Bästa / bekvämaste svenska första klass vagnarna

Diskussion i 'SJ & SJ Prio' startad av toer00, 30 Juli 2020.

1. toer00

toer00 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    I dessa tider när flyget går på "sparlåga" så har jag plockat fram tågnörden i mig... ;)
    Så tänkte att det skulle vara roligt med höra vilken är den bekvämaste första klass vagn ni rest i Sverige?

Själv röstar jag på Lit. A2, Vagnguide - Sittvagn A2 - järnväg.net - i mitt tycke den absolut bekvämaste vagn som rullat i reguljär trafik i detta land. stora, breda öronlapps fotöljer med generöst med benutrymme och ordentlig lutning. Dessutom 2+1... Är lite osäker på om man kan uppleva A2 idag?
    Men nu verkar det som om Blå Tåget är på gång igen så då kanske man skall testa dem ASAP inna de försvinner för gott...? Blå Tåget - Trafikinfo

Även Lit A11, Vagnguide - Sittvagn A11 - järnväg.net som väl fortfarande går i trafik är ett utmärkt alternativ (tycker jag personligen).

Först därefter kommer X2 (X2000) med nuvarande inredning. Iofs bra hyfsat med utrymme i första klass inkl. 2+1 men lite "strama" och inte samma generösa komfort som i de lokdragna vagnarna...??

Men som sagt detta är min personliga reflektioner (tågnörd sedan 1963), nu vill jag höra vad ni övriga tycker? Både nutid och dåtid uppskattas... :)

Gus, GOTATH, Cornelius och 3 andra gillar detta.
  2. Kul :)
    Även om din nr 1 förmodligen är den som ser bekvämast och mest "förstaklass" ut, så är min tveklösa favorit det fåtal ensamstolar på X2 som har stort bord - är väl bara en per vagn om jag minns rätt? Hittar ingen bild nu. Men en sån på morgonavgång när frukost ingår tycker jag är bästa tågupplevelsen i Sverige.

intuition och toer00 gillar detta.
  3. Hachans

Hachans Medlem

A7. Dagliga arbetshästen. Följt av X2 i tyst avdelning, något som snart försvinner tyvärr.

A11 ser bra ut på papper men är betydligt trängre än a7.

NyfikenGrau och toer00 gillar detta.
  4. airac

airac Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Osäker om bästa, men när det gäller värsta så hamnar nog X40s 1a klass väldigt hög på listan.

Hachans och anjak gillar detta.
  5. toer00

toer00 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Intressant - varför...?

6. jsn

jsn Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    För att det är en vanlig 2klass med 1klassemblem på glasdörren.

airac, intuition och toer00 gillar detta.
  7. toer00

toer00 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Inte bra... SJ..SJ gamle vän...

8. jsn

jsn Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Även om den inte är i trafik längre så ligger A01 högt upp på listan med sina flyttbara fåtöljer och soffa

9. toer00

toer00 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kommer ihåg något liknande...

Vagnguide - Sittvagn AB3 - järnväg.net

Gick Göteborg - Gävle på 90-talet, hur bekväma som helst!

NyfikenGrau gillar detta.
  10. TrainyMcTrainFace

TrainyMcTrainFace Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Passa på då att åka med Snälltåget mellan Malmö Stockholm. Morgontåget från Malmö har en AB3 med i tågsättet.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!