Avis, missad tankning innan retur av hyrbil

Diskussion i 'Hyrbilar' startad av nissefalk, 24 September 2015.

1. lnixon

lnixon Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tänker alltid lämna mina bilar där.

SK525 gillar detta.
  2. marbe166

marbe166 Medlem

Det tror jag inte, har inte testat dock. Ska korrigera summan, det är 1370 kr, motsvarande 19,57 kr/l.

3. lillemannen

lillemannen Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Så var det i Aten för två veckor sedan. Man påpekade att jag bara hade halv tank och om jag vill köra och fylla upp den. Annars skulle man debitera för full tank. Priset var inte 1280:- för full tank (55€)

4. Xertox

Xertox Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu har mitt jobb rätt bra avtal med Hertz och Avis, men de tar ändå ut hyggliga avgifter för att tanka bilen. Dock så tjänar jobbet ändå på att jag inte tankar upp bilen, eftersom jag inte behöver skriva reseunderlag om jag bara hyrt bil, men behöver göra det om jag tankat själv (egna utlägg utöver hyrbil). Detta då det tar tid för mig, och flera andra led för att hantera reseunderlaget.

5. Storsteffe

Storsteffe Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    MABI tar 20 kr/l, + dock för att de oftast talar om det vid utlämning-

Chrille gillar detta.
  6. Chrille

Chrille Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Men visst får man en bättre deal om man redan vid uthyrningstillfället betalar bränslet? Men då vill man förstås lämna bilen med nästan tom tank vilket jag brukar tycka känns trixigare än att toppa tanken före retur.

7. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vid mina senaste hyror på Hertz så står det tydlig på avtalet vad det kostar att lämna otankat. De gånger jag har använt den möjligheten är när alternativet skulle ha varit att missa flyget.

DSC_0259.JPG

8. Johanna

Johanna Medlem

Jag har hyrt bil (tror det är i USA) där man full tank ingår i priset och sen behöver man inte fylla den innan återlämning. Problemet är om man inte ska köra så långt så man inte använder en tank. Annars kan man disponera så den är nästan tom när man lämnar den.

9. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    NEJ generellt sett inte!

I USA är detta otyg vanligt. Man lockar med att man får soppan kanske 10cent/gallon billigare än vad det kostar på macken. En normal (liten) bil rymmer kanske 15 gallon. Således kan du tjäna cirka $1.50 om du lämnar in bilen med snustorr tank.

Soppan kanske kostar cirka $3/gallon beroende på var i USA du är. Du sparar således motsvarande 0.5 gallon (eller knappt 2 liter). Jag skulle aldrig personligen köra en bil med bara två liter bensin kvar i tanken - i alla fall inte medvetet.

I vissa fall har jag sett rabatter upp emot 30cent/gallon - Nu kanske du snarare behöver ha 6 liter kvar för att det skall löna sig men det är fortfarande ganska lite. I praktiken bör de halvera priset för att du skall tjäna på det och inte riskera soppatorsk.

Självklart finns det en bekvämlighetsfaktor i det hela men den räknar jag inte med här :)

10. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Bättre än att inte göra någonting alls ja, men det är långt ifrån en lysande deal. Däremot är det ett bra alternativ ifall man vet att man har bråttom när man ska lämna bilen.

Ja, det finns ofta en prepaid fuel option där man förväntas lämna bilen med i princip tom tank. Det är samma sak som @Chrille frågade om. Det är oftast ingen jättebra lösning eftersom det kan vara svårt att tajma så att man lämnar bilen med tom tank.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!