Senaste nytt

Avbokningskostnad på Qatar Airways?

holmgren75

Ny medlem
Hej!
Som ny användare i detta forum hoppas jag att ni kan sprida lite klarhet i mina frågor angående qatar airways straffavgifter.
Jag, min man och våra två barn bokade en resa till Thailand med qatar airways mellan arlanda-doha-bangkok. Tyvärr började resan med inställt flyg från Luleå pga snöoväder i Stockholm (vi hade ej bokat allt i en paketresa), vi tog oss inte till Stockholm trots flera ombokade biljetter och missade alltså vårat flyg från arlanda med qatar airways.
Började söka upp kontaktinformation till qatar för att informera att vi ej kommer kunna nyttja biljetterna, när vi äntligen fick tag på någon på huvudkontoret (ca 2 timmar innan take off) som pratade värdelös engelska så pratade han om "penalty fee for no-show" på 455 USD per person och resväg. Vi förstod inte vad han egentligen menade om det gällde vid ombokning (vilket vi inte gjorde/har gjort) eller att vi missade vår flight.
Gick in på hemsidan (dagen efter det missade planet) och lyckades hitta där vi kunde "cancel our booking" och få "refund" (vilket var ca 75% av biljettkostnaden, samt att vi har fått ett bekräftelse mail). Vi har läst på alla sidor/forum men blir mer förvirrad än klok...

Jag undrar helt enkelt:
- Kommer vi att drabbas av "no-show"-avgift när vi endast missade flyget + begärde återbetalning (som vi endast förstod var flygskatt), vi har INTE ändrat biljetten på något sätt (vi har alltså INTE bokat något nytt flyg).
- Önskar endast seriösa svar och inga spekulationer, gärna svar av er med erfarenhet av qatar airways!
Tack på förhand!
 

Senator

Moderator
Hej och välkommen till oss. Låter som en tråkig situation. Innan vi kommer med konkreta tips, så skulle jag vilja veta om resan mellan Luleå och Stockholm. Det låter som att ni hade detta på en seperat biljett? Stämmer det? Skulle ni landa samma dag? Hur mycket tid hade ni planerat mellan flygresorna?

Jag tänker spontant det finns några vägar framåt, men lite beroende av ovan svar skulle jag i alla fall rekommendera olika vägar framåt.
 

holmgren75

Ny medlem
Tack för svar.
Det stämmer att vi hade bokat Luleå-Stockholm på separat biljett. Tanken var att vi skulle landa i Stockholm 18.20 och flyget från Stockholm till Doha skulle gå 21.45. Väl på flygplatsen i Luleå chansade vi till och med och bokade nya biljetter från Umeå flygplats (som ligger cirka 35 mil från Luleå). När vi hade ca 10 mil kvar fick vi veta att även det var inställt (flyget skulle gått 19.20).
 

Senator

Moderator
Tack för svar.
Det stämmer att vi hade bokat Luleå-Stockholm på separat biljett. Tanken var att vi skulle landa i Stockholm 18.20 och flyget från Stockholm till Doha skulle gå 21.45. Väl på flygplatsen i Luleå chansade vi till och med och bokade nya biljetter från Umeå flygplats (som ligger cirka 35 mil från Luleå). När vi hade ca 10 mil kvar fick vi veta att även det var inställt (flyget skulle gått 19.20).

Ok, tack för detta. Då är situationen lite svårare eftersom rent juridiskt har ni väldigt lite att gå på. Ert avtal med Qatar Airways gäller Arlanda till Bangkok via Doha, så ni kommer behöva lite välvilja från Qatar här tror jag.

Jag skulle göra följande:
1. Jag skulle be SAS ta fram ett underlag som visar att ni har köpt biljetter Luleå - Arlanda samt Umeå - Arlanda (om ni inte har kvar dessa)
2. Jag skulle be SAS ta fram ett underlag som visar att dessa två flighter blev inställda. Alternativt, kan du använda informationen med datum och SAS flightnummer till Qatar som kan verifiera detta
3. Jag skulle skriva till Qatar med all information. Men innan skulle jag bestämma mig för vad du önskar: är det att boka om till framtida datum eller återbetalning av värde
Kontakt med Qatar här: https://www.qatarairways.com/en-se/contact-us.html

Jag kan annars tipsa att olika former för Private Message (PM) via Twitter har visat sig vara väldigt bra för att kontakta flygbolag. Jag har inte det specifikt för Qatar, men svar som jag har sökt andra ställen har jag fått via den kanalen.

