Awardfares awardsökmotor, nu med fler funktioner

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Andreas Ekman, 18 Juli 2018.

1. Andreas Ekman

Andreas Ekman Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    En awardsökmotor som tidigare visats som hastigast i någon tråd i forumet är Flight Award Availability | AwardFares
    Den har varit under utveckling ett tag men nu fick jag mejl om att man släppt en mer färdig produkt.

I nuläget kan jag bara se ca 90 dagar framöver, men sägs att det ska öka.
    Man kan ha ett gratis konto eller ett där man betalar 5$ /mån alt 50$ /år för lite mer saker.

Så här skriver dom i delar av mejlet.

We've been working hard making improvements over the past few months. We're continuously adding more routes to the award calendar (now more than 350), including Business availability on most Singapore Airlines routes (and First on some).

Today we have also launched AwardFares Gold which enables Custom Searches. This lets you search custom routes, check availability for dates more than 90 days in the future, and refresh existing results in the calendar. Currently limited to 100 per day.

Kanske ett substitut till trollerilådan som legat nere ett tag?

Screenshot_2018-07-18 AwardFares.png

Det går även att "bygga" sin resa med hjälp av sidan
    Screenshot_2018-07-18 AwardFares(1).png

Last edited: 18 Juli 2018
    John Rosenbaum, kander, Mr Basic och 19 andra gillar detta.
  2. martin.agren

martin.agren Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Såg det där också i utskicket, men jag undrar vad de menar med över 90 dagar, 91 dagar är ju också över 90 och hjälper inte särskilt mycket. Är det 200 dagar, 330 dagar eller något annat? Hade velat få lite tydligare info om det.

3. Andreas Ekman

Andreas Ekman Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror tanken är 330 dagar. Men i dagsläget är man inte där. Samma sak gällande rutterna, alla finns inte än.
    Den verkar hämta infon från United då dom verkar visa samma, medans Expertflyer visar saker som inte synes på united och i programmet.

martin.agren gillar detta.
  4. Berglund

Berglund Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    "Hämtar" är väl att ta i. Min uppfattning var att grabbarna "scrapar" med hjälp av individuella sökningar och läser in resultaten i en egen databas och därefter förnyar resultaten allteftersom. Det ligger ett jättejobb bakom men att det skall vara anledningen till att man "bara" har ett visst antal rutter, det är nämligen dessa som finns inprogrammerade och som man söker med viss frekvens. Så "söker och lagrar" är väl mer en beskrivning av vad som sker än just "hämtar" för det är inga färdiga paket som "hämtas"utan mycket jobb bakom varje sökning. Om jag förstår rätt är det även därför antalet sökningar begränsas, man får göra högst 100 om dagen och även varför man inte kan refresha oftare än var femte minut även som guldkund. Men jag kan ha fått allting om bakfoten...

5. Golfkillen

Golfkillen Medlem

Haha, om så är fallet så är det surt för alla de som donerade pengar till trollerilådan.

6. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Mig veterligen kommer inte trollerilådan återuppstå, men arbetet med den ligger mig veterligen till grunden för detta nya verktyg så jag skulle nog säga att det är väl investerade pengar. Och all hjälp man fick under tiden som trollerilådan var uppe var ovärderlig för många.

7. pqvst

pqvst Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Med "Custom Searches" kan du välja en valfri rutt och söka den upp till 365 dagar fram. T.ex.
    1. Origin: HND, Destination: HAN
    2. Depart Earliest: 2019-04-01
    3. Klicka på förstoringsglas ikonen för att på börja sökningar (max 7 aktiva i taget)

Även om man bara kan söka dag för dag så brukar det gå väldigt snabbt, speciellt om där är lite tillgänglighet.

Screenshot 2018-07-19 09.20.00.png
    Om där e lite tillgänglighet så brukar det markeras med "X" efter bara en sökning, t.ex:

Screenshot 2018-07-19 09.24.29.png

palmen, jumbooze, Berglund och 2 andra gillar detta.
  8. Andreas Ekman

Andreas Ekman Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack, det positiva sen när man sökt några enskilda rutter är att alla ev platser ligger kvar och man får en översikt av alla sökningar som gav platser dom datumen när man tar bort Origin och Destination.
    Det verkar som sen när man sökt senare än 90 dagar så ligger dom kvar.
    Dock undrar jag om resultatet man får av dom specifika sökningarna visas sen även för alla andra.
    Screenshot-2018-7-19 AwardFares(1).png

Last edited: 19 Juli 2018
  9. Samosaguas

Samosaguas Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tycker detta verkar vara ett användbart verktyg! Vilka är "grabbarna" som ligger bakom detta?

Mattias Holmén gillar detta.
  10. pqvst

pqvst Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Resultaten ligger kvar i 48 timmar, och visas för alla som är guld.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!