Senaste nytt

Avianca Lifemiles Complimentary/Courtesy upgrades .. Det gör dom bra.

Mikeswe

Medlem
Eftersom jag känner att jag inte bidrar så mycket avseende bonusprogram i Europa tänkte jag ändå slå ett slag för en mycket bra fördel i Sydamerika med Avianca Lifemiles avseende "Complimentary/Courtesy upgrades".

Vet att det är en hel del som använder detta bonusprogram endast för den (tidigare?) bra tillgängligheten, tillgång till First vid *A awards, poängköp osv. Om det är någon som även har en del resor i Sydamerika och funderar på en *A Elite status i denna delen av världen så kan jag hitills rekommendera programmet även för detta.

Var ganska ingrodd vad gällde mitt Eurobonus ganska många år även här i Sydamerika och det hängde kvar tills förra året (lade istortsett all intjäning även på alla resor med Avianca till EB).

En av mina kollegor skaffade Avianca Lifemiles, och nådde relativt snabbt till LM Gold genom att flyga med Avianca, medans jag förringade detta program ganska stort. Men tji fick jag... Medan jag ordagrant var tvungen att vifta med mitt EBD kort, och t.om. fick förklara ett antal gånger vad SAS var för att få komma in i loungerna , så hade min kollega en stor fördel redan innan vi ens
kommit till flygplatsen..

På alla flygningar vi hade gemensamt och där det var svårt, för mig som köpte resorna, att motivera annat än Economy, blev nästan samtliga hans resor automatiskt uppgraderade c:a 2-3 dagar innan avresa från Economy till Business. Och i de fall de inte uppgraderades, så fanns det stor "möjlighet" vid incheckning att en Avianca representant skuffade bort mig och sade leende till min kollega något i stil med:

- "Estimado Señor ... tenemos por acá un ascenso en su nombre" (kära Herr ... här har vi en uppgradering i ert namn).

Till detta kan tilläggas att Avianca Elites (Gold/Diamond) många gånger behandlas så mycket bättre att det märks.

Erkänner att man kände sig lite snopen första gången och trodde man skulle behöva sätta mig bakom skynket på alla gemensamma flygningar man hade bokat.. tills Avianca personal vid detta tillfälle också tillade att "självklart gäller också uppgraderingen alltid companions på samma bokning ".

Dvs med kollegans Gold-status i LM (som endast är näst högsta statusen i LM), så blev jag också mer än gärna uppgraderad till Business vid platstillgång.

Inte mig emot, och något som fick mig att tänka om min status här. Även om jag har kvar mitt EBD, går det inte direkt varmt längre (åtminstone inte avseende Avianca flyg).

Räknar man på uppgraderingsratio både på domestic & internationella flyg med Avianca har den hittills varit mkt bra (skulle vilja säga att efter man fick sitt egna LM Gold så ligger den på 12 av 15 (både inrikes/internationella flyg).

Kanske bra att veta för de eventuella personer som kör Bogota som *A hub för Sydamerika.

Att veta (efter officiell info och samtal med Avianca/Lifemiles) angående Lifemiles complimentary/Courtesy upgrades:

• Lifemiles Elite medlemsnummer skall vara inskrivet vid bokning för att automatisk uppgradering skall aktiveras.

Kan dock även läggas till via länk: Add your frequent flyer number (denna hittas även lite dolt på Lifemiles sida)

• Om max 2 personer är inskrivna i samma reservation som en person med Elitestatus (Diamond/Gold) så uppgraderas även den andra personen vid erhållande av förmån (platstillgång).

• Automatisk uppgradering (2-3 dagar innan flygning) ges om tillgång finns i klassen I. Först ges förmånen till Lifemiles Diamond, därefter till LM Gold, därefter LM Silver.

• Om plats finns i Business vid avresedag så sker uppgradering normalt via upgrade list (Först Lifemiles Diamond därefter LM Gold och sist LM Silver). Har varit med om att detta sker antingen vid incheckning, Avianca Lounge eller vid boarding

• Gäller inte Avianca Super Promo fares (U,T,S) i Colombia, Peru, Ecuador eller Centralamerika, men alla biljettklasser på övriga internationella flyg. Vad som är ganska trevligt är att många gånger så kostar vanlig Economy (Y) mindre än deras Promo Fares, då Avianca har en hel del andra kampanjer.

