Senaste nytt

Asiana flight försvann från min USDM bonusresa bokning!

rob74

Medlem
Och än är det inte färdigt...
Upptäckte just att segmentet ICN-NRT inte finns med i Amadeus längre. I US-bokningen ser jag segmentet, men nu utan seating.
Flighten finns med samma flygplanstyp som tidigare och är fullt bokningsbar via Asianas hemsida.
Undrar om det är läge för fler telefonsamtal imorgon då... :confused:
Någon som har en idé om vad som är på gång?
 
Och än är det inte färdigt...
Upptäckte just att segmentet ICN-NRT inte finns med i Amadeus längre. I US-bokningen ser jag segmentet, men nu utan seating.

Samma erfarenhet här avseende ett OZ ICN-PEK (I) segment som 'försvunnit', enligt motsvarande symtombild. I mitt fall avses en av två Asiana flighter i bokningen (x2 på kort tid och samma bokning). "The flight was cancelled" var det mest uttömmande svar som gick att få i ärendet av USDM, på frågan varför detta inträffat.

Flighten återuppstod dock snabbt i bokningen efter att USDM gjort något explicit, oklart vad, med bokningen. Detta med den för bokningen uppmuntrande kommentaren "luckily there's still award availability on this flight, I´ll book it again now". Något som väl närmast antyder att det är läge att hålla bokningen under kontinuerlig bevakning, för att undvika att ingen flight försvinner igen och sedan, någon dag innan avresa, så visar det sig att det plötsligt saknas award space för flighten i fråga. Efter ovan; seating möjlig och allt syns på checkmytrip.
 

rob74

Medlem
Samma erfarenhet här avseende ett OZ ICN-PEK (I) segment som 'försvunnit', enligt motsvarande symtombild. I mitt fall avses en av två Asiana flighter i bokningen (x2 på kort tid och samma bokning). "The flight was cancelled" var det mest uttömmande svar som gick att få i ärendet av USDM, på frågan varför detta inträffat.

Flighten återuppstod dock snabbt i bokningen efter att USDM gjort något explicit, oklart vad, med bokningen. Detta med den för bokningen uppmuntrande kommentaren "luckily there's still award availability on this flight, I´ll book it again now". Något som väl närmast antyder att det är läge att hålla bokningen under kontinuerlig bevakning, för att undvika att ingen flight försvinner igen och sedan, någon dag innan avresa, så visar det sig att det plötsligt saknas award space för flighten i fråga. Efter ovan; seating möjlig och allt syns på checkmytrip.

Tack för input där, SYDCommuter!
Ringde just US Airways och det var precis det du beskriver som hade hänt. Och de hade tydligen problem med just Asiana i detta avseende. Det fanns plats kvar i Business och nu har jag fått ny bokningsreferens och de ska hålla extra koll på bokningen nu.
Den fanns återigen med i Amadeus och jag kunde välja stol. Den stol jag hade valt från början var dock upptagen (4F), men 4E fanns ledig och därmed är det fullt i kabinen framme i nosen på 747:an verkar det som. Kan ju vara någon seatblock också iofs.

Verkar skumt att man blir bortknuffad från bekräftat flyg...
Vad hade hänt om man inte haft lite koll på bokningen då och då, tro?
 

rob74

Medlem
Om det syns på US Airways webbsida är det nog OK. Det har hänt för mig tidigare också.
Originalbokning är trots att inte gjord i Amadeus (CheckMyTrip).

Min ICN-NRT syntes på US Airways sida, dock var seatingen borttagen, vilket fick mig att reagera. Flighten var alltså cancellerad trots att den stod med i bokningen hos US.
Så jag skulle nog kolla upp minsta grej som beter sig underligt, för att undvika obehagliga överraskningar.

När US gjorde om min bokning idag, så rök alla mina sittplatser som jag valt till helt random platser. Upptäckte det nu på kvällen och som tur var fanns de platser jag ville ha fortfarande kvar.

Nu får de banne mig lämna min bokning ifred! 9 days to go...
 

rob74

Medlem
Samma visa idag igen. Tredje gången Asiana, enligt USDM, cancellerar samma flight på en USDM bokning, under en vecka. Är din nämnda flight också påverkad?

Får uppdatera där:

Gick in igen och kollade bokningen och såg då att alla mina stolsreservationer ändrats, såsom det gjorde då US gjorde om min bokning häromsistens. Detta betyder att Asiana cancellerat flighten igen och US har haft koll på det, som de lovade, och gjort samma manöver som förra gången.
:mad::mad::mad:

Någon som har en idé om varför det blir så här?

EDIT: Det blir ju intressant att se om man har något flyg över till NRT vid ankomst ICN...
Tror det inte förrän jag har satt mig ombord.
Gick in på ANA nu och det finns bara Economy-award kvar på min flight, samt plats på kvällsflyget som körs med en A321.
 
Last edited:
Gick in igen och kollade bokningen och såg då att alla mina stolsreservationer ändrats, såsom det gjorde då US gjorde om min bokning häromsistens. Detta betyder att Asiana cancellerat flighten igen och US har haft koll på det, som de lovade, och gjort samma manöver som förra gången.

Efter tre samtal med olika agents ordnade den sista tillbaka flighten i bokningen igen efter samtal mellan USDM och Asiana i Los Angeles. Både Asiana i USA och UDSM (till skillnad från Asiana i Seoul som inte kunde hitta flighten på samma bokningsnummer) påstod att de inte såg att flighten saknades utan att allt såg ok ut, fram tills jag visade data från checkmytrip.com.

Icke desto mindre, omedelbart efter USDM talat färdigt med Asiana i L.A så återuppstod dock flighten igen på ett närmast magiskt vis i checkmytrip.com och lufthansa.com, så rimligen gjorde någon någonting aktivt avseende denna flight.
 

rob74

Medlem
Enligt seatmap för OZ 106 7/12 ICN-NRT, så är alla stolar i Business upptagna. De säljer dock fortfarande minst 9 stolar där (finns i tre bokningsklasser), enligt ExpertFlyer. Det kan ju iofs vara någon seatblock också. Man får inte upp seatmap för Asiana flyg i EF, så det är via Lufthansa jag ser det.
 
Toppen