Senaste nytt

Bästa Amerikanska Business Class - Delta, United eller American Airlines?

Treo

Medlem
Back in the days (00-talet) flög jag en del Delta (Sky Team), uppskattade både deras domestic services och transatlantiska flygningar i såväl ekonomi- som businessklass. Tror som med alla bra flygupplevelser att det mycket berodde på bra personal och har faktiskt inget minne av riktigt dåliga resor:).
United har jag inte flugit annat än enstaka domestic > 10 år sedan.
AA är "mitt" amerikanska bolag, på senare år bara F/C. Servicen varierande, kanske(?) samvarierar den med kabinerna som känns ganska slitna på en del 757-or, 763-or och 772-or (innan rekonditionering).

Både Virgin America och Jetblue får ofta goda omdömen, ingen personlig åsikt.
 

Senator

Moderator
Tillåt mig stillsamt undra, varför EBG och SENATOR ?
Låter som hängslen och livrem samtidigt.

Ja du.. något jag tänkte var meningslöst innan. Men med de ändringar med införande av SAS Plus, ändringar inom M&M, flytt tillbaka till Sverige, samt nytt AMEX kort i Sverige har det blivit så. Så jag lägger SAS resor samt AMEX Elite till SAS, och allt annat till M&M om inte det är mer gynnsamt med SAS EB.

Jag når SAS EBG igen nu i augusti, men det är inget mål i sig själv... SEN är viktigare :)
 

jerixon

Medlem
Jag som likt dig Christoffer flyger mest från Linköping har flugit Delta Business inrikes och till USA.
Det är en helt OK produkt och man får sköna stolar inrikes. När jag flög ingick någon varm smörgås från orlando till Minneapolis och man fick även gratis öl.
Jag ska i Februari flyga UA business några leg på en bonusresa till Phoenix.

Över atlanten tror jag KLM's nyare Business är bättre av det jag har sett, men jag tycker att Delta Economy Comformt som man får gratis som Flying Blue Platinum är bäst värde för pengarna över atlanten med Delta via Amsterdam från Linköping :)
 
Jag som likt dig Christoffer flyger mest från Linköping har flugit Delta Business inrikes och till USA.
Det är en helt OK produkt och man får sköna stolar inrikes. När jag flög ingick någon varm smörgås från orlando till Minneapolis och man fick även gratis öl.
Jag ska i Februari flyga UA business några leg på en bonusresa till Phoenix.

Över atlanten tror jag KLM's nyare Business är bättre av det jag har sett, men jag tycker att Delta Economy Comformt som man får gratis som Flying Blue Platinum är bäst värde för pengarna över atlanten med Delta via Amsterdam från Linköping :)
Har aldrig åkt Delta men vill testa både Delta och KLM i C-klass över Atlanten efter att ha hört andra Linköpingsbor varit nöjda. Inrikes USA kör jag helst Virgin.
 

agehall

Medlem
Inom USA är det väl ganska ovanligt med 3-klass - det är väl främst på transcon-linjerna det finns.

Jag har aldrig flugit i business inom USA, för oftast är det ju economy och first ombord, men om vi räknar F som business där det saknas businesskabin så skulle jag säga att det är ungefär same same mellan bolagen. Har inte jättemånga legs med Delta i F, men har flugit en hel del med United, US Airways och American. Hårdvaran är ju inget man hoppar jämfota över men jämfört med att sitta i economy är det väl helt OK. Det är ju även oftast riktigt bra jämfört med vad vi ser som business intra-EU. Ett stort misstag som många gör, är ju att man vill jämföra USA's inrikesflyg med internationella flighter och då förväntar sig en helt annan standard på business. Gör man inte det så tycker jag ändå att alla tre allianserna får ett klart godkänt i betyg.

Till stor del beror det på crew hur flighten blir imho. Upplevelsen ombord är oftast inget att skriva hem om i övrigt, men om man har en bra crew så blir flighten oftast trevlig.

Hos både AA/US och United lyckas jag ofta hamna på flighter som har Internet, vilket är trevligt ifall man känner för att maila lite etc. Hos Delta har jag dock inte lyckats med det än.

Tittar man däremot på transcon-linjerna, så tycker jag nog att deras F nästan lever upp till internationell standard. Inte i nivå med en riktigt bra F, men de är inte långt efter BA First (om de ens ligger efter!). Jag har tyvärr bara haft möjlighet att testa AA, så jag kan inte uttala mig om de andra bolagen, men AA skötte sig exemplariskt sist och jag måste säga att deras meny tilltalar mig rätt mycket - varför serverar inte fler sundae till efterrätt!?

Min första internationella longhaul med amerikanska bolag kommer om ett par veckor och efter att ha läst på lite så har jag faktiskt ganska höga förväntningar - vi får se om jag blir besviken eller inte...
 

Skyraider

Medlem
Alla tre har bra C på transconlinjer (PS, Flagship Service, One). Även Jet Blue har bra sådan.
I övrigt är tipset att välja flighter som opereras med international config plan inrikes. (eller ex UA:s linjer från IAD och EWR till HNL med 764, de har full flat-stol. Flög med en sådan idag. Även om stolen är bra är däremot maten och servicen inget att skriva hem om. Däremot värt att notera att ingen FA i C (F) verkade vara under 55. De visade sig också i kabinen endast när de var tvungna pga matservering etc. Annars satt de bakom gardinen i galleyn.
 

Skyraider

Medlem
Inom USA är det väl ganska ovanligt med 3-klass - det är väl främst på transcon-linjerna det finns.

Jag har aldrig flugit i business inom USA, för oftast är det ju economy och first ombord, men om vi räknar F som business där det saknas businesskabin så skulle jag säga att det är ungefär same same mellan bolagen. Har inte jättemånga legs med Delta i F, men har flugit en hel del med United, US Airways och American. Hårdvaran är ju inget man hoppar jämfota över men jämfört med att sitta i economy är det väl helt OK. Det är ju även oftast riktigt bra jämfört med vad vi ser som business intra-EU. Ett stort misstag som många gör, är ju att man vill jämföra USA's inrikesflyg med internationella flighter och då förväntar sig en helt annan standard på business. Gör man inte det så tycker jag ändå att alla tre allianserna får ett klart godkänt i betyg.

Till stor del beror det på crew hur flighten blir imho. Upplevelsen ombord är oftast inget att skriva hem om i övrigt, men om man har en bra crew så blir flighten oftast trevlig.

Hos både AA/US och United lyckas jag ofta hamna på flighter som har Internet, vilket är trevligt ifall man känner för att maila lite etc. Hos Delta har jag dock inte lyckats med det än.

Tittar man däremot på transcon-linjerna, så tycker jag nog att deras F nästan lever upp till internationell standard. Inte i nivå med en riktigt bra F, men de är inte långt efter BA First (om de ens ligger efter!). Jag har tyvärr bara haft möjlighet att testa AA, så jag kan inte uttala mig om de andra bolagen, men AA skötte sig exemplariskt sist och jag måste säga att deras meny tilltalar mig rätt mycket - varför serverar inte fler sundae till efterrätt!?

Min första internationella longhaul med amerikanska bolag kommer om ett par veckor och efter att ha läst på lite så har jag faktiskt ganska höga förväntningar - vi får se om jag blir besviken eller inte...

Jämför du med internationell C eller F kommer du såklart att bli besviken. Jämför du med Eurobusiness kommer du att bli positivt överraskad (för att inte tala om om du jämför med Sas Plus).
 
Toppen