Senaste nytt

Award 2-4-1 resa söker: Köpenhamn-Västindien/Centralamerika

JohanGE

Medlem
Hej alla!

Jag är en pinfärsk medlem här på Businessclass.se men har sedan tidigare haft tillfälle att kika in för lite kvällslektyr. Jag beundrar verkligen alla som tar sig tid att besvara på liknande inlägg som detta jag kommer med här. Det är faktiskt helt fantastiskt. Jag hoppas med tiden kunna bidra med insikter och tips, och likaså mottaga det från er.

Jag är på jakt efter en bonusresa med Star Alliance i jan-feb 2019 till ett varmare land. Mina tankar går mot Karibien eller Centralamerika. Vet inte hur många timmar jag lagt ned på att hitta rätt route och destination på United.com, men jag lyckas verkligen inte hitta något som helt faller i min smak. Nu vänder jag mig till er och hoppas på lite värdefull support :).

  1. Varifrån vill du börja din resa? Köpenhamn
  2. Var är din destination? Västindien/Centralamerika (Mest funderat på Jamaica och Kuba, men även andra mindre öar samt Mexiko och Costa Rica kan vara intressant)
  3. När vill/behöver du resa ut? Relativt flexibelt, men gärna i slutet av jan till slutet av feb. Helst tors till sön därpå (1 ½ vecka) i den mån det går.
  4. När vill/behöver du komma hem? " - "
  5. Hur länge vill du vara borta? 7-10 dagar
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass? Business class
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance (Eurobonus Award)
  9. Vad är din budget? (per person) 140.000 EB + 2-4-1 Amex voucher
  10. Vad är det viktigaste för dig? Smidig route med så få byten som möjligt. Övernattning helt OK, men gärna inte mer än 1 per resväg. Gärna en så bra kabin som möjligt för 2 pers i Business Class.
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Inte viktigt. Men max 1 övernattning per resväg m.t.p. tidsbrist

Hoppas som sagt att någon av er har lite tid att hjälpa mig på traven. Ska jag specificera något så gör jag självfallet det.

Tack! :)
 

JohanGE

Medlem
Hej, och tack! :)

Först och främst har det varit svårt att para ihop min long haul från Europa till Nordamerika/Sydamerika med Connection flight till slutdestinationen. Det tycks finnas flest Connection flights från Kanada med Air Canada (Toronto/Montreaul) men även om man slingar via Bogotà till slutdestination eller via Panamà. Ibland hittar jag utresa, men lyckas inte hitta hemresa inom den tidsperiod jag önskar (gärna tors till nästkommande sön).

Smidigast vore kanske att ta sig till USA, men med United vidare söderut verkar BC tillgänglighet skralt.

Vet du/ni när Lufthansa släpper BC till Panamà? Det kan vara ett smidigt alternativ då Panamà har god tillgänglighet på de flesta destinationer till Västindien med Copa.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Thornado

Medlem
Var är din destination? Västindien/Centralamerika (Mest funderat på Jamaica och Kuba, men även andra mindre öar samt Mexiko och Costa Rica kan vara intressant)

Välkommen till forumet!
Har inte gjort några sökningar, men denna tråd innehåller ett par förslag på rutter som innehåller Kuba, så kan vara värt att kolla på den för inspiration:
Bokad resa till Nicaragua, nu avråder UD. Vad göra? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Eftersom du även säger att Mexiko kan vara av intresse så är ju Mexico City en "BC-favorit" då det ofta är ganska lätt att hitta tillgänglighet i Lufthansa First dit (då måste du dock utöka din budget med 10k poäng). Om ni vill ha sol och bad så kan det vara svårt att hitta inrikesbiljetter i Mexiko för poäng, men det går att boka billiga separata biljetter för pengar där (se bara till att ta en eller ett par dagar i Mexico City mellan så att ni har lite buffer för förseningar - det är en trevlig stad att besöka).
 

