Senaste nytt

Bäst värde på SJ Prio-poängen?

gdaily

Medlem
Vad är egentligen bäst värde för SJ Prio-poänganvändning?

Jag brukar använda 3000 poäng (*) för enkel resa Stockholm-Arlanda när det råkar finnas ett tåg som passar med en flygavgång. Frågan är hur man värderar denna resa, motsvarar det 240 kronor som Arlanda Express skulle kostat, eller runt 170 som vanliga tåget kostar (med Arlandas förhöjda stationsavgift).

(4000 poäng kostar resan i första klass, vilket är en billig uppgradering om man tror sig ha behov att använda loungen på Stockholms Central).

Men vad är egentligen de bästa poänguttagen?
 

henrik l

Medlem
Utan att ha kollat upp det exakta poängantalet misstänker jag att ett alternativ för bäst värde för poängen är att resa med X2000 t ex till någon plats utmed sträckan Sthlm-Gbg på en fredag eller söndag. Roade mig för ett tag sedan med att kolla upp vad priserna var 90 dagar bort, då lågpris biljetterna säljs. OM jag inte minns helt fel så låg priset på sträckan Skövde-Stockholm nära 700 kr, enkel. Tror priset för en fullprisbiljett andra klass ligger runt 750 kr på den sträckan.

Sena bokningar med sovvagn på nattåget kan också vara en hyfsad deal. För 9000 p tar du dig till Riksgränsen, tror att dom har en "flat rate" på sträckor med sovvagn.
 

Roger J

Medlem
Rent generellt kännns det alltid bäst när man bokar X2000 eftersom det är samma poänguttag oavsett tågtyp.
Flatrate på sovtågen låter ju bra, sedan är frågan om man orkar åka tåg ända till Riksgränsen (har gjort det en gång...).
 

Roger J

Medlem
Om vi nu ska tävla om att slösa poäng så har jag bokat en bonusresa som jag sedan glömde åka (eller boka av). Kom på det en vecka efteråt.
 

mry

Medlem
Bästa värdet för poängen måste nog vara att boka en förstaklass resa med nattåget till och från övre Norrland. Man kan åka Narvik - Köpenhamn för 19 000 poäng. Man får ju första klass på X2000 på anslutningsresan med.

Att sen nattågen till och från norrland ofta är försenade medför ju att man får tillbaka poängen med så då blir det verkligen prisvärt :)
 
Last edited:

Najk

Medlem
Alla poänguttag som jag har gjort har varit 1kl X2000. Det tycker jag ger mest då en sådan resa lätt kan kosta 1000kr om man är sent ute
 

Roger J

Medlem
1kl X2000 håller jag med om.
I det gamla bonusporgrammet som jag inte ens kommer ihg vad det hette nu var den bästa "awarden" ett SJ-badlakan.
 

twiggs

Medlem
Om jag håller mig till dagtåg, Växjö-Stockholm för 8' i 1 klass - kostar uppemot 1500 kronor om man bokar tätt inpå avgång. Kan någon slå det?
 
Toppen