Vill revidera min lista, efter att ha gjort lite fler flygningar. När man, som jag, väljer bort långdistansflygningar kan man spendera mer inom Europa. En fördel är att man slipper tänka på allianstillhörighet när man flyger business, man får "alla" fördelar ändå. Bara att boka det bolag som erbjuder bäst restider
Kostar resan under 5.000kr T/R blir det business, annars ekonomiklass. Några gånger kan betald biljett hamna under 5.000kr, men inte sällan går det att lösa in poäng för ett värde under 5.000kr
1. Air Serbia
Har nu gjort 7 legs med bolaget, och nog hamnar alla resorna inom topp 10 av mina Europaresor. Givetvis är de fantastiska stolarna den största fördelen, men trerättersmåltid med servis, och en egen tekanna - vem har det 2014!? Största nackdelen är att avgångarna är så få...
2. Austrian
Bättre mat än på SWISS, och en "varmare" service. Visst är de något mer inkonsekventa än SWISS o Lufthansa, men jag gillar verkligen det österrikiska bolaget.
3. SWISS
Bolaget som aldrig gör fel, men som sällan heller överraskar positivt. Man blir bortskämd med den konstant höga nivån.....om än lite stel. Jag tycker maten lämnar mer att önska, men det är nog en smaksak. SWISS är i mitt tycke Lufthansa 2.0 .
4. British Airways
De har inte den bästa maten (kanske den sämsta?), de är inte prickfria i sin service, och de har inte den bästa hårdvaran. Ändå är det något speciellt med British Airways. Det är något med den brittiskt, charmiga, nonchalansen som jag fastnar för.
British Airways kabinpersonal känns äkta och okonstlad, och det är viktigare än maten för mig.
5. Lufthansa
Lufthansa är ofta prickfria i alla kabinklasser, men man får inget grepp om deras personal. Ibland finns det guldkorn, men ofta alltför strikta i sitt agerande. Jag vet att det kan vara kulturellt betingat, men man känner sig inte direkt viktig för personalen... Jag tycker serveringen är generellt bra.
6. Aegean
Har förut hållt detta bolag lite högre, men nu har jag mer erfarenhet. Maten är den näst bästa, efter Air Serbia, men de är alltför ojämna i sin service. Ibland känns kabinpersonalen som om de redan tagit ut ledigheten, men det finns också gånger de varit mycket alerta. Det största problemet är att man ofta har smutsiga kabiner, och det tycker jag inte känns OK.
7. Alitalia
Pendlar mellan OK, och värdelöst...men sällan mer. Tycker att bolaget är godtagbart i ekonomiklass, men i business är det snarare att jämföra med SAS PLUS.
Finns ett stort undantag, i positiv bemärkelse: Alitalia har två "flagship-linjer" till London City, som flygs med Embraer E195. De har dedikerade C-säten med 86cm pitch, och även servicen upplevdes mycket vassare.
8. Turkish Airlines
Jag vet att flera personer placerat bolaget i toppen på denna lista, men jag kan bara inte med bolaget. Jag tycker servicen är ouppmärksam, och det finns en hierakisk ordning som tycks sortera passagerare efter titel och plånbok. Hamnar man på samma flyg som en arabisk ämbetsman ser man inte röken av kabinpersonalen...
Att de byter flygplan hela tiden känns inte heller bra, och jag bolaget ligger även i topp gällande försenade flyg för mig personligen.
Maten är tredje bäst i Europa, och loungen bäst (tätt följt av LH x2).
Kan ha glömt någon, men tror inte det...