Senaste nytt

Arlanda T2 till Arlanda C eller Arlanda Express

flybob

Medlem
Behöver lite hjälp med tidsuppskattningar samt tåg-intel. Jag skall flyga från Helsingfors och landa på Arlanda T2 07.55 en tisdagsmorgon. Jag skulle behöva ta mig till Linköping så snabbt som möjligt och undrar om det är möjligt att hinna till Arlanda C lagom till 08.27-tåget eller till Arlanda Express 08.40? Kommer enbart att ha handbagage.
Hur ofta är tåget Stockholm C till Linköping fullbokade? Bör jag boka dessa biljetter redan nu eller chansa på att köpa dessa på tåget mot Stockholm?
 

jsn

Medlem
Jag skulle säga max 10-15 minuters promenad från T2 till SJ C.
Köp INTE biljetten ombord på tåget, SJ har ett prispåslag på 1200kr om man köper biljetten av personalen ombord.
Om du köper biljetten i appen så behöver du iaf ha påbörjat köpet innan tåget enligt tidtabell har avgått från stationen, efter det hittar du inte det tåget längre i appen.
 

In_Sweden

Medlem
Jag skulle säga max 10-15 minuters promenad från T2 till SJ C.
Köp INTE biljetten ombord på tåget, SJ har ett prispåslag på 1200kr om man köper biljetten av personalen ombord.
Om du köper biljetten i appen så behöver du iaf ha påbörjat köpet innan tåget enligt tidtabell har avgått från stationen, efter det hittar du inte det tåget längre i appen.
Jag tror att flybob tänkte köpa biljetten för SJ tåget sittandes på Arlanda Express, om jag inte förstår fel.
Sen så kan man oavsett köpa på hemsidan (mobil eller desktop), 10 minuter efter avgångstid enligt tidtabell. Jag vet inte hur det är med appen.
 

Alf

Medlem
Har du bråttom så ta Arlanda Express och köp SJ biljetten på nätet när du sitter på Arlanda Express. Du har mycket större utbud av tåg till Linköping att välja på om du kommer till Sth C.
 

flybob

Medlem
Jag skulle säga max 10-15 minuters promenad från T2 till SJ C.
Köp INTE biljetten ombord på tåget, SJ har ett prispåslag på 1200kr om man köper biljetten av personalen ombord.
Om du köper biljetten i appen så behöver du iaf ha påbörjat köpet innan tåget enligt tidtabell har avgått från stationen, efter det hittar du inte det tåget längre i appen.

Tack, tänkte att jag kunde köpa den när jag är säker på att jag landar i tid, eller på Arlanda Express på väg till Stockholm C.

Jag tror att flybob tänkte köpa biljetten för SJ tåget sittandes på Arlanda Express, om jag inte förstår fel.
Sen så kan man oavsett köpa på hemsidan (mobil eller desktop), 10 minuter efter avgångstid enligt tidtabell. Jag vet inte hur det är med appen.
Tack! Exakt så. Har du någon uppfattning om tågen till Linköping normalt är fulla? Siktar på SJ, X 2000, 09.21 från Stockholm C.

Har du bråttom så ta Arlanda Express och köp SJ biljetten på nätet när du sitter på Arlanda Express. Du har mycket större utbud av tåg till Linköping att välja på om du kommer till Sth C.
Tack, det var det jag tänkte. Vill verkligen hinna med X2000 09.21, men i värsta fall finns Snälltåget 09.35. Om det tar 15 minuter till Arn Express så borde det vara lugnt.
 

Xilan

Medlem
Man ska komma ihåg att ankomsttiden 07:55 innebär att man anländer mitt i den intensivaste ankomstpeaken på hela dagen, och tiden får man därmed ta lite med en nypa salt.
Ett varv i holding är inte osannolikt. Ni kommer landa på bana 3 och blåser det söderifrån innebär det alltså 19 L med några minuters längre taxning än 01R.

Jag håller dock givetvis tummarna att du hinner. Och jag bedömer att du har en rimlig chans att hinna byta på Sthlm C även om det skulle bli Arlanda Express 08:50.
 

flybob

Medlem
Man ska komma ihåg att ankomsttiden 07:55 innebär att man anländer mitt i den intensivaste ankomstpeaken på hela dagen, och tiden får man därmed ta lite med en nypa salt.
Ett varv i holding är inte osannolikt. Ni kommer landa på bana 3 och blåser det söderifrån innebär det alltså 19 L med några minuters längre taxning än 01R.

Jag håller dock givetvis tummarna att du hinner. Och jag bedömer att du har en rimlig chans att hinna byta på Sthlm C även om det skulle bli Arlanda Express 08:50.
Tack. Rimligt att hinna avgången 09.21?
 

Xilan

Medlem
Tack. Rimligt att hinna avgången 09.21?
Ja precis. Arlanda Express tar väl 20 minuter? Och är till skillnad från andra tåg i Sverige i princip alltid i tid.
Ankomst till Stockholm C 09:10. Om du sitter längst fram i tåget, inte har några tunga väskor samt vet vilken perrong du ska till, är det ingen omöjlig uppgift att hinna på 10-11 minuter.

Fortfarande har du ju dessutom en chans att hinna med 08:40 från Arlanda, vilket ger dig 10 minuter till på Stockholm C.
 

Xilan

Medlem
Kan hända att jag måste checka in en väska. Hur rimligt är det då att hinna AEXP 08.40?
Omöjligt att svara på.
Hur många andra flighter är det till T2 ungefär samtidigt? Hur mycket bagage är det på din flight och när kommer din väska? Först eller sist?
Om det gäller imorgon så verkar det bli 01R för landning, vilket är bra då det innebär kortare taxning. Men det finns också en risk för snöfall, vilket kan ge förseningar om banan måste halkbekämpas.
Ja det är många parametrar helt enkelt.
 
Last edited:
Toppen