Inofficiellt (och ta det för vad det är):

• Uppgradering vid flygplatsen verkar endast fungera om man gör en request antingen vid Check-in eller lounge (de få gånger uppgradering ej gått igenom, så har jag glömt att säga till vid incheckning att jag även skulle vilja ha en plats i Business om det finns tillgängligt). När man gör förfrågan klickas det nämligen febrilt på tangentbordet, och svaras "-Ok, då har jag skickat förfrågan"

• Jag har sett LM Diamond medlemmar som har t.ex. med sig två vänner och pratar lite snällt med personalen i incheckning och får sätta upp bägge för uppgradering till Business på listan (om det finns plats).

• Det är tillgång i klassen I som gäller. Vilket med min begränsade kunskap, endast verkar vara "Business award" (?), enligt min erfarenhet (eller tur?), så verkar det generellt som att finns det platser i Business så ser Avianca detta som ett bra sätt att tillfredsställa sina Elites med complimentary/courtesy upgrades (Samma gäller LATAM enligt eget tycke har en usel Customer Service, men courtesy upgrades..det gör dom så länge plats finnes och om du är LATAM Platinum/Black). Ett exempel på detta var var en linje med AV's 787, där ingen upgrade alls triggades. Väl i ett säte i Y, kommer cabin crew fram i en halvtom Eco kabin och säger "- Och här sitter du Mr. Mikeswe. Skulle du inte sitta bättre i Business?".. Därefter var det bara att flytta fram.

• Som LM Silver var jag endast med om att bli uppgraderad inrikes i Colombia (enligt sidan verkar det som LM Silver också skall funka long-haul vid tillgänglighet, men som LM Gold så är definitivt även dessa linjer inräknade, t.ex. BOG-LHR, BOG-MAD etc.). Med tanke på de generösa uppgraderingarna så finns det nog inte så mycket möjlighet för Silver på internationella flyg heller.

Säga vad man vill om Avianca. Har nämnt i olika trådar att det är lite sisådär med servicenivå etc. i Business, men uppgraderingsfunktionen .. Ja.. hitills har den fungerat riktigt, riktigt bra..

Dessutom är det ju definitivt skillnad mellan Economy/Business på Avianca inrikes. Inga lie flat säten och servering av de finaste champagnerna, men trots allt stora säten på A319/320/321 i 2-2 konfiguration med bra recline och ändå relativt ok utbud avseende dryck: Typ Läsk, Chivas, lokal rom, något Chilenskt vin och domestic öl - Club Colombia/Aguila.

Är numera ett sant nöje att få dessa små mail i inkorgen..

IMG_4961.JPG
 

Mikeswe

Medlem
Kan inte mer än att hålla med. Tycker SAS har mycket att lära för att tillfredsställa sina Elites.

Att tjata till sig en flaska vatten i Go som EBD är inte ok tycker jag.

Däremot så undrar jag hur länge Avianca kommer hålla på med denna typen av complimentary upgrades.

T.ex så statusmatchar man ju historiskt ingen i Avianca/Lifemiles, och säkerställer ju på så sätt att dom som faktiskt är Elite har fått status genom att flyga mycket med just Avianca (du måste dessutom ha flugit ihop en del av poängen/segmenten med just Avianca inte bara Star Alliance för att få Elitestatus)

Dessutom låg ju Colombianska passet för några år sedan ganska långt ner på listan som ett av de absolut sämsta passet i världen att resa visumfritt på. Det har snabbt klivit på listan, samtidigt som ekonomin går på högvarv (numera visumfritt i schengen, hela Central/sydamerika, öppnar ngt land i Asien varje månad, enkelt att få visum till USA etc.). Folk flyger ju ganska mycket numera i samband med "ekonomi=pengar" och "visumfritt=möjlighet", så tror ordet "Elite" kommer urvattnas i detta programmet med.

Tror personligen detta också kan återspeglas i de historiska fördelarna av programmet som man tidigare kunnat få utanför landet (dvs resa med poäng / tillgång etc.) är det inte så mycket folk som har haft möjlighet till eller sett själva fördelarna till historiskt just inne i landet, men nu finns det mycket mer internationella förbindelser/affärer, banker kopplade till Lifemiles osv. och Lifemiles finns det möjlighet att tjäna på allt här just nu.

Men under tiden så kan man ju iallafall passa på att njuta av möjligheten som ges.
 
Last edited:

Mikeswe

Medlem
Till de inofficiella punkterna tidigare , kan man även tillägga att bokningsklass U/T/S (Super-promo) också verkar funka "åtminstone ibland" med complimentary upgrades inrikes på flygplatsen :) Nu på AV9717 (en av deras äldre A320).. Ganska fullt i C, bra med säten över i ekonomi. Uppgraderad med companion.

IMG_5087.JPG


IMG_5081.JPG
 
Toppen