Award resa sol och bad vilken destination?

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av Jennie77, 8 September 2015.

1. Jennie77

Jennie77 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är nog läge för mig att börja ringa!
    Har du hittat dessa möjligheter via de länkarna ovan i tråden? (själv har jag inte hunnit förstå allt som skrivs i dessa, än mindre sökt flera "segment" o.s.v.

Med vänlig hälsning
    Jennie77

2. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Jag hittade allt detta på Uniteds hemsida där man kan söka på bonusresor. Det gäller att det finns tillgänglighet i saver award för att det ska gå att boka med eurobonuspoäng.
    Jag gjorde relativt enkla sökningar på uniteds sida, först SYD-RAR (4 pers) för att se när man kan resa ut (går på lördagar), sen RAR-SYD (4 pers) för att hitta start på hemresa. När jag hade datum som passade för Rarotonga så sökte jag helt enkelt ARN-SYD för 2 personer på och gjorde samma sökning för dagen före och efter för att se om resten av familjen kunde åka. Samma sak för hemresan att titta SYD-ARN den 3 augusti (2 personer) och det dök då upp olika rutter och klasser som gick att kombinera.

Som Agehall sa är detta inget som man bara snyter ur sig om man inte har gjort detta några gånger tidigare. Av erfarenhet vet jag att det är enkelt att hitta award med thai till sydney och vice versa. Just dessa sökningar jag gjorde på era datum har jag nog själv gjort minst 100 gånger tidigare när jag själv letat resor. Den första länken som FCT postade (andra inlägget i tråden) är en tråd som beskriver hur man söker på Uniteds hemsida, den räcker rätt bra att börja med. Andra trådar som visar bonusresor andra har bokat är mer för inspiration vad man kan hitta för rutter och med vilka bolag.

The Sage gillar detta.
  3. Jennie77

Jennie77 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu har jag läst igenom en hel del av hur man söker på ANA och Uniteds "verktyg"?
    Jag har bara hunnit pröva lite grann, det tar nog en stund det här.

Igår hade jag tänkt mig att ringa och boka det fina förslaget som Palmen hade!
    Men efter att vi pratat ihop oss lite hemma så har vi bestämt oss för att i alla fall försöka hålla ihop alla 4 på flygplanen.
    Detta beslut är tryggt men försvårar allting.
    Jag har gjort ett eget första försök som jag tänker posta här i eftermiddag. Vill ni vara snälla och kolla vad jag behöver fixa? (bara om ni vill)

En snabb fråga! Måste man komma tillbaka till samma flygplats som man börjar på dvs äkta tur och retur eller duger det med Sverige? Försöker undvika 60% regeln för enkelresa!

Jennie77

4. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det räcker med att du reser tillbaka till något ställe och det kallas "open jaw". Principen är alltså att om du reser A-B betalar du 60% av vad A-B-A kostar. Reser du A-B-C (där B är destination) så betalar du 50% av vad (A-B)+(B-C) kostar.

Jennie77 gillar detta.
  5. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har dålig koll i huvudet på alla regler för amex vouchern, men måste man inte starta och avsluta i Norden med den? Eller har det också ändrats?

@Jennie77 att hitta 4 platser på samma flyg så försvinner nog alternativet med First i alla fall.
    Thai och Air China har haft 4 platser på samma flyg vid flera tillfällen. Om ni ska åka västerut så brukar även United kunna ha 4 platser ibland i business (om jag minns rätt).
    Vet inte om du behöver titta så mycket på ANA tool, tror att United täcker era behov och borde även visa rätt tillgänglighet. Lättare att hålla sig till ett "verktyg" tycker jag.
    Ett tips är att biljetterna precis släppts fram till 9e augusti, efter det hittade inte jag några awardplatser när jag letade igår, kan vara bra att veta. Awardplatser brukar släppas ca 330 dagar innan avresa. Många av platserna försvinner också väldigt fort så man tjänar troligtvis inte så mycket på att vänta (det kan dock alltid släppas mer tillgänglighet närmre avgång).

Jennie77 gillar detta.
  6. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Inte med de nya väl?

7. Jennie77

Jennie77 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har siktat in mig på Thai Jag tänker att om det syns både First och Business biljetter på flygningen sträcka för sträcka så borde det fungera.
    Men det finns sträckor där det inte gör det!
    Ett annat problem är att jag överstiger 24 timmar på en flygplats med 20 minuter! Är det kört då? Är dom så hårda vid bokning?

Jag tror att jag får pröva västerut. Det här blir krångligt jag är dålig på vilka stora flygplatser jag ska sikta in mig på. (måste jobba nu...)

8. Jennie77

Jennie77 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har inte min fusklapp med mig, men jag gör ett försök.

14/7 15/7
    Paris 13.40 till Bangkok landar 05.55 (2 First och 2 business) Thai

15/7 15/7
    Bangkok 07.00 till Sydney landar19.00 (2 first och 2 eco) Thai. Jag tänker att jag tar dessa eco och hoppas på andra biljetter senare:confused:

Stannar lite i Sydney 1 dag då jag inte lyckas pricka in tiden för Sydney-Roratonga. (Tror jag diffar med 20 minuter?)

Ny Award enkel för 4st i eco den 16/7 Sydney- Roratonga flyger 19.25 och landar samma datum 07.20

Hemresan
    29/7 30/7
    Roratonga 16.50 till Sydney landar 18.15 (4 platser eco)

31/7
    Sydney 10.00 till Bangkok landar 16.20 samma datum (2 First och 2 business) Thai

1/8
    Bangkok 23.45 till Frankfurt landar samma dag 06.00 (2 First och 2 business) Thai

Hur jag ska ta mig till Paris eller från Frankfurt vet jag inte.

Vad tror ni?

Jennie77

9. Layover (transit) är max 24 timmar och det får inte överstiga mer än så, tyvärr.

10. RickardG

RickardG Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja det är kört. Jag hade 24h05m i Chicago och det var tvärstopp, trots försök med flera agenter. Computer says no.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!