Senaste nytt

Avdrag för flygresor

Hur fungerar det egentligen med avdrag för flygresor? Får jag exempelvis dra av en flygresa mellan Stockholm och Barcelona (avsett för privatresa) på företaget? :)
 

samet

Medlem
Hur fungerar det egentligen med avdrag för flygresor? Får jag exempelvis dra av en flygresa mellan Stockholm och Barcelona (avsett för privatresa) på företaget? :)

Behövs mer information för att kunna svara på det korrekt. Du har säkert någon som hjälper dig med ekonomin, de kan svara på det. Annars några snabba googlingar så får du svaret från skatteverkets regler vilka krav som behöver uppfyllas för att ta resekostnader på företaget och om det är en förmån eller ej.


Kanske inte så smart att ställa denna fråga på ett publikt forum i ditt riktiga namn heller.

Är nog ingen fara med ett relativt vanligt namn som TS har. Skatteverket har dessutom bättre saker för sig än att lusläsa BC.

Dina grannar däremot, de skall du passa dig för. Den svenska avundsjukan är skäl till många anmälningar.
 

Alf

Medlem
Det är ganska enkelt i grunden, privata saker drar man av i sin privata deklaration. Det som betalas av företaget är kostnader som har med företagets verksamhet att göra. Ett gott råd om du driver ett företag, skilj på privata kostnader och företagets. Det blir bara krångligt om du blandar ihop det.

Har du nu gjort som du skriver skall företaget ta upp det som en skattepliktig förmån för dej som du i sin tur betalar skatt på. Företaget skall dessutom betala arbetsgivaravgift på förmånsvärdet.
 
Finns det inga sätt att häva att den privata resan har med företaget att göra? Exempelvis så kommer jag att träffa en kund i samband med resan.
 
Toppen