Senaste nytt

Artikel om Lufthansas köp av SAS

A380*G

Medlem
OMM LH group köper SAS och de beslutar att låta Eurobonus uppgå i M&M så lär de:
1. Inte använda någon slags 1:1 konvertering.
2. Anpassa intjäningen inom norden till M&M för att ligga på en lagom svår nivå som ger bra intjäning men samtidigt ger det möjligt för frekventa och lönsamma resenärer att nå status.

Återstår att se om LH group för det första inte får ännu mer egna problem att lösa (högst troligt) samt om regeringarna är villiga att helt släppa kontrollen över SAS.

PS. FTL är lätt att tjäna in också på kortdistans på de 30 segment som krävs.

Jag tror på konvertering 1:1.

Intjäningen kommer inte ändras nämnvärt och kraven för FTL/SEN/HON kommer vara samma som i övriga världen. Det som troligtvis kommer hända är att man kommer öppna LH C lounger i skandinaviska hubbarna så frekventa resenärer intra Norden kommer ha tillgång till dessa via sin status som FTL. Att nå FTL på # segments är något som M&M erbjudit flera år nu , även 2013, genom så kallad Silver Promotion.

EDIT: givetvis lär minst 100% intjäning på alla biljetter försvinna, vilket är positivt.
 
Last edited:

Hall

Medlem
Det som troligtvis kommer hända är att man kommer öppna LH C lounger i skandinaviska hubbarna så frekventa resenärer intra Norden kommer ha tillgång till dessa via sin status som FTL.

Det finns redan businesslounger i kombination med Skandilounger i de skandinaviska hubbarna så det skulle bara vara att öppna businessloungerna för FTL.
 

A380*G

Medlem
Det finns redan businesslounger i kombination med Skandilounger i de skandinaviska hubbarna så det skulle bara vara att öppna businessloungerna för FTL.

Ja SAS har C lounger, men vid ett uppköp så kommer det vara LH C lounger, det var det jag menade.


En annan sak om uppköp och integrering av EB i M&M blir aktuell är transformeringen av status.

Troligt är att EBP, EBD, EBG blir SEN. (Om EBD införs)
EBS blir FTL.
 

Hall

Medlem
Ja SAS har C lounger, men vid ett uppköp så kommer det vara LH C lounger, det var det jag menade.

Eller också behåller man SAS varumärke och kör SAS som ett dotterbolag likt Swiss och Brussels. Då behåller man identifieringen hos de lokala kunderna samtidigt som man når skalfördelarna.
 

A380*G

Medlem
Eller också behåller man SAS varumärke och kör SAS som ett dotterbolag likt Swiss och Brussels. Då behåller man identifieringen hos de lokala kunderna samtidigt som man når skalfördelarna.

Ja absolut kommer SAS leva kvar som dotterbolag. Men både LX och OS kör samma loungekoncept som LH. Däremot kör ju bland annat SN och LO egna brandade lounger. Kanske lever SAS lounger kvar även de.
 
Toppen