Senaste nytt

Att bli pilot

Agö

Medlem
Businessclass.se växer hela tiden och har under det år jag varit medlem blivit lite mer oöverskådligt än det var.

Många frågor är off-topic och jag har nog bidragit till det själv ett antal gånger.

Många frågor upprepas för att man helt enkelt inte hittar svar eller riktigt vet vilket sökord man ska använda osv.

Kan man tänka sig att alla frågor som inte riktigt kan kopplas till ursprungstanken med detta forum läggs under en egen rubrik, t ex "Off-Topic"?

Detta är väl OT i den här tråden?

On-topic: ser fram emot tips i den här tråden.
 

Acubby

Medlem

Bra att du redan är inställd på att det inte är en dans på rosor :)

Man börjar ju alltid med ett PPL.
Sedan behövs ett CPL och man bygger sedan på med IR- och ME ratingar.

Om du väljer att gå USA vägen som jag gjorde så tar man alla de behörigheterna där och vissa jobbar även som flyglärare ett tag för att samla timmar.

När du kommer hem till EU så läser du ATPL teorin, när den är avklarad och du har tillräckligt med timmar så flyger du på en skola här och går direkt på CPL/ME/IR.
 
Det viktigaste är att du bestämmer dig för antingen en USA (FAA) variant eller en EASA (JAA) variant. Oavsett lösning: ring och kontrollera med Transportstyrelsen så att du i USA modellen kan komma hem och konvertera eller i EASA modellen att den flygskola du vill använda är validerad och ok enligt Sverige.

EASA är ju tänkt att förenkla administration mm mellan medlemsstaterna men reda nu (kort tid in i detta system) visar det sig att det inte är så enkelt.

Tänk efter före som vi som gjort militärtjänst lärt oss...

Lycka till!

Exakt - jag ska försöka luska ut hur Transportstyrelsen ställer sig till de diverse EASA-utbildningar som finns i staterna. Vore mycket intressant att får redogjort för sig vad som gäller på den fronten. Tack för peppen!
 
Bra att du redan är inställd på att det inte är en dans på rosor :)

Man börjar ju alltid med ett PPL.
Sedan behövs ett CPL och man bygger sedan på med IR- och ME ratingar.

Om du väljer att gå USA vägen som jag gjorde så tar man alla de behörigheterna där och vissa jobbar även som flyglärare ett tag för att samla timmar.

När du kommer hem till EU så läser du ATPL teorin, när den är avklarad och du har tillräckligt med timmar så flyger du på en skola här och går direkt på CPL/ME/IR.

Tack för detta. En grej som jag fått väldigt olika svar på (speciellt då många tagit sina USA-cert på 90-talet då det enligt uppgift var lättare att konvertera) är frågan hur "lätt" det är att konvertera certifikaten till svenska/europeiska diton? Blir det mer av en kontroll att man kan sin grej eller innebär de annorlunda reglementen (det finns ju uppenbarligen en del skillnader i procedurer och regler) att man i princip får göra en nedbantad utbildning "på nytt" där man delvis tillgodogör sig sina amerikanska utbildning?
 
Businessclass.se växer hela tiden och har under det år jag varit medlem blivit lite mer oöverskådligt än det var.

Många frågor är off-topic och jag har nog bidragit till det själv ett antal gånger.

Många frågor upprepas för att man helt enkelt inte hittar svar eller riktigt vet vilket sökord man ska använda osv.

Kan man tänka sig att alla frågor som inte riktigt kan kopplas till ursprungstanken med detta forum läggs under en egen rubrik, t ex "Off-Topic"?

Stefan!

Håller helt med dig. Dock tänkte jag att just "Övrigt"-tråden var till för off-topic-frågor som berörde branschen vi alla här har en relation till. =)
 

agehall

Medlem
Exakt - jag ska försöka luska ut hur Transportstyrelsen ställer sig till de diverse EASA-utbildningar som finns i staterna. Vore mycket intressant att får redogjort för sig vad som gäller på den fronten. Tack för peppen!

Tack för detta. En grej som jag fått väldigt olika svar på (speciellt då många tagit sina USA-cert på 90-talet då det enligt uppgift var lättare att konvertera) är frågan hur "lätt" det är att konvertera certifikaten till svenska/europeiska diton? Blir det mer av en kontroll att man kan sin grej eller innebär de annorlunda reglementen (det finns ju uppenbarligen en del skillnader i procedurer och regler) att man i princip får göra en nedbantad utbildning "på nytt" där man delvis tillgodogör sig sina amerikanska utbildning?

Jag tror att jag börjar med just ett PPL, har exakt samma kval och funderingar som du har haft. Dock kvarstår frågan - USA, Sydafrika eller Svea rike? =)

Stefan!

Håller helt med dig. Dock tänkte jag att just "Övrigt"-tråden var till för off-topic-frågor som berörde branschen vi alla här har en relation till. =)

Multicitat FTW! Klicka på "Mer"-knappen ovanför inläggen så får du en meny där du kan markera "Multi-citera detta inlägg". På det sista inlägget du vill citera klickar du sedan som vanligt på "Citera".

edit: Det finns även en "Redigera"-knapp där du kan ändra redan skrivna inlägg. Så det finns i princip ingen anledning att skapa flera inlägg efter varandra i rask takt.
 

Najk

Medlem
Skulle rekommendera att parallellt även söka in till TFHS. Skulle du komma in har du alla behörigheter gratis.
Du har även en fördel med att vara "lite äldre" då mycket av testerna bygger på anlag och intervjuer.

Själv stupade jag på målsnöret för 5-6 år sedan, var en av 21 sökande kvar till 14 platser.
Jag kan ångra att jag inte har sökt igen då de berättade det är vanligt att man får bättre resultat på testerna ju fler gånger man gör dem. Efter att ha sett hur min svåger som är Pilot på B737 fick ihop arbete,familjeliv och kämpade för Sverigebas så kan jag konstatera att det är väldigt få som har förmånen att få en trygg anställning som pilot som fungerar ihop med ett vanligt familjeliv.

Dock kommer jag ta PPL + ev. mer för eget bruk om några år när jag inte har småbarn och driver företag samtidigt
 

Acubby

Medlem
(Tack för detta. En grej som jag fått väldigt olika svar på (speciellt då många tagit sina USA-cert på 90-talet då det enligt uppgift var lättare att konvertera) är frågan hur "lätt" det är att konvertera certifikaten till svenska/europeiska diton? Blir det mer av en kontroll att man kan sin grej eller innebär de annorlunda reglementen (det finns ju uppenbarligen en del skillnader i procedurer och regler) att man i princip får göra en nedbantad utbildning "på nytt" där man delvis tillgodogör sig sina amerikanska utbildning?)

Om du vill börja med PPL och är osäker på om du vill fortsätta så är det lika bra att du tar det här.

Som jag förstått det så var det mycket enklare att konvertera förr, vet dock inte exakt vad man gjorde då.
De flesta håller nog med om att idag är teorin den besvärliga biten medan själva flygningen är mer smärtfri.

Utomlands tar du ju först PPL och sedan CPL med respektive teori
och när du konverterar läser du ATPL
teori, dvs ett pinnhål över CPL, jag upplevde en enorm skillnad mellan amerikansk CPL och europeisk ATPL.
 
Toppen