Senaste nytt

Avianca och GOL går samman i Abra

Mr Basic

Medlem
Fick mail från Avianca ikväll. Nedanstående kan kanske få påverkan på Aviancas medlemskap i Star Alliance (GOL samarbetar med American, dock inte medlem i One World)?

Hello,

We want to share with you an unprecedented step for our Company, for the airline market in the region and in general for our industry worldwide.

Our major shareholders and the controlling shareholder of Brazil's largest airline, GOL, signed a historic agreement to create a leading air transportation group in Latin America under a holding company structure called Abra. Together, Avianca and GOL will anchor a network of Latin American airlines that will have some of the lowest costs in the markets in which we operate.

We are convinced that with Abra we will be able to give you access to better fares, more destinations, more flight frequencies, more convenient connections, and the ability to earn and use milles through the airlines' loyalty programs.

In practical terms, and particularly about our relationship, it is critical for you to know that:


• We will maintain our brand, talent, teams and culture.
• We will operate independently of the other Abra Group airlines.
• All travel plans you have with us will be maintained.
• Our contact and self-management channels will remain at your disposal.
• In Our LifeMiles loyalty program, your status and accumulated miles remain.
• We will continue working every day to offer you the best service.

Sincerely yours,

Adrian Neuhauser

CEO and President, Avianca
 
Jag tror inte det kommer påverka.

”Airlines will maintain independent brands, talent, teams, and culture while benefiting from greater efficiencies and investments under common aligned ownership”
 

ulagun

Medlem
Vore trevligt med en till medlem i Star Alliance.
Ja, tråkigt och förstår inte varför Star Alliance numera är så svaga på Sydamerika. Är väl endast Copa och Avianca som idag ingår i alliansen. Detta jämfört med övriga kontinenter.
Tyvärr lades ju Varig ned (pga struliga ägarförhållanden) var annars utmärkt bolag att flyga med. Hann även med att flyga med TAM några gånger, helt ok innan de hastigt blev LATAM och utanför alliansen.
Saknar tiden då man kunde köpa Varigs förmånliga travelpass och kunde resa runt och besöka intressanta platser i Brasilien i stort sett från Portoalegre i syd till Manaus mitt i Amazonas
 

Palazzi

Medlem
Ja. Nu väntar vi också på ITA samt Etihad. :)

Ser ut som en försäljning av ITA planeras till junis slut (nu när man snyggat till siffrorna) men Lufthansa ryktas bara ta en minoritetspost. Med tanke på detta, och att ITA direkt valde att gå med i Skyteam direkt efter "återskapandet", så är det nog tyvärr osannolikt med Star Alliance.

Vad som är mer sannolikt är att man kan tänkas tillhöra LH-gruppen OCH Skyteam, vilket är bra för anslutningarna generellt. Eurowings bas på Arlanda, med en linje till Rom, hade genom detta förbättrat anslutningarna till södra Italien rätt mycket.

Och gällande topic är det kul med ett utökat utbud i Sydamerika.
 

majoren

Medlem
Aviancas och Gols linjenät kompletterar varandra väldigt bra. Överlappningen är begränsad. Borde ge väldigt bra täckning av sydamerika. I kombination med Gols helt nya samarbete med Turkish (både codeshare och samverkan kring awards och intjäning) kan det bli riktigt intressant. I synnerhet för alla som är med i Lifemiles, Miles & smiles eller Gol smiles. I dagsläget erbjuder ju både Lifemiles och Miles & smiles väldigt prisvärda awards. Gold smiles har dock successivt blivit sämre under senare år.
 
Toppen