Senaste nytt

Arlanda terminal 2 byggs om och får 2000 nya kvadratmeter

Jacob

Medlem
Idag kom en pressrelease med lite information om vad som är på gång i Arlandas terminal 2. En ganska påtaglig expansion verkar det vara. Så här står det:

Korta avstånd kombinerat med 2 000 nya kvadratmeter ska göra Terminal 2 vid Stockholm Arlanda Airport till Sveriges mest effektiva reselösning. Bättre flöden, mer utrymme för service och butiker samt fler lekmiljöer för barnfamiljer är några av förbättringarna. Samtidigt ska de resenärer som har tid över kunna njuta av en flygplatsmiljö anpassad för såväl arbete som avkoppling.

- Mitt mål är att den förnyade Terminal 2 ska bli resenärernas favorit där man ska kunna ta sig från tåg, buss eller bil till gate inom loppet av 15 minuter. Med de korta avstånden och förnyat utbud kommer terminalen att erbjuda Sveriges mest effektiva reselösning, både för privat- och affärsresenärer, säger Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör Stockholm Arlanda Airport.

2 000 nya kvadratmeter gör att terminalen på ett mer flexibelt sätt kan ta hand om all typ av utrikestrafik. Däribland skapas helt nya ytor för trafik utanför Schengenområdet. Dessutom tillkommer en ny lounge för resenärerna, möjlighet till priority lane i säkerhetskontrollen samt bättre shopping- och restaurangupplevelser. Utbyggnaden beräknas stå färdig i slutet av året.

Parkeringsmöjligheter finns direkt under terminalen, medan buss och taxi ansluter direkt utanför terminalen liksom Arlanda Express.
 

TreD

Medlem
Nuvarande utsläppskvot för ARN tillåter inte någon sådan expansion - så hur skall det här gå till?
 

Jacob

Medlem
Det blir i alla fall en ny lounge och priokö i säkerhetskontrollen, det är positivt, speciellt när exempelvis Air France och KLM flyttar dit i slutet på våren.
 

Xilan

Medlem
Nuvarande utsläppskvot för ARN tillåter inte någon sådan expansion - så hur skall det här gå till?

Vad menar du?
Tillåter inte nuvarande utsläppskvot att Arlandas terminalytor expanderar med 2 000 kvadratmeter?

När det gäller utsläpp från flyg och marktransporter arbetas det väl för fullt med ett nytt miljötillstånd.
 

agehall

Medlem
[...] bli resenärernas favorit där man ska kunna ta sig från tåg, buss eller bil till gate inom loppet av 15 minuter. [...]

15 minuter!? Är han galen? Hade han haft 5 som mål så hade det fortfarande varit ungefär vad det brukar ta mig på T5! Jag vet inte om jag egentligen ser det här som en förbättring, men låt oss hoppas.
 

Jacob

Medlem
15 minuter!? Är han galen? Hade han haft 5 som mål så hade det fortfarande varit ungefär vad det brukar ta mig på T5! Jag vet inte om jag egentligen ser det här som en förbättring, men låt oss hoppas.
Jo men de anpassar väl inte minuttalen efter personer som känner till varenda kvadratmilimeter på flygplatsen och skulle kunna navigera rätt halvt medvetslös... ;)
 

A380*G

Medlem
Fem min från bilen till check in genom Fast Track i T5 via tax free, lounge, passagen mellan pirerna ut till Gate 17? Du skulle ställa upp i 1500 meter i OS! ;)
 

Jacob

Medlem
Vi får maila till pressavdelningen på Swedavia och be om att få en egen specialanpassad pressrelease eftersom minuttalet på deras officiella är alldeles för hög för oss... :D
 
Toppen