Senaste nytt

Avis (Generell diskussion)

Joje_66

Medlem
Om du läser i dokumentet som du själv har länkat till så står det ju klart och tydligt:

After Hours Information

Meet Late Arrival /Out Of Hours Fee -€25.00 incl.tax per rental applies to rentals taking place between 2000hrs-0800hrs. This charge applies over and above any additional applicable charges.

"After Hours Information" kan ju aldrig vara aktuellt när de har öppet 24/7 ;) Altså kan inget som står i den paragrafen tillämpas på någon hyra på denna station. Däremot hittar jag också nu en Meet late Arrival/Out of hours fee under Meet Late Arrival, återigen ifrågasätter jag det eftersom även här heter den alltså Out Of Hours Fee vilket det inte kan vara.

Skulle det vara en obligatorisk uppgift de tider vi bokat så borde den anges i priset från början eller visas tydligt.
Hyrbilsbranschen är rutten men vi får se om Avis vill sno €25 och bli av med en kund.
 

Meazza

Medlem
"After Hours Information" kan ju aldrig vara aktuellt när de har öppet 24/7 ;) Altså kan inget som står i den paragrafen tillämpas på någon hyra på denna station. Däremot hittar jag också nu en Meet late Arrival/Out of hours fee under Meet Late Arrival, återigen ifrågasätter jag det eftersom även här heter den alltså Out Of Hours Fee vilket det inte kan vara.

Skulle det vara en obligatorisk uppgift de tider vi bokat så borde den anges i priset från början eller visas tydligt.
Hyrbilsbranschen är rutten men vi får se om Avis vill sno €25 och bli av med en kund.
Men de syftar på kontorstid i det här fallet.

De erbjuder full service 08:00–20:00 men har också öppet dygnets övriga timmar - då tillämpas däremot en avgift för upphämtning.

Detta står också tydligt på exempelvis Car Hire Malta International Airport - Avis UK
 
Håller med om att det är glasklart enligt villkor men knappast tydligt. Om dom velat vara transparenta hade dom frontat med denna avgift direkt i bokningen eftersom upphämtningen var specificerad till 23:00.

Detta är ganska typiskt hyrbilsfirmor, att dölja avgifter i olika avtal och bilagor. Trist, för ma känner sig lurad, dåligt för alla parter.
 

Joje_66

Medlem
Men de syftar på kontorstid i det här fallet.

De erbjuder full service 08:00–20:00 men har också öppet dygnets övriga timmar - då tillämpas däremot en avgift för upphämtning.

Detta står också tydligt på exempelvis Car Hire Malta International Airport - Avis UK

Vid bokningen stod tydligt, öppet dygnet runt, alla dagar, kan inte missförstås oavsett om de menar annat. Att man ska efterforska själv via olika källor, både tider och avgifter, för att veta vad priset ska bli är absurt. Finns avgifter man inte kan komma undan ska de redovisas tydligt, allt annat är bedrägligt.

Eftersom det alltid är öppet så kan det aldrig bli tal om någon "After Hour Fee".

Man kan ju alltid försöka tolka saker på olika vis men i slutändan är det vad som verkligen skrivits som gäller.

Fattar inte uthyrarna att allt lurendrejeri gör att folk avstår från att hyra bilar, men de tjänar kanske mer på sina bedrägerier än att hyra ut bilarna ärligt.
 

Berglund

Medlem
Att det kostar extra att hämta upp bilen vissa tider på dygnet är inte alls ovanligt - tvärtom! Ganska många stationer, inom såväl Hertz som Avis, kan ordna längre/dygnet runt öppettider mot en mindre avgift.
 
Glider jag in på McDonalds runt midnatt, så förväntar jag mig inte en extraavgift på Big Maccen för att det är efter ordinarie middagstid. Om man skriver att man har dygnet-runt-öppet känns det extremt tveksamt att samtidigt ta extra avgifter...

Men det kanske är en utopi att tro att hyrbilsfirmor ska vara lika hederliga som snabbmatskedjor :)
 

Meazza

Medlem
Personligen tycker jag inte att det är konstigt att ta ut en avgift om man hämtar ut en hyrbil sent på kvällen men självklart bör det framgå någonstans vid bokning.
 
Personligen tycker jag inte att det är konstigt att ta ut en avgift om man hämtar ut en hyrbil sent på kvällen men självklart bör det framgå någonstans vid bokning.

Problemet är inte avgiften i sig utan att dom inte redovisar kostnaden vid bokningstillfället tillsammans med alla andra kostnader utan ”gömmer” den i villkoren. Det finns ju bara en anledning tillsättandets så, att kunderna ska missa den och tro det är billigare än det egentligen är.
 
Toppen