Senaste nytt

Att resa med American Airlines (AA) - ”A tale of two airlines in one”

Senator

Moderator
Bäste American Airlines,

Jag ber hemskt mycket om ursäkt att jag en gång i 2012, ovetande och ny med er, startade denna tråd. Ni tar så bra hand om mig, också när jag gör bort mig själv..

Bokning
Tack att er plug-in från Google Flights till AA.com i Sverige funkar så bra. Det gör det busenkelt att slutföra en komplex resa som jag har hittade i A-klass på rutten ARN-LHR-EWR,LGA-MIA-NAS-LGA,JFK-LHR-ARN.

Tack till EXEC PLAT kundtjänstmedarbetaren Betty i Dallas (ping @Canadien det är det här jag menar) som tålmodigt tog tid att kolla alla andra alternativ jag kom med innan 24t öppet köpstiden gick ut. Inte bara det, men också bokade min YYZ-JFK envägs gratis utan snack. Det gick inte att bygga denna in som jag önskade.

Proaktiv kommunikation
Tack för att ni när jag landade på EWR tisdag 20:e augusti meddelade både via AA-appen och email att min code-share med British Airways JFK-LHR den 22:e augusti var inställt och att ni proaktivt hade bokat mig på en annan flight. Detta medan t.ex. ExpertFlyer visade att BA114 skulle avgå som planerat.

Tack till Sam i Dallas på EXEC PLAT desken som jobbade med mig att hitta lösning eftersom jag hade en separat biljett YYZ-JFK. Vi gemensamt kom fram till att AA104 var säkraste valet på hemresan, och när British Airways var fullbokat LHR-ARN, så hittade du snabbt en SAS Plus plats LHR-ARN utan snack.

Resdagen LGA-NAS-LGA
Tack till agenten på LGA som snabbt bokade mig om till första connection LGA-MIA-NAS när jag dök upp tidigt.

Tack till gate-agenterna på NAS som försökte få mig med på tidigare plan. Första var helt fullt, och tack att jag fick sista platsen på nästa så jag inte behövde hänga så länge.

Tack till den väldigt trevliga loungevärdinnan i Flagship Loungen i Miami, som utan att tveka utfärdade ett pass till Flagship Dining trots att min First var nästa dag.

Tack till alla som jobbade i Flagship Dining som hanterade min barnsliga nyfikenhet med största respekt. Det ni bjuder på är världsklass.

Tack till agentera i Flagship som gjorde allt i deras makt att få mig på en tidigare flight.

Men störst tack denna dag går till Kaptenen på AA1171 som var en person med hög kundkänsla. Det var som vanligt kaos på LGA, och ett antal förseningar. Kaptenen hade ett antal utmaningar: curfew på LGA 01.00 samt en besättning som närmade sig tjänstetiden. När jag frågade agenten om jag skulle ta den andra flighten stod han bredvid: "Mr. Senator, I will get you there first. Trust me". Det gjorde jag.. När jag satt på min plats 2E kom han bara till mig: "Mr. Senator, I have negotiated an earlier slot. I will have you at the gate 11.53pm". Så blev det. Makalös personlig service.

Hemresan, nära en stor smäll
Men jag vet knappt vad jag skall börja med min tack den 22:e augusti. Jag hade spelat ett högt spel, och det kunde ha slutat med en dyr läxa. Jag hade bokat separata biljetter på en sträcka som jag vet är ganska känslig: nämligen YYZ-JFK. Jag åkte till Pearson, checkade in och kollade läget. Inkommande kärra var i någorlunda i tid. Vid incheckning kollade vi läget på tidigare flighter och det fanns nu plats med BA från JFK, men vi bestämde vänta till ankomst. Eftersom min hemresa var ändrat på grund av en inställd avgång, fanns det en öppning för mig att boka om denna o-flexibla biljett.

Gick upp till Admirals Club där jag träffade det glada gäng som jobbar där. Har träffat några ett par gånger innan. Tyvärr är stället lite underdimensionerat runt 16.00-tiden under peak trafik. Pratade med en trevlige herre som alltid har jobbar där vid mina besök, och han sa ”Mr. Senator, New York looks good today. All flights have been on time.”

Nära boarding gick jag till gate A6, och såg ERJn tömmas. Efter en stund ser jag att den sista anställda också går ut, medan telefonen ringer konstant, Avgång är 17.15, klockan 17.05 ser jag att hela besättningen lämnar och inget ny besättning i sikte. Jag får en olustig känsla. En ny agent är nu på plats och jag råkar höra hon säga till en annan resenär ”wheels up 9:15pm”. Den andra agenten kom tillbaka ”so you have broken the news”? Jag var redan på väg upp trappan.

Tack räcker inte för det som sedan sker. Jag går tillbaka till Admiralen, väntar inte på hissen men i rask takt går upp trappan. ”Guys, I have a problem and I need some help”. Jag förklarar läget och undrar på om jag kan få hjälp. Här händer det saker. Herren som jag aldrig minns vad heter: ”Mr. Senator, we are going to try to see how we best get you home tonight. We will have to call the back office people, I will have Coleen do that while I look for alternatives”. Så han börjar söka: BA är fullt det vet jag, han kollar Lufthansa och Air Canada också. Coleen ringer och uppger mina PNRs. Jag står bredvid och jag hör henne: ”Yes, I will tell Mr. Senator that this is an exception and he is not normally entitled to this change.”

Mina två vänner hittar tillslut en rutt YYZ-ORD-LHR med BA First A380 (F1, A0, J0,0000000000) och ber agenten ta denna. Insisterar att YYZ-ORD har J1, och att jag skall ha denna. Medan samtalet plingar det ett mail från AA att min YYZ-JFK är avbokat och återbetalning på gång. Det var det minsta av mina bekymmer och ohört snyggt. Jag har också Lounge Manager på plats och vi pratar lite om Flagship Dining. Hon fixar sedan en plats så jag kan sitta. Så tre front-line anställda (inkl. Lounger Manager) pysslar med mitt problem, medan jag dricker (rätt nervöst) bärs.

Tacksam är bara förnamnet. Men jag känner mig väldigt uppskattat som OneWorld Emerald måste jag erkänna. Men att boka av en icke återbetalningsbar biljett, ändra routing på en icke ändringsbar, icke återbetalningsbar biljett när jag själv befinner mig på fel plats UTAN kostnad är världsklass. Tack, tack och åter tack.

Ödmjuka, hängivna, och varma hälsningar
Senator, er fan
 
Toppen