Senaste nytt

Att tänka på när jag bokar resa till Sydney?

Mr Planning

Medlem
Hur går resonemanget i Australien, en hel värld väntar på vaccinera sig, hur ligger dom till med dom planerna?

Besökare som är vaccinerade, som visar upp ett negativt test, finns det inget intresse att öppna upp?
 

Berglund

Medlem
Besökare som är vaccinerade, som visar upp ett negativt test, finns det inget intresse att öppna upp?
Jag tycker Australien är väldigt tydliga med att de inte vill ha in smittan, punkt. En vaccinerad person förutsätts fortfarande kunna bära in smittan i landet, även om denne inte själv blir sjuk eller uppvisar symptom. Varför chansa?
 

intuition

Medlem
Hur går resonemanget i Australien, en hel värld väntar på vaccinera sig, hur ligger dom till med dom planerna?

...

Jag tycker det har svängt lite fram och tillbaka. Men nu verkar det röra på sig.


Här nämns vaccin-start i mars och ett schema som ska vaccinera 80% av befolkningen innan oktobers slut.
Australians will be ‘fully vaccinated’ against Covid by October, Greg Hunt says | Health | The Guardian

Här sägs att man ska tidigarelägga starten till "början av mars". Detta bygger på att 80 000 doser i veckan börjar skeppas i slutet av januari, så skrivet i sten är det inte.
Greg Hunt faces mounting pressure to hit accelerator on vaccine rollout | Health | The Guardian

Och en dag senare verkar man ha ökat takten ytterligare och menar att start ska ske i februari
Australia to roll out Covid vaccine in February, with goal for 4m jabs by March | Vaccines and immunisation | The Guardian
 

intuition

Medlem
...
Frågan är vad som sker därefter?

Ja, det är just det som är 10 000 kr frågan.

Jag har inte hört några antydningar om någon sorts inriktning "efter covid". Och det kanske inte är så konstigt om man har antagit en isolationistisk strategi och inte heller vet exakt hur väl programmet kommer att fungera och hur fort.
 
D

Deleted member 30163

Guest
En airbridge kraver ju att Australien ar med pa noterna och gar med pa det? Det ar ju inte sa att Emirates eller Qatar unilateralt kan oppna upp nagot. Sannolikheten for det ar nog lika med noll.
Ja, det är ju implicit vad en air bridge betyder? Det är ju två länder som kommer överens om förutsättningarna (på båda sidor) innan den kan öppnas. Det har ju skett mellan europa och usa på några destinationer.

Finns airbridge kvar till Nya Zeeland?
 

ekf

Medlem
Ja, det är ju implicit vad en air bridge betyder? Det är ju två länder som kommer överens om förutsättningarna (på båda sidor) innan den kan öppnas. Det har ju skett mellan europa och usa på några destinationer.
Fast en airbridge till Australien lär ju inte hända så länge Australien inte vill ha dit potentiellt smittade personer...

Ett PCR-test garanterar ju inte att man är frisk, bara att man med stor sannolikhet var det när testet gjordes... och det är inte säkerställt ännu att vaccin skyddar andra mot vidarespridning av viruset även om den vaccinerade är frisk i övrigt.
 

igelkotten

Medlem
Ja, det är ju implicit vad en air bridge betyder? Det är ju två länder som kommer överens om förutsättningarna (på båda sidor) innan den kan öppnas. Det har ju skett mellan europa och usa på några destinationer.

Finns airbridge kvar till Nya Zeeland?

Jo, men i detta fallet ar ju Australien "corona-fritt", och har darmed bara att forlora pa en air bridge. Australiens approach ar ju valdigt lik den de har gallande inforsel av livsmedel och djur, dvs valdigt restriktiv for att skydda sin island-nation. NZ har knappt nagon corona.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Fast en airbridge till Australien lär ju inte hända så länge Australien inte vill ha dit potentiellt smittade personer...

och har darmed bara att forlora pa en air bridge

Jag håller helt med, hela mitt inlägg (en bit tillbaka) gick ju på ren spekulation om det skulle kunna ske, inte att något flygbolag helt plötsligt skulle ta något sådant intiativ självmant, men att vara drivande. Quantas har ju uttalat sig om vaccination och resande.

Med tanke på vilken öppenhet EU har, och förtroende om vaccination, och om det visar sig att vi inom 6 månader kanske har vaccinerat 95% av alla invånare, då kan det ju ske ändringar.
 
Toppen