Senaste nytt

ASIANA i kris

MrDollar

Medlem
Tack för svar.
Nu sitter inte jag med någon biljett med just Asiana, var bara mer fundersam över hur dom (SAS,Eurobonus) eventuellt skulle hantera en sådan situation.
Nu får vi ju hoppas att Asiana inte går i konkurs då det verkar vara ett bra bolag vad jag läst här på bc.
Jag tycker man läser allt som oftast att Eurobonus vägrar boka om till annat än awards. Jag vet inte vad som händer om man spelar dum ("oj, emailet om att ett segment blev avbokat har jag helt missat") och beger sig till flygplatsen trots avbokat segment, då är ju biljetten under airport control och de kan boka om till revenue bokningsklasser.

Du kommer få boka om gratis utan avgift till annan award, men finns det bara ekonomi så är det ju trist, även om man får tillbaka mellanskillnaden i poäng. De lär inte gå med på att boka om dig till revenue om det är långt kvar till avresa. Händer det nära inpå, t ex någon dag innan avresa, eller under resan, ökar chansen att bli ombokad till revenue-biljett på annat bolag, men räkna med att det kan bli business eller ekonomi, och att du får claima för nedgradering i efterhand.
 

LPC123

Medlem
Jag läste precis på Twitter att Asiana slutar med first på dom flygningar som har det from 31augusti. Detta är info från The pointsguy. Jag har själv inte haft förmånen att testa Asiana men har förstått på många här att det är riktigt bra. Mycket tråkigt men en tydlig trend i branschen att skrota first.
 

varva77

Medlem
Verkligen trist, haft planer på att testa dem någon gång eftersom det verkat fullt möjligt att få tag på awardbiljetter relativt lätt. Av de alternativ som finns kvar är det väl endast Air China och Thai som man kan boka i långt i förväg. Lufthansa har ju sitt tvåveckorsfönster (plus mer eller mindre avveckling på gång även fast det nu verkar bli ett par platser på nya flyplan som kommer in), ANA går väl knappt att få tag på och Swiss samt Singapore inte öht.
 

palmen

Moderator
Synd att First försvinner, den var riktigt riktigt bra.
Vad kommer hända med de A380 som har First sviterna? Kommer man kunna sitta där om man reser i business tills de antingen sålt av planen eller bytt ut First kabinen?
 

palmen

Moderator
Verkligen trist, haft planer på att testa dem någon gång eftersom det verkat fullt möjligt att få tag på awardbiljetter relativt lätt. Av de alternativ som finns kvar är det väl endast Air China och Thai som man kan boka i långt i förväg. Lufthansa har ju sitt tvåveckorsfönster (plus mer eller mindre avveckling på gång även fast det nu verkar bli ett par platser på nya flyplan som kommer in), ANA går väl knappt att få tag på och Swiss samt Singapore inte öht.
ANA har tidigare inte varit direkt svårt, men har nästan bara funnits 1 plats per flight. Närmre avgång har det dock ibland kunnat öppnas upp och finnas 2 platser.
 

Vixit

Medlem
Synd att First försvinner, den var riktigt riktigt bra.
Vad kommer hända med de A380 som har First sviterna? Kommer man kunna sitta där om man reser i business tills de antingen sålt av planen eller bytt ut First kabinen?

Enligt kommentarer på andra sajter är deras sex A380 leasade och man kommer helt sonika inte att förlänga de kontrakten efter 31 augusti utan sätta in A350 istället.
 
Toppen