (dock E175 på linjen nu vad det verkar).
All annan information på sidan lovar ganska mycket, och så även recensionerna (men de har ej gällt Arlanda). Det är också exakt samma prisspann som på de linjer där man får annan service och garanterat C-säte (förhoppningsvis låter det som... :p ).

Det skiljer nämligen rätt mycket i pris mellan även den mest flexibla ekonomibiljetten och en business-biljett, och det vill man ju inte bidra till om maten är densamma och man ändå kan sätta sig bekvämt där fram (i mån av lediga säten vid bokning). Enda motivet skulle vara om man, mot förmodan, behöver 84kg bagage med sig (vilket fungerar utmärkt i business tydligen).

Det verkar vara svårt att upptäcka om extra service erbjuds på olika linjer.... Samma priser, ingen extra info om mat heller när det erbjuds (förutom generell på hemsida, men den var ju här missvisande). Mycket förvånande att det kan sälja slut på biljetter om det är bagaget som är skillnaden. Rent teoretiskt, om andra kan sätta sig på C-platser, borde de ju kunna ta slut innan de sålt en enda business-biljett?
 
Toppen