Avboka och få värdecheck (SAS och effekterna av covid-19)

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av molntankar, 16 Mars 2020.

  1. molntankar

    molntankar Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Screenshot_20200316-070128.jpg

    Möttes av detta på en bokning denna morgon.
     
  2. PRJml2ENIpiC1e3L

    PRJml2ENIpiC1e3L Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Antar att det är samma erbjudande som det som står under Refund här: Message - Traffic Information | SAS

    jag har en resa till LAX 15 april och jag får inte den möjligheten.
     
  3. molntankar

    molntankar Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Min resa ovan skulle ske redan nu på fredag. Man kan ju tänka sig att de avvaktar med resor planerade för längre fram i tiden. Jag kan också tillägga att detta rör sig om en F&F resa.

    Om jag tittar på en resa i mitten av maj som jag har bokat så får jag än så länge inte samma möjlighet.
     
    PRJml2ENIpiC1e3L gillar detta.
  4. Gizmokvack

    Gizmokvack Medlem

    Ort:
    Jönköping
    Land:
    Sverige Sverige
    Min resa till Kina i april ställdes in för ca 1,5 vecka sedan. Jag ringde SAS som avbokade den och jag skulle få pengar tillbaka. Jag har fortfarande inte sett röken av pengarna och det ligger väl lite i farans riktning att jag nu istället kommer att bli erbjuden en värdecheck.
     
  5. Canadien

    Canadien Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    I normala fall burkar det ta 1-4 veckor att fa aterbetalning. Kan sakert ta langre tid nu
     
    Mr Basic och Gizmokvack gillar detta.
  6. pswe

    pswe Medlem

    Ort:
    ARN / CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Enligt infomrationen SAS ger på sin hemsida så erbjuds återbetalning för inställda flygningar, värdecheck kan erhållas för samtliga. Så medinställd flygning så kommer det säkert pengar.
     
    molntankar, Gizmokvack och Nemo gillar detta.
  7. molntankar

    molntankar Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Bra inlägg. Tänkte inte ens på det, men det är som du säger, det står klart och tydligt på SAS webbsida:

    Mitt flyg från ovan är till Estland som bekant har stängt sina gränser, vilket rimligen betyder att SAS måste ställa in flyget.

    Man kan anta att det är mer fördelaktigt för SAS att dela ut värdecheckar istället för att betala tillbaka pengar, varför de säkert försöker få sina resenärer att frivilligt välja värdecheck snarare än att avvakta att flyget ställs in.
     
  8. chazzie

    chazzie Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Om jag tolkar detta rätt så måste man boka en ny resa med utresa senast 30 sept för vouchern? Hade inte ett år varit mer rimligt? Mina föräldrar samt några fler skulle åka till Svalbard nu i april för att kunna bland annat ta del av vintersäsongens aktiviteter (skoterturer till olika destinationer), men det är ju inte direkt möjligt att genomföra i september/oktober, åtminstone ingen garanti att vinteraktiviteter är igång ännu... Det går så klart att boka en annan destination, men i regel har ju en resa vissa mål och tankar bakom dem.

    Vet någon om detta gäller inrikesresor också? Har en UME-ARN-UME i maj (anslutning för en resa med Swiss till norra Italien) som inte blir av p.g.a. fortsättningsresan, får man voucher för inrikes också?
     
    Flyer722 gillar detta.
  9. joda

    joda Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Samma fråga för mig. Ska (skulle) till Irland om ett par veckor, men jag är inte så sugen på en voucher då jag inte vet när jag kan åka nästa gång. Siktar nog på nästa vår. Är det bara att vänta på att SAS ställer in flyget och få pengar tillbaka, eller riskar man något med det?
     
  10. PRJml2ENIpiC1e3L

    PRJml2ENIpiC1e3L Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ja du ska få voucher för inrikes men eftersom den är i maj så kan du inte få de redan nu utan där är de nog bara att avvakta :
    Message - Traffic Information | SAS
    • Valid for flights to all areas (EU, Instrascand, Domestic, US, Japan)
     
    chazzie gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×