För mig handlar det om att ha koll på de villkor som gäller, vilket jag även anser man bör ha inom flyg. Det är viktigt att veta vad som man har rätt till och inte har rätt till. För mig som reser kanske mer tåg än flyg så är det kanske mer naturligt att jag är mer insatt i de regler som gäller angående SJ och Resplus. Genom detta anser jag mig enklare kunna påverka vilka tåg som jag vill åka vid ev. förseningar och när man har rätt till taxi från stationen etc.
Detta gäller ju även flyg. Där anser jag att det är samma problematik angående om man har rätt till ersättning eller ej. SAS kan hävda att det är extra ordinära omständigheter, och SJ kan hävda att förseningen berodde på extern part (Trafikverket, Veolia Transport etc, självmord, kopparstölder etc). Sen gäller väl det även inom t.ex. Star Alliance att det är det flygbolag som orsakar förseningen som ska boka om resenären till nästa flyg om man har en genomgående biljett?
Detta gäller ju även flyg. Där anser jag att det är samma problematik angående om man har rätt till ersättning eller ej. SAS kan hävda att det är extra ordinära omständigheter, och SJ kan hävda att förseningen berodde på extern part (Trafikverket, Veolia Transport etc, självmord, kopparstölder etc). Sen gäller väl det även inom t.ex. Star Alliance att det är det flygbolag som orsakar förseningen som ska boka om resenären till nästa flyg om man har en genomgående biljett?
Vad är försent för när du reser med flyg?Av 110 flygningar förra året kom jag försent 5ggr till min slutdestination.
Last edited: