Senaste nytt

Bäst värde för poängen i SJ Prio?

HCW

Medlem
Jag reser hemskt lite med tåg och har inget kreditkort påkopplat så brukar bränna upp mina poäng på vin ombord när de närmar sig utgångsdatum. Skulle dö inombords om jag gjorde detsamma på flyget, men går alltid glad från bistron med flaskan i hand.
 

olo

Medlem
Att använda poängen på First Hotels ute i landet är faktiskt helt OK värde.

Där får man en natt för 15000 poäng (undantaget vissa storstadshotell). Då måste man med Svart SJ Prio Mastercard ha en spend på 50000 kr för att få natten. Antar man att natten kostar 1000 kr om man betalar för den så får man 2% i kickback på SJ:s mastercard!

Det får anses som bra! Jämför med att handla med Nordic Choice Clubs Mastercard. Spend 100 kkr -> 10 kp -> 1 helgnatt.

Följande hotell är dock dyrare exemplet:
Kategori 2: (25 000p): First Hotel G i Göteborg, First Hotel Fridhemsplan i Stockholm och First Hotel Kong Frederik i Köpenhamn.
Kategori 3: (35 000p): First Hotel Reisen i Stockholm och First Hotel Grims Grenka i Oslo.
Dessa kräver en spend med Svart SJ Prio Mastercard: 84 kkr/natt resp 117 kkr/natt.
Scandic har nivåer mellan 15 000 och 45 000 poäng, vilket är ett lägre värde.

Däremot att samla First poäng via SJ för att få bo på hotell, är lika klokt som att köpa muffins för poängen: 300p/natt => 15'000/300 = 50 nätter => 1 frinatt.
 

Morgan

Medlem
@olo

Coop MedMera Mer är betydligt bättre än Nordic Choice Club MasterCard: 60 kkr ->60 kp Coop ->10 kp hos Nordic Choice Club ->1 helgnatt.

Men Coopkortet diskuteras i annan tråd!
 

olo

Medlem
@olo

Coop MedMera Mer är betydligt bättre än Nordic Choice Club MasterCard: 60 kkr ->60 kp Coop ->10 kp hos Nordic Choice Club ->1 helgnatt.

Men Coopkortet diskuteras i annan tråd!

OT Svar: Absolut! Nordic Choice Club MCs fördel är inte poängintjäningen utan de 10 kvalificerande nätterna.
 

Glenn E

Medlem
Ibland är det ju rea och man kan få bonusresor till halva priset. Fortfarande avbokningsbart. Och har man svart prio kan man ju åka på alla avgångar den dagen man har biljett. Så länge det finns plats.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

MrGunnar

Medlem
Rekommendationen inom SJ Prio är absolut bäst att köpa tågresor. Fri ombokning/avbokning är verkligen guld värt. SJ Nattåg är egentligen mitt favoritval. Exempelvis krävs det 9 000 poäng för att boka sovvagnsresa Stockholm - Åre, vilket annars kostar ca 900 kr för återbetalningsbar tågbiljett.
Det ger en ungefärlig återbäring om ca 10 % (900 kr / 9000 poäng, ett poäng = en krona). Det kostar inget extra att boka poängresor via SJ Prio medlemsservice heller så där kan man få hjälp att ordna bra biljetter.

För den duktige poängresenären kan det bli otroligt billigt vid specialerbjudanden. Vid jul fanns erbjudande om halva poängpriset på förstaklassbiljetter. Jag, min sambo och vår sexmånaders bebis reste därför i mars Stockholm - Göteborg ToR för sammanlagt 18 000 poäng i första klass på X2000. Bebisen var väldigt civiliserad och nästan tystare än vissa kavajklädda biz-resenärer med mobiltelefon... =)

Slutligen kan även alternativet uppgradering till tågbiljett i förstaklass eller sovvagn vara ett alternativ. Särskilt SJ InterCitytågen kan vara mycket livliga i 2:a klass men med lugn och komfort i 1:a klass. Detsamma gäller från masochistkärra (liggvagn) till sovvagn för 2 000 poäng, värt alla dagar i veckan!
 

Jacob

Medlem
Fantastiskt vad mycket bra input! :)

Trots att jag haft SJ Prio-kort i fyra år nu märker jag att jag är väldigt novis på programmet, lärt mig en hel del nytt!
 

Morgan

Medlem
För den duktige poängresenären kan det bli otroligt billigt vid specialerbjudanden. Vid jul fanns erbjudande om halva poängpriset på förstaklassbiljetter. Jag, min sambo och vår sexmånaders bebis reste därför i mars Stockholm - Göteborg ToR för sammanlagt 18 000 poäng i första klass på X2000. Bebisen var väldigt civiliserad och nästan tystare än vissa kavajklädda biz-resenärer med mobiltelefon... =)
För ociviliserade barn (som mina;)) så passar den privata kupén bra med fyra platser. Nackdelen är ju att barn kostar som vuxen i första klass - poäng eller pengar.
 
Toppen