Senaste nytt

Award-biljett och flygskatter?

mha

Medlem
Jag är bokad på en award-fare med *A-kombination till Tokyo

På utresan reser vi ARN => CPH => NRT med SK.

Då tillgängligheten av tider på awardbiljetter var begränsade ARN => CPH hamnade vi på SK419 (07:45). Idag friades biljetter upp på SK1423 (13:30), så vi bytte flyg.

I och med bytet, trots samma flygbolag, sträcka och land så fick vi i och med bytet en refund på 154:-/person på flygskatten. Ombokningen kostade sedan 150:-/person.

Min kuriosa är helt enkelt vad flygskatter baseras på om inte ovan?

Opereras SK419 och SK1423 av olika filialer av SAS? Kollar jag på sas.se så beräknas både SK419 och SK1423 till samma skatt. Kanske skatten sänkts mellan mina bokningar? Fast hur sannolikt är det från Maj till Juni?

Spännande men välkomnat :)
 

Borje L

Medlem
Har du fått tillbaka skatten? De gånger jag har ändrat hos SAS har jag fått bekräftelse på att ett belopp ska betalas tillbaka men det har inte betalats ut. Har inte ringt och frågat eftersom beloppet var ganska litet.
 

mha

Medlem
Har du fått tillbaka skatten? De gånger jag har ändrat hos SAS har jag fått bekräftelse på att ett belopp ska betalas tillbaka men det har inte betalats ut. Har inte ringt och frågat eftersom beloppet var ganska litet.

Korrekt! När jag var på telefon blev jag informerad om att jag skulle bli debiterad 150:- för ombokningen och sen får jag betala skillnaden på skatten. Sedan pausade hon någon sekund och sa sedan, "which means you will get a refund of 154 SEK per person".

Fick kvitto om refund på mailen kort därpå;


********************** ---------------------------- ********************
EMD-117-XXXXXXXXXX 5 EMD PASSENGER RECEIPT 1A ELECTRONIC
MISCELLANEOUS
SCANDINAVIAN AIRLINES 05JUN19 SE DOCUMENT
SAS XXXXXXX XXXX XXXX /PFSU
XXXXXX/MIKAEL MR PNR XXXXX/1A NOT VALID FOR TRAVEL
FINANCIAL IMPACT ********************

CPN 1 996 REFUNDABLE BALANCES
OPERATING CC:SK
ORIGIN:ARN
ICW: 117XXXXXXXXXXC1
RMKS:

SEK 154 CC
SEK NEW TAXES EXCH/ 117XXXXXXXXXX
 

AABack2ARN

Medlem
Men grundfrågan kvarstår tycker jag: vad är det som gör att skatten ändras med 154SEK. Visst har valutan rört sig men knappst så mycket? Är det olika skatter i Köpenhamn beroende på hur lång transfertiden är? Bägge delarna låter osannolika...

Eller gör SAS en beräkning att du kommer hinna konsumera mindre i loungen med en kortare väntetid? ;
 

Doctor-X

Medlem
Korrekt! När jag var på telefon blev jag informerad om att jag skulle bli debiterad 150:- för ombokningen och sen får jag betala skillnaden på skatten. Sedan pausade hon någon sekund och sa sedan, "which means you will get a refund of 154 SEK per person".

Fick kvitto om refund på mailen kort därpå;


********************** ---------------------------- ********************
EMD-117-XXXXXXXXXX 5 EMD PASSENGER RECEIPT 1A ELECTRONIC
MISCELLANEOUS
SCANDINAVIAN AIRLINES 05JUN19 SE DOCUMENT
SAS XXXXXXX XXXX XXXX /PFSU
XXXXXX/MIKAEL MR PNR XXXXX/1A NOT VALID FOR TRAVEL
FINANCIAL IMPACT ********************

CPN 1 996 REFUNDABLE BALANCES
OPERATING CC:SK
ORIGIN:ARN
ICW: 117XXXXXXXXXXC1
RMKS:

SEK 154 CC
SEK NEW TAXES EXCH/ 117XXXXXXXXXX

Fick ett likadant mail nu i samband med en Star-Alliance ombokning fast annan summan. Ni menar alltså att skatteskillnaden aldrig betalades tillbaka ? :eek: Tycker mig ha läst att medlemmar tidigare fått skatteskillnader återbetalda.
 
Toppen