Senaste nytt

Att förstå biljettreglerna och försöka maximera ut resan

Jag som känner mig rätt duktig och erfaren på bokningar och resande tycker den här tråden är avancerad. Skönt att se att kunskaperna verkligen finns i teamet :)
 
Den där OLX7Q2Z1 från AA/IB med USD 90 som baspris försvann lika fort som dök upp. Det handlar nog att vara snabb. Nu finns samma fare med USD 235 som baspris.

Nu bestämde jag att köpa näst snabbaste resan och få åka A388. Jag kommer åka genom allas favoritflygplats CDG och med 90% sannolikhet kommer jag missa min anslutning då det är endast 1 timmes transfertid. Vilket betyder att med stor sannolikhet i sådana fall ett till besök till fina AMS och ett par timmar i baren med vänner.
4358 miles är väldigt nära begränsningen på denna fare.
Använde nu FB kortet, det blir nog lättare att övertyga dem att matcha när det finns en resa inplanerad. Ändå var jag inte säker att jag når snabbare 50Kmiles med SkyMiles än 30 segment med FB.

Dags nu att titta efter nästa resa.

Tack för hjälpen, grabbar, jag blev mycket klokare!

Gnopps, jag kommer fundera på OK programmet, med mina uteligande bmi DC points en resa till Prague och en tillbaka med OK är inte omöjligt.
 

agehall

Medlem
Du behöver ju inte resa med OK för att få poäng hos dem. Du kan ju använda vilka bolag som helst inom SkyTeam och kreditera till OK...
 
Nej, kreditera vill jag gärna till Delta. Jag behöver resa med OK för att få min *G matchat mot OK Plus programmet.
To get the card, you only need to purchase and fly on a ticket for an OK flight operated by Czech Airlines for which OK Plus miles are credited to at least 100%. The flight must be flown after the delivery of a completed form to a Czech Airlines branch and the miles must be credited for it in the OK Plus Programme.
Card Match - Czech Airlines
 

Dr. Miles

Expert
Gnopps, jag kommer fundera på OK programmet, med mina uteligande bmi DC points en resa till Prague och en tillbaka med OK är inte omöjligt.
Lite tips bara.

Om du använder dina bmi Diamond Club(DC) miles för bonusresa mellan Nordamerika och Prag är okej, men att använda dem mellan Göteborg och Prag är mycket dålig värde.

Jag förklarade i annat tråd att bmi DC debiterar anslutningsavgift 7.500 miles för bonusresor inom Europa zonen ovanpå antalet miles som krävs för en bonusresa.
Men det slipper du om du tar ut bonusresa till/från utanför Europa zonen.
 
Last edited:
Ah, nu fattar jag vad du är ute efter.
:)

Som vanligt brukar man hitta bästa routingen efter att man har köpt biljetterna.
Här är ett expempel på min lilla MR som kunde ha varit ifall om jag besämde mig att lägga 2 dagar av semester på flygande i Y class med Delta. 8 segment, halva vägen till FB Silver. Även så kunde man nu köra det som NYC-BRU och lägga till BRU-GOT för ytterliggare 500 dollar och få hela 12 segment på 3 dagars resande.


LGA-DTW-YUL-AMS-GOT
4936 miles

GOT-AMS-YYZ-CVG-LGA
5206 miles

delta_8.jpg


KLM tillämpar inte 24 timmars öppet köp till skillnad från SK, men jag är inte så jättesugen på att resa kors o tvärs USA på mitt barns födelsedag. Det finns andra dagar för galenskap.

Självklart kunde också man lägga resan på Diners kortet och få 1000 EB poäng.

Här finns en till likadan routing för en MR under en helg. Hade man gjort det då kunde man ha FB Silver och gå mot Gold om man har börjat från scratch(FB kör kalenderår).
NYCBRUMR1MAR.jpg

Ska se om jag lyckas fixa en MR från STO eller GOT över en helg. Det blir förstås DL för att få 100% miles på SkyMiles eller FB för att posta segments.
 
Last edited:
Här kommer en ex-STO för 1-4 Mars. Det finns något extreme i EcoMRs. :D Det kallas väl masochism eller hur? :D

ARN-AMS-EWR-SLC-SFO
6942 miles

SFO-DTW-CVG-CDG-ARN
7421 miles

STOSFOMR1MAR.jpg

Gnopps, AHO tror ni att det går att få ut ännu mer av denna TLP1SE fare?
Vad sägs om en utmaning att kunna routa det så att det blir minst 10 hops med endast 1 besök till varje flygplats? ;) Undantag för CDG, den kan man lägga i upp till 3ggr per MR :D
 
Medans ni grabbar sover, det är väl kl. 11.00 i NZ och 00.00 i Finland jag gick vidare med att kolla samma för Star Alliance.
Har lyckats få ut EWR-YUL-YYZ-CPH-GOT och GOT-CPH-FRA-YYZ-EWR men kan inte biljettera det än så länge. Prisbegränsningen ligger fortfarande på $800.
 

Gnopps

Medlem
Gnopps, AHO tror ni att det går att få ut ännu mer av denna TLP1SE fare?
Vad sägs om en utmaning att kunna routa det så att det blir minst 10 hops med endast 1 besök till varje flygplats? ;) Undantag för CDG, den kan man lägga i upp till 3ggr per MR :D
Det är lätt fixat. Du får ha upp till 16 flyg totalt i biljetten utan att det kostar extra (vissa skatter och andra tillägg tillkommer dock). Du kommer dock inte hinna med hela sträckan på en dag med så många flyg. Är du beredd att övernatta på vägen (och var vill du göra det)?
 
Toppen