Senaste nytt

Att resa med American Airlines (AA) - ”A tale of two airlines in one”

AABack2ARN

Medlem
Mmm. Har prövat deras F i 77W vid ett par tillfällen nu. Har dock inte prövat deras nya C så jag kan enbart jämföra med gamla C och där är skillnaden som bekant ganska stor. Skulle tro att skillnaden är betydligt mindre nu. Men F har ofrånkomligen mer plats än C.

Skillnaden mellan F i 772 och i 77W är ganska liten även om den helt naturligt känns lite nyare i 77W. IFEn är uppdaterad. Jag tycker personligen det är lite lite med 8 platser i nya F eftersom det kan bli lite nästan klaustrofobiskt men det skall ge en mer personlig service. Sämre utrymme för handbaggage i nya F då det inte finns hatthyllor ovanför 1D och 1G.

Maten har jag fått för mig är ganska likartad mellan C och F med kanske lite bättre vinutbud i F och bättre dessertutbud.

Blir snart dags för två nya turer med nya F mellan LHR-LAX. Får se om jag märker någon ytterligare skillnad då.
 
Jag har sedan i somras gjort tre flygningar i F på 77W. Skall försöka få ihop ett lite reportage från senaste flygningen (1/1 2014) den närmsta tiden. Dock utan bilder tyvärr men det kan man ju se på andra ställen om man är nyfiken.
 

agehall

Medlem
Bagagehanteringen är helt klart under all kritik. Förra året söp de bort mina väskor två gånger på samma flight (de hittade dem och tappade bort dem igen!). I år har de lyckats repa en Samsonite Cubelite så den ser ut som att man kört sandpapper på den samt haft sönder ett hjul. Hur f-n lyckas de?
 

AABack2ARN

Medlem
Att de hanterar baggage ganska hårdhänt håller jag med om. Har hitills haft ganska tur med att väskorna kommit fram samtidigt som jag själv med ett undantag. Men då var det baggagehanteringen på Arlanda som strulade och BA lyckades tappa bort väskorna redan innan vi lämnade Stockholm!
 

Senator

Moderator
Att de hanterar baggage ganska hårdhänt håller jag med om. Har hitills haft ganska tur med att väskorna kommit fram samtidigt som jag själv med ett undantag. Men då var det baggagehanteringen på Arlanda som strulade och BA lyckades tappa bort väskorna redan innan vi lämnade Stockholm!

Vi skulle bara vara nöjda om väskorna kom fram...
 

Storsteffe

Medlem
Bagagehanteringen är helt klart under all kritik. Förra året söp de bort mina väskor två gånger på samma flight (de hittade dem och tappade bort dem igen!). I år har de lyckats repa en Samsonite Cubelite så den ser ut som att man kört sandpapper på den samt haft sönder ett hjul. Hur f-n lyckas de?

Såg lastningen på Miami i mellandagarna och är inte alls förvånad, däremot såg jag nog världsmästaren i väskkastning, måste ha varit 10m iaf, tydligen för jobbig att flytta vagnen...
 

Trox

Medlem
Nu reste jag förvisso i ekonomi, men AA är nog det sämsta bolag jag flugit med, ever. JFK till Cancun i en ny 737a. Kabinen iskall och dragig. Max 50 passagerare, men osynlig kabinpersonal. Mitt sällskap snäste en sur flygvärdinna åt när hon bad om vatten. Totalt sett en udda upplevelse med enbart negativ bismak.

Är de generellt så dåliga? Även om man reser eco så bör de ju ändå ge något åt sin allians guldmedlemmar.
 

AABack2ARN

Medlem
Det var länge sedan jag flög med dem i ekonomi, men jag har fått för mig att de hanterar oneworld emeralds något bättre än andra exempelvis genom en fri drink/tilltugg. Personalen är deras styrka och svaghet (tycker mig se likheter med SAS där). I bland är den riktigt jäkla bra, kul oh skojfrisk och ibland så hatar de verkligen sitt arbete och låter det synas och höras.

Utan att generalisera allt för mycket brukar New York-personalen vara ganska tuff att ha att göra med - kanske lite beroende på New York-mentalitet i största allmänhet ;)

För övrigt vet jag inte hur mycket uppmärksamhet Star Alliance-flygbolagen ger till statusmedlemmar från andra flygbolag inom alliansen...
 

Dr. Miles

Expert
För övrigt vet jag inte hur mycket uppmärksamhet Star Alliance-flygbolagen ger till statusmedlemmar från andra flygbolag inom alliansen...
Vill man ha uppmärksamhet pga sin status, är det bäst att flyga Kina inrikes.
Personalen på Air China, China Eastern och China Southern har varit mycket noga med att hälsa alla statusmedlemmar även från andra flygbolags inom alliansen i Economy class.
 

Senator

Moderator
Efter jag skrev denna tråd har jag ändrat min uppfattning. Jag har ca 20-25 segment i affärs och förstaklass, med kanske en handfull bak skynke sedan jag startade tråden. Jag märker större skillnad på regionalbolagen som AA Eagle och Envoy än Mainline AA. Samma gäller dock på United och United Express.

Jag känner mig nästan lite kunglig när jag åker AA, det finns liksom inte något som inte fixas med ett leende.

Jag tror att policyn är att OneWorld Emerald skall jämställas med AA EXEC PLAT ombord och det delas ut frikostigt av allt från vagnen.. Eller vad säger du @sembl? Du som har harvat transcont med AA några gånger där bak?

Till slut: bemöt sånna upplevelse som detta med ett genuint, större leende och trevligt utan spår av sarkasm eller ironi.. Det funkar nästan alltid, normala människor inser som oftast när man har gjort ett fel :)
 
Toppen