Senaste nytt

Att använda ersättningar - framgångar och motgångar

erc

Medlem
Ja, ja, och ja... Flyttas från SAS till Virgin på EWR, till nästa flyg, till uppgradering... Normalt har det varit nästa flyg med SAS eller annat bolag inom Star, eller t.ex. från EWR-OSL till EWR-CPH.

Ok. Det verkar vara hyfsat vanligt på just de transatlantiska? Eller så är det helt enkelt vanliga resor...
 

erc

Medlem
Funderar också hur ersättningsnivåerna brukar se ut. I mitt fall påstods värdet motsvara grundpriset på den biljett jag flög på. I praktiken var det allt annat än enkelt att hitta liknande biljett för summan. Nu blev det ju inte lättare av att US upphörde med OSL-PHL...
 

agehall

Medlem
I SAS fallet måste man ringa eller besöka en SAS-disk för att boka biljetter med vouchers. Jag gjorde det i sommras på ARN och det var inte helt enkelt. De sa att det var rätt ovanligt att folk kom dit med dessa, så de fick slå i rätt många instruktioner för att ta reda på exakt hur det skulle hanteras, men det gick bra och jag fick mina biljetter.
 

tourist

Medlem
I SAS fallet måste man ringa eller besöka en SAS-disk för att boka biljetter med vouchers. Jag gjorde det i sommras på ARN och det var inte helt enkelt. De sa att det var rätt ovanligt att folk kom dit med dessa, så de fick slå i rätt många instruktioner för att ta reda på exakt hur det skulle hanteras, men det gick bra och jag fick mina biljetter.

Slapp du bokningsavgift när du gjorde det på ARN istället för via telefon, eller finns det något annat skäl till att du valde att göra så?
 

agehall

Medlem
Jag slapp bokningsavgiften, men det var nog mest eftersom det tog närmare 3h att fixa allt.

Lite av problemet var att jag skulle hjälpa mina föräldrar och min faster och farbror att boka en semester till USA. Dock på olika PNR men ändå ha platser nära varandra och sedan använda två olika typer av vouchers på mina föräldrars bokning.

Det ska tilläggas att vouchern tydligen ska vara personlig, vilket inte framgick, så det bortsåg de ifrån den gången, vilket jag uppskattade då jag tyvärr sällan flyger SAS, så jag skulle ha väldigt svårt att använda vouchern annars.
 

erc

Medlem
De vouchers jag erhöll från US Airways var fullt möjliga att överlåta.

SAS-motsvarigheterna är alltså strikt personliga?
 

Kricka

Medlem
LH-vouchers kan användas under första året för att köpa resor på
nätet dvs på lufthansa.com. Om vouchern inte använts kan man
under andra året kontakta LH för att lösa in den genom att de t ex
krediterar den till ett kreditkort.
 

mry

Medlem
Det ska tilläggas att vouchern tydligen ska vara personlig, vilket inte framgick, så det bortsåg de ifrån den gången, vilket jag uppskattade då jag tyvärr sällan flyger SAS, så jag skulle ha väldigt svårt att använda vouchern annars.

Vouchern har endast namn så att hävda att en är personlig, det finns ju många som har samma namn som mig om man säger så :)
 
Toppen