Senaste nytt

Att göra en retro claim?

Nystrom

Medlem
Eurobonus måste vara det sämsta Bonusprogrammet,
mig veterligen är det bara dom som hatar sina kunder.

Gjorde ett tiotal resor med Turkish förra året samtliga behövdes retroregistreras
en del flera gånger men ok poängen (på tok för snålt) dök upp till sist.
Men har en långresa med ET som efter 7 månader och sex (6) påstötningar fortfarande
inte kommit in. Jag är skittrött på EB

Om EuroBonus enligt dig är sämst, varför byter du inte bonusprogram? Det finns ju många lojalitetsprogram inom *A som du kan nyttja
 
Jag retro claimade en t/r flight med TAP Portugal för ett par månader sedan. Ingen respons överhuvudtaget hittills från Eurobonus.
Nu har det passerat över ett halvår sedan resan så det lär väl inte vara någon idé att skicka om.
Blir irriterad på detta i stort sett varje dag då jag ser de sparade bordingkorten som ligger på skrivbordet... :(
 

SK1989

Medlem
SAS retro claim är löjligt dålig! Saknar poäng från en United flight sedan Februari. Först fick man vänta TRE veckor INNAN men ens kunde göra en efterregistrering! Sedan tog det ca 10 veckor innan jag fick en mail att att flighen inte får tillgodoräknas, (vilket den visst gör, fick ju poäng för hemresan i samma klass!) så nu är nytt mail skickat till SAS så lär väl få vänta 8-10 veckor till innan man får något svar...

Andra bullar är det med BAEC! Skulle registrera två Iberia flygningar som flögs den 19e Maj, fick vänta EN vecka innan det gick att efterregistrera (hade inte lagt in kortet i bokningen) därefter tog det EXAKT 19 TIMMAR innan poängen var på kontot!.. SAS har definitivt ett och annat att lära sig om det här...
 

Kimpe

Medlem
Efterregistreringsproblem

Hallå!

Jag gjorde i april denna resa KRN-ARN-CPH-ORD-YYZ.
SK hela vägen utom ORD-YYZ som var planerat AC men blev UA istället.

Vi var försenade från Köpenhamn så därför missade jag anslutningen med AC till Toronto och vart ombokad till en senare anslutning med UA.

Någonstans i ombokningen kom mitt EB-nummer bort och jag upptäckte inte det förrän långt efter det jag gått igenom säkerhetskontrollen. Nu försöker jag göra efterregistrering men jag lyckas inte.
Jag har boardingkortet men jag hittar inget korrekt biljettnummer som formuläret köper, det är en siffra för mycket på boardingkortet.

Någon lösning? Jag tror inte jag hittar det korrekta numret i något system, det var ett jäkla strul att boka om mig. Det var managers hit och dit, de hänvisade mig tillbaka till Air Canadas terminal men de hänvisade mig tillbaka till United.

Jag vet inte hur mycket poäng det rör sig om i slutändan men tänkte det kan ju vara värt att registrera ändå. Eller bara lära sig om vad det var som gick fel.
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Nu har jag förvisso bara erfarenhet av SAS Retroclaim och American Airlines Retroclaim men måste säga att AA fungerar mångfalt mycket bättre än SAS. Först och främst är det betydligt ovanligare att behöva göra en retroclaim på AA i första läget men när man gör det fungerar det oftast direkt.

Jag tror en orsak är detta elände med att det är det utförande flygbolagets regler som gäller och att mappningen mellan codeshare och verklig klass är ibland närmast "slumpartad". Därav kommer det tillbaka svar som att en flygning inte kan tillgodaräknas eller liknande. Och eftersom denna process kan ta 6-10 veckor ger man ju nästan upp och väldigt få i Sverige verkar kunna hjälpa till (men det har hänt).

Men de gånger jag lyckats med online-formuläret hos SAS måste jag säga att det fungerat väldigt bra. Registrerade tre flygningar häromveckan och i samtliga tre fall var poängen bokförda dagen efter. Dock undrar jag varför det misslyckades i första läget eftersom det var SAS själva som utförde flygningen och SAS SK*G syntes tydligt på alla boardingpass... Är det lite för många system inblandade i Star Alliance månne?
 

AABack2ARN

Medlem
Antar att du fick en helt ny biljett ORD-YYZ? Kan det vara så att det saknas en inledande nolla (vilket verkar märkligt)?

På mina boardingpass från United brukar det stå ett "confirmation number" o´vanför biljettnumret som är samma sak som bokningsreferensen. Har inte United någon "manage my booking" på sin hemsida så om du har bokningsreferensen och ditt efternamn skulle du kunna kolla där? De använder så vitt jag vet inte Amadeus så checkmytrip, där man annars kan se ett biljettnummer, fungerar nog inte.
 

Kimpe

Medlem
Ja det blev nog så att de helt enkelt skrev ut en ny biljett, planet var knappt halvfullt så det var nog inte där problemet satt.

Jag märkte nu att jag skrivit fel i förra posten, det är en siffra för mycket på det enda numret på boardingkortet som skulle kunna tänkas vara ett biljettnummer.

Är det till någon hjälp om jag säger att det troligtvis är bokningsklass I? Det är det jag kan utläsa av biljetten.

Jag har försökt kolla runt på Uniteds hemsida men kommer ingen vart där heller.
 

henke12

Medlem
Kan det vara så att det är den sista siffran som är "för mycket"?
Ibland betyder den Kupongnummer, dvs 1 för första delen av resan, 2 för andra osv..

prova att ta bort den sista!

MVH
Henke
 

Kimpe

Medlem
Kan det vara så att det är den sista siffran som är "för mycket"?
Ibland betyder den Kupongnummer, dvs 1 för första delen av resan, 2 för andra osv..

prova att ta bort den sista!

MVH
Henke

Jag tog bort sista siffran, det verkar som att systemet köper biljettnumret nu. Ett annat problem uppstår dock, jag fyller i bokningsklass I men då får jag felmeddelandet "Angiven bokningsklass ej giltig för intjäning."
Jag testar då att skriva in Y som bokningsklass, det står ett Y bakom flygnumret och det är den enda bokstaven som kan tänkas betyda bokningsklass förutom I. Då får jag felmeddelandet "Flygningen är inte poängberättigad."

Har UA lagt in en spärr av något slag på biljetten för att det var AC som bokade in mig på deras flyg innan UA godkänt det?
 

AABack2ARN

Medlem
I-klass är väl Business Class Reward på United Airlines? Det är väl inte helt otroligt att de fixade någon form av specialbiljett som inte räknas som "revenue" och därmed inte ger några poäng. Fast jag har nog alltid fått en biljett som gett poäng i de fall jag blivit ombokad så det verkar märkligt. Kanske bäst att skicka in manuellt och förklara läget (och sedan införskaffa en stor portion tålamod).
 
Toppen