Kontentan är ganska tråkig: när man reser på olika biljetter på olika bolag så finns det en del fallgropar. Jag hoppas det löser sig på bästa möjliga sätt.
 

taxvalp

Medlem
Trist situation! Kolla också hemförsäkring/kortförsäkring för det kort ni betalat resan med. Beroende på försäkring kan det gå att få ersättning för missad anslutning/outnyttjad resa även om man reser med separata biljetter.
 

holmgren75

Ny medlem
Ok, tack för detta. Då är situationen lite svårare eftersom rent juridiskt har ni väldigt lite att gå på. Ert avtal med Qatar Airways gäller Arlanda till Bangkok via Doha, så ni kommer behöva lite välvilja från Qatar här tror jag.

Jag skulle göra följande:
1. Jag skulle be SAS ta fram ett underlag som visar att ni har köpt biljetter Luleå - Arlanda samt Umeå - Arlanda (om ni inte har kvar dessa)
2. Jag skulle be SAS ta fram ett underlag som visar att dessa två flighter blev inställda. Alternativt, kan du använda informationen med datum och SAS flightnummer till Qatar som kan verifiera detta
3. Jag skulle skriva till Qatar med all information. Men innan skulle jag bestämma mig för vad du önskar: är det att boka om till framtida datum eller återbetalning av värde
Kontakt med Qatar här: https://www.qatarairways.com/en-se/contact-us.html

Jag kan annars tipsa att olika former för Private Message (PM) via Twitter har visat sig vara väldigt bra för att kontakta flygbolag. Jag har inte det specifikt för Qatar, men svar som jag har sökt andra ställen har jag fått via den kanalen.

Kontentan är ganska tråkig: när man reser på olika biljetter på olika bolag så finns det en del fallgropar. Jag hoppas det löser sig på bästa möjliga sätt.

Eftersom att vi inte har fått någon straffavgift än, vet vi inte om man vågar börja "rodda" i det. Tack för svaren, ha en bra kväll!
 

Senator

Moderator
Eftersom att vi inte har fått någon straffavgift än, vet vi inte om man vågar börja "rodda" i det. Tack för svaren, ha en bra kväll!

En kontrollfråga till om jag förstår ditt första inlägg korrekt. Ni har alltså begärt återbetalning redan? Sen är det tyvärr så att just nu har ni betalat straffavgift: nämligen 100% av kostnaderna för biljetterna. Nu är frågan hur mycket som ni kan få tillbaka. Ursäkta, en lång dag så min läsförmåga är sämre än vanligt :)

Kolla också med försäkringen som @taxvalp nämner, både kort och hemförsäkring.
 

holmgren75

Ny medlem
Trist situation! Kolla också hemförsäkring/kortförsäkring för det kort ni betalat resan med. Beroende på försäkring kan det gå att få ersättning för missad anslutning/outnyttjad resa även om man reser med separata biljetter.

Tack för svar! Genom hemförsäkringen och även kortförsäkringen får vi inget tillbaka då dem säger att resan inte var "påbörjad"... Svårt att påbörja en resa då första flyget är inställt och det är 100 mil till Stockholm. Kostnaden för LLA-ARN samt UME-ARN får vi återbetalt via SAS. Det var mer qatar flyget som vi är oroliga över.
 

Agö

Medlem
Tack för svaren, ha en bra kväll!
Slutligen ska du se till att begära ersättning av SAS enligt EU-reglerna för inställda flyg. Det verkar som att SAS har valt att betala ut ersättning för söndagens fullkomligt oacceptabla händelser vid Stockholm Arlanda.

Om inte annat kan det ge 250 x 4 EUR.
 

holmgren75

Ny medlem
En kontrollfråga till om jag förstår ditt första inlägg korrekt. Ni har alltså begärt återbetalning redan? Sen är det tyvärr så att just nu har ni betalat straffavgift: nämligen 100% av kostnaderna för biljetterna. Nu är frågan hur mycket som ni kan få tillbaka. Ursäkta, en lång dag så min läsförmåga är sämre än vanligt :)

Kolla också med försäkringen som @taxvalp nämner, både kort och hemförsäkring.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Den totala kostnaden för biljetterna ARN-DOH-BKK var ca 22 800 kr och i bekräftelsemejlet från qatar godkänner dom att återbetala 16 492 kr. Är det dom återstående 6000 kr som är straffavgift menar du? :)
 
Toppen