JohanGE

Medlem
Välkommen till forumet!/

Hej, och tusen tack! :) Ska kolla in tråden du länkade. Men har nu tittat så mycket på Star Alliance route map att jag kan den in och utan...
Mexico City från Frankfurt och Munchen har jag blivit tipsad om tidigare. Däremot, som du också påpekar, verkar det tuffare att komma vidare med inrikesflyg (Cancun kunde vara ett roligt alternativ till destination). Kanske en separat bokning med inrikesflyg får vara ett alternativ. Får kolla in vad det skulle kosta. First hade givetvis varit toppen, och 10K samlar jag så klart på mig lagom till 14 dagar innan flygresa. Samtidigt vill jag så klart boka en resa så snart som möjligt, så man också kan boka boende.
 

palmen

Moderator
Välkommen till forumet.
Generellt brukar lufthansa öppna upp en hel del Business ca 3 månader innan.
United släpper inte mycket inom Nordamerika till övriga partners förrän kort inpå avgång.
First alternativet till Mexico låter bra tycker jag om du kan boka något annat innan. Från Mexico är dock catering sämre av vad som rapporterats så kan vara bra att titta på något annat sätt att åka hem än via just Mexico City.
Avianca från London eller Spanien kan vara ett alternativ för att ta sig till Bogota och sedan vidare.

Kan du få in utresa med sas så finns möjlighet till löjrom om de kör det i vinter igen. Om det är något ni gillar.
 

JohanGE

Medlem
Välkommen till forumet.

Hej och tusen tack!

Ok, det förklarar varför jag aldrig hittat några BC med Lufthansa de datum jag är ute efter. Noterar det :)
Bogota är ett bra alternativ, dock måste jag mest troligt ned till Spanien först, och direktflyg från CPH verkar inte finnas. Så kanske får köpa en biljett utanför Star Alliance så jag i sådana fall kan parera in flyget till BOG bättre.

Utresa med SAS vore trevligt. Har kollat på Köpenhamn-Washington/Chicago och sedan vidare ned med COPA till Panama (sen vidare till "öarna"). Men även här tycker jag det blev svårt med önskade datum, och två övernattningar per resväg. Löjrom faller oss definitivt i smaken! ;)
 

palmen

Moderator
Hej och tusen tack!

Ok, det förklarar varför jag aldrig hittat några BC med Lufthansa de datum jag är ute efter. Noterar det :)
Bogota är ett bra alternativ, dock måste jag mest troligt ned till Spanien först, och direktflyg från CPH verkar inte finnas. Så kanske får köpa en biljett utanför Star Alliance så jag i sådana fall kan parera in flyget till BOG bättre.

Utresa med SAS vore trevligt. Har kollat på Köpenhamn-Washington/Chicago och sedan vidare ned med COPA till Panama (sen vidare till "öarna"). Men även här tycker jag det blev svårt med önskade datum, och två övernattningar per resväg. Löjrom faller oss definitivt i smaken! ;)
SAS regler för bonusresa och 1 stopp utanför Europa kan ställa till det.
Jag har dock hört bra om Panama och att det är billigt och värt att stanna någon dag. Ni skulle kunna flyga ut dit och ta några dagar och sedan köpa separat flyg i området och hem från någon annan stans (kallas open jaw).

Vad det gäller att ta sig till Spanien får ni kanske ta ett extra stopp med lufthansa/swiss/austrian för att få till det.
 

JohanGE

Medlem
SAS regler för bonusresa och 1 stopp utanför Europa kan ställa till det.
Jag har dock hört bra om Panama och att det är billigt och värt att stanna någon dag. Ni skulle kunna flyga ut dit och ta några dagar och sedan köpa separat flyg i området och hem från någon annan stans (kallas open jaw).

Vad det gäller att ta sig till Spanien får ni kanske ta ett extra stopp med lufthansa/swiss/austrian för att få till det.

Ajdå, jag hade faktiskt inte alls koll på den regeln gällande max 1 övernattning utanför Europa. Då har jag nog lagt ett par timmar på sökande helt i onödan.
 

palmen

Moderator
Ajdå, jag hade faktiskt inte alls koll på den regeln gällande max 1 övernattning utanför Europa. Då har jag nog lagt ett par timmar på sökande helt i onödan.
Det är inte övernattning som är problemet, det är antal stopp.
Det är ett relativt nytt påfund de kommit med. Eventuellt kan det dock vara möjligt att ha stopp i nordamerika zonen och ett stopp i sydamerika zonen. Du får dock inte ha två stopp i nordamerika-zonen på väg till din destination.
 
Toppen