Senaste nytt

Award availability via AAdvantage vs USDM?

Dr. Miles

Expert
Du kan inte söka bonusresa med Qatar Airways flight på American Airlines webbsida.

Det går att söka endast följande flygbolags flygningar (bonusresor) på AA.com
  • American Airlines
  • airberlin
  • Alaska Airlines
  • British Airways
  • Finnair
  • Hawaiian Airlines
  • Qantas
  • Royal Jordanian Airlines
  • US Airways
http://www.businessclass.se/forum/threads/guide-söka-bonusresor-online-–-oneworld-ver-2014.17144/

Du behöver att ringa till AAdvantage kundtjänst och boka t ex Stockholm-Doha-Johannesburg/Kapstaden.
 

Dr. Miles

Expert
Tack! Kan jag då lita på att BA visar rätt tillgänglighet för Qatar Airways? Så om BA visar att det finns awardplatser så borde jag kunna boka dem genom att ringa AAdvantages kundtjänst?
Det kan jag inte svara på dock jag förutsätter att AAdvantage kundtjänst kan se samma platstillgång som man kan se på BA.com (dock kanske inte just på British Airways flygningar).
 

Alf

Medlem
Jag sitter med 300 000 poäng från USDM som nu blivit AAdvantage. Jag funderar på att använda dem för en resa till Sydafrika och kombinera Kapstaden med några dagars safari. Enligt AAdvantage partner reward chart kostar en retur i business Europa-Afrika 75 000 poäng per person vilket ju lämpligt nog blir 300 000 poäng för min lilla familj.
Vad är bästa sättet att söka tillgänglighet. När jag söker jag på BA så hittar jag ingen tillgänglighet om jag söker London-Kapstaden men söker jag London-Doha och Doha-Kapstaden separat så finns det. Men via AAdvantage söksida finns det ingen tillgänglighet varken om jag söker på separata flighter eller hela resan. Man skulle ju kunna tro att det är AAdvantages hemsida men ska lita på men är det verkligen så?

Sök på BA hemsida så får du med Qatars flygningar. Jag har hittat massor av platser till Kapstaden via Doha i C med Qatar och har även liggande bokning dit i höst.
 

johannesa

Medlem
Har pratat med AAdvantages kundtjänst. Tillgängligheten verkar stämma med BA online. Däremot tycks de räkna poängen på ett för mig lite märkligt sätt. Agenten menade att London-Doha är 30 000 poäng enkel resa och Doha-Cape Town 45 000 enkel resa. Att det alltså inte räknas som en resa Europa-Afrika utan som två resor, en Europa-Middle East och en resa Middle East-Afrika eftersom jag har transfer i Doha (Middle East). Det skulle betyda totalt 150 000 poäng per person i biz vilket är dubbelt upp jämfört med vad jag trodde/hoppades. Sitter i telefonkö för att få prata med en supervisor nu.

EDIT: Supervisorn menade också att detta var korrekt. Att man med AAdvantage aldrig kan göra transfer i en tredje zon utan att det räknas som en separat resa.
 
Last edited:

ACervin

Medlem
Har råkat ut för samma sak flera gånger. Brisbane-Köpenhamn blir inte 120 000 poäng utan lite mer. Så det stämmer nog tyvärr. Använder BA hemsida för att söka platser och det har alltid stämt när jag ringt för att boka.
 

Alf

Medlem
Har pratat med AAdvantages kundtjänst. Tillgängligheten verkar stämma med BA online. Däremot tycks de räkna poängen på ett för mig lite märkligt sätt. Agenten menade att London-Doha är 30 000 poäng enkel resa och Doha-Cape Town 45 000 enkel resa. Att det alltså inte räknas som en resa Europa-Afrika utan som två resor, en Europa-Middle East och en resa Middle East-Afrika eftersom jag har transfer i Doha (Middle East). Det skulle betyda totalt 150 000 poäng per person i biz vilket är dubbelt upp jämfört med vad jag trodde/hoppades. Sitter i telefonkö för att få prata med en supervisor nu.

EDIT: Supervisorn menade också att detta var korrekt. Att man med AAdvantage aldrig kan göra transfer i en tredje zon utan att det räknas som en separat resa.

Det är fel, jag har betalat 75000 i C varje gång. Visserligen var det bokat via USDM men det skall ju inte vara någon skillnad. Mina bokningar har varit ARN-DOH-CPT.
 
Toppen