Senaste nytt

Atlantic Airways: Till Färöarna för 20000 poäng

erc

Medlem
Bristen på konkurrens!

Naturligtvis. Men det utesluter inte skyhöga avgifter.

Det är ju inte mycket till konkurrens till Longyearbyen, Svalbard heller numera. Men markant lägre priser än till Vagar, Färöarna. På Färöarna bor det 50000 personer. På Svalbard 3000.
 

twiggs

Medlem
Naturligtvis. Men det utesluter inte skyhöga avgifter.

Det är ju inte mycket till konkurrens till Longyearbyen, Svalbard heller numera. Men markant lägre priser än till Vagar, Färöarna. På Färöarna bor det 50000 personer. På Svalbard 3000.

Kan det vara så att Norges stat ger en viss summa per passagerare till flygbolaget och därigenom har makt över biljettpriserna? Liknande organisationen finns ju på alla public service obligation routes (heter det så?) inom Norge.
 

erc

Medlem
Det är högst sannolikt att rutten till Longyearbyen subventioneras på något sätt.

På de linjer i Norge där Wideröe trafikerar upphandlade rutter får det enligt uppgift inte "säljas" bonusbiljetter.

Har utan framgång försökt införskaffa bonusbiljett till någon av de mindre destinationerna på Wideröes ruttkarta.

Befolkningsmängden på Färöarna (knappt 50000) är alltså ungefär lika som den på Grönland (drygt 50000). När jag kollade sist var det ohemult dyrt att ta sig till Grönland också... Den gemensamma nämnaren är Danmark.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Befolkningsmängden på Färöarna (knappt 50000) är alltså ungefär lika som den på Grönland (drygt 5000). När jag kollade sist var det ohemult dyrt att ta sig till Grönland också... Den gemensamma nämnaren är Danmark.

Men flyger Air Greenland Airbus A330? Medans Atlantic Airways Airbus A319. Är det för cargo?
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tror det. Någon för något år sedan på CPH brukade jag se hur Air Greenlands röda A330 fylldes med lastpall efter lastpall. Den brukade stå på någon gate nära C-piren som man såg den ganska bra när man väntade vid bussgaterna D5-D10.
 

erc

Medlem
Air Greenlands A330-200 har 245 stolar i tvåklasskonfiguration. Typisk konfig i tvåklass är enligt uppgift 293 stolar. Någon fraktfrämjande layout?
 

Palazzi

Medlem
Sverige spelar VM Kval i fotboll där i Oktober iaf :)

Det hade väl varit en kul trip för bc.se?:cool:


Tydligen stretar den färöiska regeringen emot lite.. De vill favorisera Atlantic Airways (som kanske inte klarar konkurrensen?). Men troligen betyder väl DY's satsning charter (direkt) till sydeuropa... En linje till CPH hade varit trevligare :)
 
Last edited:
Toppen