Senaste nytt

Avianca - någon som flugit med dem?

Abbs

Medlem
Lånar tråden lite. Jag har hittat biljetter till Jamaica via Bogota och Panama, allt utställt på samma biljett med Avianca och Copa. Åker med fru och två barn. Tiderna mellan flygningarna är lite tighta, men går att boka, så det är nog inga problem med minimum Connection time. Dock är frun skeptisk till Bogota. Någon som varit där så att jag kan lugna henne? Tanken är inte att stanna i Bogota, utan hon är nog mer orolig vad som händer om man missar planet till Panama och tvingas till övernattning i Bogota.
Colombia har ett seglivat dåligt rykte. Varför tror du det skulle vara farligt och övernatta i Bogota?
 

Viking75

Medlem
Lånar tråden lite. Jag har hittat biljetter till Jamaica via Bogota och Panama, allt utställt på samma biljett med Avianca och Copa. Åker med fru och två barn. Tiderna mellan flygningarna är lite tighta, men går att boka, så det är nog inga problem med minimum Connection time. Dock är frun skeptisk till Bogota. Någon som varit där så att jag kan lugna henne? Tanken är inte att stanna i Bogota, utan hon är nog mer orolig vad som händer om man missar planet till Panama och tvingas till övernattning i Bogota.
Säg till din fru att hon kan vara helt lugn! Var nyligen där med hela familjen med en long layover i Bogota. Vi valde att ta in på ett hotel i närheten. Priserna i Bogota är väldigt billiga och folket är trevliga. Sunt förnuft gäller! som vanligt när man är ute och reser.

Avianca inrikes är suveränt medans longhaul har en del att förbättra.
 

olo

Medlem
Både Avianca och COPA är fantastiska, så bra val av flygbolag. Det som kan bli tajt i ett byte på PTY är att COPA använder ett eget system (från HP?) så du kommer att behöva få ut nya boardingkort där. Det kan vara lite kaosartat. Du kan få ut boardingkortet både i loungen (bäst) om du har access, annars kan gaten hjälpa till innan boarding börjar - vilket är betydligt bättre än att köa på ett servicecenter.

Sen vad gäller Bogota är det en bra flygplats att byta på. Inrikesdelen är väl som inrikesflygplatser ofta är, men det är modernt och fräscht.

Bogota är en superfin stad som jag varmt rekommenderar - men det gäller att inte skylta med värdesaker på fel gatan. Det är nog farligare i många andra huvudstäder än bland sevärdheterna på Carrera 7. Jag tycker snarare att om man byter i Bogota, så är det värt att ta en Uber in till stan.

Om ni nu är rädda för att få sova över där, se över alternativen för var du vill bo i så fall, så att ni har en plan som back-up.
 

pswe

Medlem
Bodde på Hilton inne i Bogota för någon vecka sedan, rekommenderas! Nytt o fräscht. Dessutom med utomhuspool om ni prickar en solig dag. Vanlig taxi in dit kostar inte många kronor, uber tillbaka till flyget ännu mindre. Enjoy!
 

pswe

Medlem
Varför inte Uber åt båda hållen?
Ubern är inte bara billigare, utan även mycket sjysstare.
Jag tycker det är krångligare att möta upp uber på bog jämfört med att gå raka spåret till taxikön, prisskillnaden för liten för att koordinera en uber.
 
Jag lyckades övertyga frun! Det blev Avianca och Bogota, fast inte till Jamaica. Istället blev det Köpenhamn-Frankfurt-Madrid med Lufthansa. Madrid-Bogota-Curacao med Avianca. Hem från Aruba via Toronto till Köpenhamn med Air Canada. Samtliga flyg med business. 4 personer, två amex 2-1 vouchers och 280 000 poäng fattigare, med resa i mitten av december och över julen. Känns som en helt ok julklapp.
 

Viking75

Medlem
Jag lyckades övertyga frun! Det blev Avianca och Bogota, fast inte till Jamaica. Istället blev det Köpenhamn-Frankfurt-Madrid med Lufthansa. Madrid-Bogota-Curacao med Avianca. Hem från Aruba via Toronto till Köpenhamn med Air Canada. Samtliga flyg med business. 4 personer, två amex 2-1 vouchers och 280 000 poäng fattigare, med resa i mitten av december och över julen. Känns som en helt ok julklapp.
Klarade du dig med 280 000 poäng trots routing via Canada?
Har för mig att Eurobonus av någon märklig anledning lade på rejält med poäng via nordamerika.
I mitt fall löste det alltid ut extra bonus kostnader till Karibien via USA osv.
 
Toppen