Senaste nytt

Att göra en retro claim?

Kimpe

Medlem
Ja det låter ju inte helt otroligt att det kan vara så. Jag kan testa skicka in manuellt för skojs skull och se vad som händer.
 
Svar till Nyström

Skall jag försöka göra när jag gjort slut på poängen. Problemet är att jag har ett par kredikort knutna till EB,
det blir lite meck men det får det vara värt. Nu har jag dessutom gjort ett antal resor med Air Baltic, dom poängen
är heller inte inne efter nästan 2 månader, jag blir så trött på EB. Det har fungerat 1-2 av 20 senaste året, det är på tok för dåligt!!!
 
Last edited:

Napapijri

Medlem
Om jag inte har boardingkort kvar, och bokade en resa via Expedia, är det kört att retro claima en rutt som inte blivit krediterad? Finns det något annat sätt att hitta sitt biljettnummer?

Flög ARN-MAN-PHL t/r, där alla rutter förutom ARN-PHL blivit krediterad (PHL-ARN blev det däremot)
 

Najk

Medlem
Bumpar tråden lite.

Jag har ett leg jag gjorde för ett år sedan med UA inrikes i USA som inte har registrerats på EB. Samtliga andra leg har kommit in. Är det för sent att försöka med en efterregistrering nu? Tror jag har boardingkort sparat någonstans.

Hade varit skönt att få 1000p utan att behöva köpa reflexväst eller linsvätska ;)
 

SK1989

Medlem
Bumpar tråden lite.

Jag har ett leg jag gjorde för ett år sedan med UA inrikes i USA som inte har registrerats på EB. Samtliga andra leg har kommit in. Är det för sent att försöka med en efterregistrering nu? Tror jag har boardingkort sparat någonstans.

Hade varit skönt att få 1000p utan att behöva köpa reflexväst eller linsvätska ;)
Du kan bara efterregistrera upp till 6 mån efter avslutad resa...
 

Mr Carter

Medlem
Genomförde en flygning 14 Februari i år med US mellan CLT och EWR i First Class (A). Upptäckte efter en tid att inga poäng registrerats på mitt konto så jag försökte efterregistrera på SAS hemsida och det fungerade som vanligt inte. Jag tog då en kopia på mitt boardingkort och skickade det tillsammans med angivet formulär till ebretro@sas.se den 25 Juni. Den 6 September får jag svar från SAS att man nu undersöker med US om jag är berättigad till eurobonuspoäng och att det kan dröja med svaret. I dag kommer svaret från SAS som säger nej till min begäran om eurobonuspoäng :mad: De hävdar alltså att det gått mer än sex månader och att jag därför inte är berättigad till några poäng!! Från den 14 Februari till den 25 Juni är det definitivt inte 6 månader...och att det tar tid för SAS att undersöka detta känns ju inte som att jag kan lastas för.... Om jag är missnöjd med deras beslut kan jag återigen kontakta ebretro@sas.se och bifoga svaret jag fått, vilket jag gjort. Nu är ju inte detta några enomra mängder poäng men jag blir ju ändå lite fundersam hur de tänker :confused:
 

Chrille

Medlem
Jag har några travelpass-resor som blivit ignorerade av EB. Men jag hittar ingen sifferkombination som godtas som biljettnummer av SAS formulär för efterregistrering. Jag har bara ett "E-Ticket ID" på bokningsbekräftelse respektive boardingpass. Hur gör man då?


Tillägg 1:
Läste tråden igen och hittade ett svar:
Svar på din fråga är att biljettnummeret är ditt TP-nummer men framför ska du skriva till; 117-

Men det funkar inte för mig.... :(

Tillägg 2:
Fick justera TP-numret med en nolla framför för att få rätt antal siffror. OK, då är jag med i matchen igen. :)

Tillägg 3:
Poängen fanns inlagda nästa gång jag loggade in. Snabb respons. En söndagskväll... :eek:
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Väcker denna tråd till liv med en glad gubbe :)

Mina två flygningar utförda av SAS men med LX-kod postades av någon anledning inte med automatik. Anmälde dem idag via SAS hemsida där de nämner att efterregistreringen nu är "förbättrad".

Nåja, tyckte jag och skrev in alla uppgifter - förberedd på att vänta i två veckor!

En timme senare finns bägge flygningarna på mitt konto med rätt antal poäng (7500 friska Basic Points :))

Riktigt bra gjort SAS (med ett litet undantag avseende att jag inte alls borde behövt göra detta manuellt men ändå)
 

flierman

Medlem
Svar till Nyström

Skall jag försöka göra när jag gjort slut på poängen. Problemet är att jag har ett par kredikort knutna till EB,
det blir lite meck men det får det vara värt. Nu har jag dessutom gjort ett antal resor med Air Baltic, dom poängen
är heller inte inne efter nästan 2 månader, jag blir så trött på EB. Det har fungerat 1-2 av 20 senaste året, det är på tok för dåligt!!!

Problemet är ofta inte EB:s fel, problemet ligger väldigt ofta i att bolaget som du flyger med inte skickar de filer som behövs för att poängen ska gå in på ditt EB-konto. Om man ser på procenten retro-claims på sas medlemmar som flyger sas metall är den väldigt låg. Vissa bolag är väldigt dåliga på att förse SAS med rätt datorfiler så att poängen kommer in. Olika egna system och dess överföringar mellan olika bolagen ger problem mellan vissa bolag medan vissa bolags överföringar fungerar riktigt bra.

Sen finns olika externa handlings-bolags check-in-system som rapporterar dåligt, det finns sträckor som alltid fungerar bra åt ett håll där t.ex Lufthansa flyger för att utresan registreras i deras egna system medan hemresa från ex Kairo sköts av handlingsbolag där system och filer inte fungerar lika bra. Minns att det fanns specifika sträckor som alltid fungerade åt ena hållet men inte andra på grund av detta,
 
Toppen